Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska?

Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, kuinka hyvin lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat hallitsevat ruotsin kielessä esiintyvät tavallisimmat nominaalifraasit. Jaottelin fraasityypit kahteen pääryhmään; säännönmukaisiin sekä ulkoa opeteltaviin fraaseihin, jolloin pystyin tarkastelemaan, hall...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laurila, Päivi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37831
_version_ 1826225812641153024
author Laurila, Päivi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laurila, Päivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laurila, Päivi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laurila, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, kuinka hyvin lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat hallitsevat ruotsin kielessä esiintyvät tavallisimmat nominaalifraasit. Jaottelin fraasityypit kahteen pääryhmään; säännönmukaisiin sekä ulkoa opeteltaviin fraaseihin, jolloin pystyin tarkastelemaan, hallittiinko säännönmukaiset fraasit paremmin kuin ulkolukua vaativat fraasit. Materiaalina tutkimuksessani oli kyselylomakkeen vastaukset, ja opiskelijoiden tehtävänä oli kirjoittaa aukkotehtävään oikea ruotsinkielinen fraasi antamieni suomenkielisten vihjeiden perusteella. Tutkimukseen osallistui yhteensä 34 lukiolaista eräästä keskisuomalaisesta koulusta. Suurin osa osallistujista oli lukion toisen vuoden opiskelijoita, jotka suorittivat Rub4 -kurssia. Analysoin materiaalia sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Koska lomakkeeseen ei ollut annettu valmiita käännöksiä, minulla oli mahdollisuus tarkastella myös, kuinka lukiolaiset hallitsivat sanastoa ja kielioppia. Tutkimukseni osoittaa, ettei ennakko-oletukseni siitä, että säännönmukaiset fraasit hallittaisiin paremmin kuin ulkoa opeteltavat, pitänyt paikkaansa. Yleisesti ottaen oikeiden nominaalifraasien tuottaminen aiheutti yllättävän paljon vaikeuksia. Parhaiten ja huonoiten hallittujen fraasien osaamisprosentit vaihtelivat 3 ja 65 välillä. Ongelmia esiintyi lähinnä opiskelijoiden vastausten tulkinnassa ja keskeneräisiksi jääneiden vastausten analysoinnissa. Paikoitellen myös vastausprosentti jäi alhaiseksi, mikä todennäköisesti kertoo siitä, että oppilaat kokivat näiltä kohdin tehtävän liian vaikeaksi. Yleinen tutkimuksessa noussut ilmiö opiskelijoiden vastauksissa oli englannin kielen keskeinen vaikutus sekä sanastossa ilmenneet vaikeudet. Parhaiten osattujen fraasien joukossa oli useita ulkolukua vaativia fraaseja, mutta yhteistä parhaiten hallituille fraaseille oli se, että ne opitaan kielenopiskelun varhaisessa vaiheessa. Artikkelien käyttö oli erittäin vähäistä ja erityisesti määräisen artikkelin käyttö oli harvinaista. Tutkimukseni perusteella ei voi kuitenkaan tehdä yleistettäviä johtopäätöksiä lukiolaisten nominaalifraasien hallinnasta, mutta se antaa suuntaviivoja siitä, minkälaisissa kieliopillisissa rakenteissa lukiolaiset pärjäävät hyvin tai heikosti. Koska yleinen taso jäi heikoksi, voi tutkimuksestani tehdä sen johtopäätelmän, että kieliopillisten rakenteiden sekä sanaston opetus tulisi olla tehokkaampaa.
