Kontekstuaalisen oppimisen hyödyntäminen rasvojen kemian opetuksessa lähtökohtana nuorten ravitsemuskasvatus

Nuorten ravitsemuskäyttäytymisessä on Suomessa tapahtunut ei-toivottuja muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Lisäksi markkinoille on tullut paljon erilaisia dieettiruokavalioita, jotka saattavat aiheuttaa hämmennystä nuorten keskuudessa. Tämän vuoksi ravitsemuskasvatuksen merkitystä kouluissa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ojanen, Reijo
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37839
Kuvaus
Yhteenveto:Nuorten ravitsemuskäyttäytymisessä on Suomessa tapahtunut ei-toivottuja muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Lisäksi markkinoille on tullut paljon erilaisia dieettiruokavalioita, jotka saattavat aiheuttaa hämmennystä nuorten keskuudessa. Tämän vuoksi ravitsemuskasvatuksen merkitystä kouluissa ei voida aliarvioida. Rasvat ja niiden kemia antaa kemian opettajalle mahdollisuuden panostaa opetuksessaan myös nuorten ravitsemuskasvatukseen. Ravitsemukseen ja ihmisen terveyteen liittyvät aiheet ovat lisäksi useissa tutkimuksissa todettu kiinnostavan oppilaita. Kemian opetusta, jossa kemia liitetään johonkin oppilaita kiinnostavaan konkreettiseen ilmiöön, kutsutaan kontekstuaaliseksi oppimiseksi. Tämän pro gradu-tutkielman kehittämistutkimuksen tavoitteena oli kehittää rasvojen kemian opetukseen liittyvä opetuspaketti, jossa kemia liitetään terveys- ja ravitsemusteemaan. Opetuspaketti koostuu kahdesta yläkouluun ja kahdesta lukioon suunnatusta opetuskokonaisuudesta, joiden suunnittelussa huomioitiin kontekstuaalisuuden lisäksi myös yhteistoiminnallisen oppimisen perusperiaatteita. Kehittämistutkimuksen tarveanalyysin ensimmäisessä osassa selvitettiin, miten terveyskasvatus tulee esille vuoden 2004 valtakunnallisissa opetussuunnitelman perusteissa. Kemian opettajien näkemyksiä oppiaineiden ja erityisesti terveystiedon integroinnista kemiaan kartoitettiin opettajille suunnatulla kyselyllä tarveanalyysin toisessa osassa. Tarveanalyysin ja aiempien tutkimustulosten perusteella terveysteeman integroiminen kemiaan ja juuri rasvojen kemian käsittelyn yhteyteen oli perusteltua. Tarveanalyysi osoitti myös, että kontekstuaalisuutta tukevia opetusmateriaaleja on vähän tarjolla, minkä johdosta kontekstuaalisen oppimisen hyödyntämiseen koetaan kemian opetuksessa kuluvan liikaa aikaa ja vaivaa. Tutkimuksen päätuloksena saatiin rasvojen kemian opetuksen tueksi opetusmateriaalia, jossa terveyskonteksti ja yhteistoiminnallisuus ovat keskeisessä asemassa. Kehitetyn opetusmateriaalin toivotaan antavan opettajille vinkkejä kontekstuaalisen oppimisen hyödyntämiseen ja sitä kautta tekevän oppimisesta mielekkäämpää ja korkeamman tason ajattelutaitoja kehittävää.