Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon

Malila, L. & Ovaskainen, T. 2012. Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 76 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan opetusry...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Malila, Laura, Ovaskainen, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37824
_version_ 1826225716548599808
author Malila, Laura Ovaskainen, Terhi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Malila, Laura Ovaskainen, Terhi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Malila, Laura Ovaskainen, Terhi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Malila, Laura
datasource_str_mv jyx
description Malila, L. & Ovaskainen, T. 2012. Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 76 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan opetusryhmissä havainnoitujen opettajan lapsilähtöisten ja opettajajohtoisten ohjauskäytäntöjen ilmenemistä sekä niiden ryhmätasoisia yhteyksiä lasten lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon. Tutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia seurattiin esiopetusvuodesta neljännen luokan loppuun. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto käsitti 31 opettajaa ja 453 lasta, ja se kerättiin kolmella paikkakunnalla kevätlukukaudella 2010. Ohjauskäytäntöjen havainnointi toteutettiin ECCOM -menetelmällä (Stipek & Byler 2004) ja taitojen arvioinnissa käytettiin oppilaiden ryhmätestejä. Aineistoa analysoitiin korrelaatio-analyysein. Kaikilla kolmella alaskaalalla, ryhmän toiminnan organisoinnissa, ilmapiirissä ja oppimisen ohjauksessa, havaittiin enemmän lapsilähtöisiä kuin opettajajohtoisia ohjauskäytäntöjä. Lapsilähtöisyyttä ilmeni eniten ryhmän toiminnan organisoinnissa. Opettajan ohjauskäytännöillä havaittiin olevan lapsilähtöisyyden osalta positiivisia ja opettajajohtoisuuden osalta negatiivisia yhteyksiä lukutaitoon: mitä enemmän lapsilähtöisyyttä ja mitä vähemmän opettajajohtoisuutta havaittiin ohjaus-käytännöissä, sitä paremmin kyseisen luokan oppilaat keskimäärin selviytyivät lukutaitoa arvioivissa testeissä. Opettajan ohjauskäytäntöjen ja oppilaiden tehtävä-kohtaisen motivaation väliset yhteydet olivat puolestaan vähäisiä. Tämän tutkimuksen havainnot tukivat aiempaa kirjallisuutta opettajan ohjauskäytäntöjen yhteyksistä oppilaiden lukutaitoon. Ohjauskäytäntöjen yhteys tehtäväkohtaiseen motivaatioon oli oletettua vähäisempi ja nostaa esiin tarpeen lisätutkimukseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Malila, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ovaskainen, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-13T12:56:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-13T12:56:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1217263", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37824", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Malila, L. & Ovaskainen, T. 2012. Opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja teht\u00e4v\u00e4kohtaiseen motivaatioon. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 76 sivua. \r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 3. luokan opetusryhmiss\u00e4 havainnoitujen opettajan lapsil\u00e4ht\u00f6isten ja opettajajohtoisten ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen ilmenemist\u00e4 sek\u00e4 niiden ryhm\u00e4tasoisia yhteyksi\u00e4 lasten lukutaitoon ja teht\u00e4v\u00e4kohtaiseen motivaatioon. Tutkimus on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia seurattiin esiopetusvuodesta nelj\u00e4nnen luokan loppuun. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto k\u00e4sitti 31 opettajaa ja 453 lasta, ja se ker\u00e4ttiin kolmella paikkakunnalla kev\u00e4tlukukaudella 2010. Ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen havainnointi toteutettiin ECCOM -menetelm\u00e4ll\u00e4 (Stipek & Byler 2004) ja taitojen arvioinnissa k\u00e4ytettiin oppilaiden ryhm\u00e4testej\u00e4. Aineistoa analysoitiin korrelaatio-analyysein.\r\n\r\nKaikilla kolmella alaskaalalla, ryhm\u00e4n toiminnan organisoinnissa, ilmapiiriss\u00e4 ja oppimisen ohjauksessa, havaittiin enemm\u00e4n lapsil\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 kuin opettajajohtoisia ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4. Lapsil\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 ilmeni eniten ryhm\u00e4n toiminnan organisoinnissa. Opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ill\u00e4 havaittiin olevan lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden osalta positiivisia ja opettajajohtoisuuden osalta negatiivisia yhteyksi\u00e4 lukutaitoon: mit\u00e4 enemm\u00e4n lapsil\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 ja mit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n opettajajohtoisuutta havaittiin ohjaus-k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6iss\u00e4, sit\u00e4 paremmin kyseisen luokan oppilaat keskim\u00e4\u00e4rin selviytyiv\u00e4t lukutaitoa arvioivissa testeiss\u00e4. Opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen ja oppilaiden teht\u00e4v\u00e4-kohtaisen motivaation v\u00e4liset yhteydet olivat puolestaan v\u00e4h\u00e4isi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen havainnot tukivat aiempaa kirjallisuutta opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen yhteyksist\u00e4 oppilaiden lukutaitoon. Ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen yhteys teht\u00e4v\u00e4kohtaiseen motivaatioon oli oletettua v\u00e4h\u00e4isempi ja nostaa esiin tarpeen lis\u00e4tutkimukseen.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Terhi Ovaskainen (temaovas) on 2012-05-13 12:56:08.632862. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-13T12:56:09Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205131644.docx: 187179 bytes, checksum: f096eaf5396f4c50ff622078793068f9 (MD5)\r\nlicense.html: 5510 bytes, checksum: e45be84261f05448f4474594a11d03da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-13T12:56:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205131644.docx: 187179 bytes, checksum: f096eaf5396f4c50ff622078793068f9 (MD5)\r\nlicense.html: 5510 bytes, checksum: e45be84261f05448f4474594a11d03da (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajajohtoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teht\u00e4v\u00e4kohtainen motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja teht\u00e4v\u00e4kohtaiseen motivaatioon", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205131644", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-13T12:56:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37824
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6601b2c-4730-46e3-af15-d5349e39c736\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201205131644.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malila, Laura Ovaskainen, Terhi Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon opettajan ohjauskäytännöt lapsilähtöisyys opettajajohtoisuus lukutaito tehtäväkohtainen motivaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat ohjaus tehtävät motivaatio
title Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
title_full Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
title_fullStr Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
title_full_unstemmed Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
title_short Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
title_sort opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3 luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
title_txtP Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon
topic opettajan ohjauskäytännöt lapsilähtöisyys opettajajohtoisuus lukutaito tehtäväkohtainen motivaatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat ohjaus tehtävät motivaatio
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education lapsilähtöisyys lukutaito motivaatio ohjaus opettajajohtoisuus opettajan ohjauskäytännöt opettajat tehtäväkohtainen motivaatio tehtävät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37824 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205131644
work_keys_str_mv AT malilalaura opettajanohjauskäytäntöjenyhteydet3luokanoppilaidenlukutaitoonjatehtäväkohtaiseenmot