first_indexed 2012-12-06T00:03:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laurila, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-15T07:16:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-15T07:16:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37831", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka hyvin lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat hallitsevat ruotsin kieless\u00e4 esiintyv\u00e4t tavallisimmat nominaalifraasit. Jaottelin fraasityypit kahteen p\u00e4\u00e4ryhm\u00e4\u00e4n; s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaisiin sek\u00e4 ulkoa opeteltaviin fraaseihin, jolloin pystyin tarkastelemaan, hallittiinko s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaiset fraasit paremmin kuin ulkolukua vaativat fraasit.\r\nMateriaalina tutkimuksessani oli kyselylomakkeen vastaukset, ja opiskelijoiden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oli kirjoittaa aukkoteht\u00e4v\u00e4\u00e4n oikea ruotsinkielinen fraasi antamieni suomenkielisten vihjeiden perusteella. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 34 lukiolaista er\u00e4\u00e4st\u00e4 keskisuomalaisesta koulusta. Suurin osa osallistujista oli lukion toisen vuoden opiskelijoita, jotka suorittivat Rub4 -kurssia. Analysoin materiaalia sek\u00e4 kvantitatiivisin ett\u00e4 kvalitatiivisin menetelmin. Koska lomakkeeseen ei ollut annettu valmiita k\u00e4\u00e4nn\u00f6ksi\u00e4, minulla oli mahdollisuus tarkastella my\u00f6s, kuinka lukiolaiset hallitsivat sanastoa ja kielioppia.\r\nTutkimukseni osoittaa, ettei ennakko-oletukseni siit\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4\u00e4nn\u00f6nmukaiset fraasit hallittaisiin paremmin kuin ulkoa opeteltavat, pit\u00e4nyt paikkaansa. Yleisesti ottaen oikeiden nominaalifraasien tuottaminen aiheutti yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n paljon vaikeuksia. Parhaiten ja huonoiten hallittujen fraasien osaamisprosentit vaihtelivat 3 ja 65 v\u00e4lill\u00e4.\r\nOngelmia esiintyi l\u00e4hinn\u00e4 opiskelijoiden vastausten tulkinnassa ja keskener\u00e4isiksi j\u00e4\u00e4neiden vastausten analysoinnissa. Paikoitellen my\u00f6s vastausprosentti j\u00e4i alhaiseksi, mik\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti kertoo siit\u00e4, ett\u00e4 oppilaat kokivat n\u00e4ilt\u00e4 kohdin teht\u00e4v\u00e4n liian vaikeaksi. Yleinen tutkimuksessa noussut ilmi\u00f6 opiskelijoiden vastauksissa oli englannin kielen keskeinen vaikutus sek\u00e4 sanastossa ilmenneet vaikeudet. Parhaiten osattujen fraasien joukossa oli useita ulkolukua vaativia fraaseja, mutta yhteist\u00e4 parhaiten hallituille fraaseille oli se, ett\u00e4 ne opitaan kielenopiskelun varhaisessa vaiheessa. Artikkelien k\u00e4ytt\u00f6 oli eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja erityisesti m\u00e4\u00e4r\u00e4isen artikkelin k\u00e4ytt\u00f6 oli harvinaista.\r\nTutkimukseni perusteella ei voi kuitenkaan tehd\u00e4 yleistett\u00e4vi\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 lukiolaisten nominaalifraasien hallinnasta, mutta se antaa suuntaviivoja siit\u00e4, mink\u00e4laisissa kieliopillisissa rakenteissa lukiolaiset p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4t hyvin tai heikosti. Koska yleinen taso j\u00e4i heikoksi, voi tutkimuksestani tehd\u00e4 sen johtop\u00e4\u00e4telm\u00e4n, ett\u00e4 kieliopillisten rakenteiden sek\u00e4 sanaston opetus tulisi olla tehokkaampaa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by P\u00e4ivi Laurila (papalaur) on 2012-05-15 07:16:38.822583. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-15T07:16:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205151657.pdf: 195013 bytes, checksum: ada450d363b111c4ee5ca5215d6324df (MD5)\r\nlicense.html: 5011 bytes, checksum: 4f5f4907848462f85f11b20e717ce99e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-15T07:16:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205151657.pdf: 195013 bytes, checksum: ada450d363b111c4ee5ca5215d6324df (MD5)\r\nlicense.html: 5011 bytes, checksum: 4f5f4907848462f85f11b20e717ce99e (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nominaalifraasit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hur beh\u00e4rskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205151657", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-15T07:16:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37831
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3a9b868b-1fde-40b8-8a82-c2f13a7c803f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205151657.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laurila, Päivi Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska? nominaalifraasit kielenoppiminen lukio ruotsi Swedish Ruotsin kieli
title Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska?
title_full Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska?
title_fullStr Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska? Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska?
title_full_unstemmed Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska? Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska?
title_short Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska?
title_sort hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska
title_txtP Hur behärskar finska gymnasister de vanligaste nominalfraserna i svenska?
topic nominaalifraasit kielenoppiminen lukio ruotsi Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish kielenoppiminen lukio nominaalifraasit ruotsi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37831 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205151657
work_keys_str_mv AT laurilapäivi hurbehärskarfinskagymnasisterdevanligastenominalfrasernaisvenska