Summary: | Pelikonsolien ja perinteisten peliohjaimien tekstinsyöttömenetelmät ovat pääasiallisesti virtuaalisia valintanäppäimistöjä. Ne ova hitaita ja epämiellyttäviä. Eleisiin perustuvat menetelmät lupailevat huomattavia parannuksia virtuaalisiin näppäimistöihin nähden. Aiempien tutkimusten tulosten perusteella peliohjaimien tekstinsyöttömenetelmät eivät ehkä kuitenkaan ole vielä riittävän nopeita modernien tekstinsyöttötarpeiden tyydyttämiseen. Tässä tutkielmassa esitellään uusi perinteisille peliohjaimille suunniteltu sauvaohjaimien eleisiin perustuva tekstinsyöttömenetelmä, Stipe. Stipe toteutettiin eleitä näppäimistötapahtumiksi tulkitsevana näppäimistöajurina Linux-järjestelmälle. Menetelmän kirjoitusnopeuspotentiaalia selvitettiin pitkän aikavälin käyttäjätutkimuksessa. Koehenkilöt kirjoittivat Stipellä pisimmillään 44 tuntia. He saavuttivat jopa yli 40 wpm:n kirjoitusnopeuden. Käyttäjätestien tulokset osoittavat, että sauvaohjaimien eleisiin perustuvalla menetelmällä on korkea kirjoitusnopeuspotentiaali, mutta menetelmän sujuvan käytön oppiminen on verrattain hidasta.
|