Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden?

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon ja millaisia kielikontakteja abiturienteilla ja yliopisto-opiskelijoilla on vapaa-ajallaan. Lisäksi selvitettiin, onko eri asteilla opiskelevien kontakteissa eroja, tuntevatko opiskelijat, että opettajat ovat kannustaneet heitä opiskelemaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taskila, Heidi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37791
_version_ 1828193215907364864
author Taskila, Heidi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Taskila, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Taskila, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Taskila, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka paljon ja millaisia kielikontakteja abiturienteilla ja yliopisto-opiskelijoilla on vapaa-ajallaan. Lisäksi selvitettiin, onko eri asteilla opiskelevien kontakteissa eroja, tuntevatko opiskelijat, että opettajat ovat kannustaneet heitä opiskelemaan ja käyttämään kieliä koulun ulkopuolella sekä millaisin eri tavoin opettajat kannustavat opiskelijoita. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 26 abiturienttia pienestä keskisuomalaisesta lukiosta ja 16 yliopisto-opiskelijaa, jotka suorittivat pakollista Akademisk svenska –kurssia Jyväskylän yliopistossa. Opettajille oli oma kyselylomakkeensa, jonka täytti kolme lukion opettajaa sekä kyseistä kurssia yliopistossa opettanut opettaja. Tulokset analysoitiin pääasiassa laadullisin menetelmin. Yliopisto-opiskelijoiden huono motivaatio ruotsin opiskeluun tuli esille vastauksissa ja näkyi kurssin ulkopuolisten ruotsinkontaktien vähäisyytenä. Internetiä hyödynnettiin lähinnä sanojen ja kielioppiasioiden etsimiseen. Ruotsia opiskelevilla abiturienteilla oli jonkin verran yliopisto-opiskelijoita enemmän muita koulunulkopuolisia kontakteja ruotsin kieleen, kun taas yliopistossa opiskelevat hyödynsivät nettiä hieman useammin. Englanti osoittautui tässäkin tutkimuksessa luonnolliseksi osaksi nuorten arkipäivää, sillä opiskelijat katsoivat elokuvia ja tv-ohjelmia, kuuntelivat musiikkia, lukivat, kirjoittivat, pelasivat ja käyttivät nettiä selvästi aktiivisemmin englanniksi kuin ruotsiksi. Ranskaa opiskelevat abiturienttien kontaktit kieleen niin kirjojen, lehtien, elokuvien, musiikin kuin netin kautta olivat vähäisiä. Suullisen kielitaidon harjoittaminen vapaa-ajalla oli erityisen vähäistä kaikissa kielissä, myös englannissa. Abiturientit kokivat, että heidän opettajansa olivat monipuolisesti kannustaneet koulunulkopuolisiin kielikontakteihin, mikä näkyi myös opettajien vastauksissa. Akademisk svenska – kurssilla opiskelevia ei ollut johdonmukaisesti kannustettu käyttämään ruotsia vapaa-ajalla. Tulosten pohjalta nousee esille kiinnostavia aiheita jatkotutkimuksiin esimerkiksi siitä, miten heikkoja kielenoppijia saataisiin motivoitua kielen opiskeluun koulun ulkopuolella ja kuinka tärkeäksi opiskelijat itse kokevat kielenoppimisen vapaa-ajan yhteyksissä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:59Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Taskila, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-08T14:49:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-08T14:49:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37791", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka paljon ja millaisia kielikontakteja abiturienteilla ja yliopisto-opiskelijoilla on vapaa-ajallaan. Lis\u00e4ksi selvitettiin, onko eri asteilla opiskelevien kontakteissa eroja, tuntevatko opiskelijat, ett\u00e4 opettajat ovat kannustaneet heit\u00e4 opiskelemaan ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kieli\u00e4 koulun ulkopuolella sek\u00e4 millaisin eri tavoin opettajat kannustavat opiskelijoita. \n Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui 26 abiturienttia pienest\u00e4 keskisuomalaisesta lukiosta ja 16 yliopisto-opiskelijaa, jotka suorittivat pakollista Akademisk svenska \u2013kurssia Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa. Opettajille oli oma kyselylomakkeensa, jonka t\u00e4ytti kolme lukion opettajaa sek\u00e4 kyseist\u00e4 kurssia yliopistossa opettanut opettaja. Tulokset analysoitiin p\u00e4\u00e4asiassa laadullisin menetelmin. \n Yliopisto-opiskelijoiden huono motivaatio ruotsin opiskeluun tuli esille vastauksissa ja n\u00e4kyi kurssin ulkopuolisten ruotsinkontaktien v\u00e4h\u00e4isyyten\u00e4. Interneti\u00e4 hy\u00f6dynnettiin l\u00e4hinn\u00e4 sanojen ja kielioppiasioiden etsimiseen. Ruotsia opiskelevilla abiturienteilla oli jonkin verran yliopisto-opiskelijoita enemm\u00e4n muita koulunulkopuolisia kontakteja ruotsin kieleen, kun taas yliopistossa opiskelevat hy\u00f6dynsiv\u00e4t netti\u00e4 hieman useammin. Englanti osoittautui t\u00e4ss\u00e4kin tutkimuksessa luonnolliseksi osaksi nuorten arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4, sill\u00e4 opiskelijat katsoivat elokuvia ja tv-ohjelmia, kuuntelivat musiikkia, lukivat, kirjoittivat, pelasivat ja k\u00e4yttiv\u00e4t netti\u00e4 selv\u00e4sti aktiivisemmin englanniksi kuin ruotsiksi. Ranskaa opiskelevat abiturienttien kontaktit kieleen niin kirjojen, lehtien, elokuvien, musiikin kuin netin kautta olivat v\u00e4h\u00e4isi\u00e4. Suullisen kielitaidon harjoittaminen vapaa-ajalla oli erityisen v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 kaikissa kieliss\u00e4, my\u00f6s englannissa. Abiturientit kokivat, ett\u00e4 heid\u00e4n opettajansa olivat monipuolisesti kannustaneet koulunulkopuolisiin kielikontakteihin, mik\u00e4 n\u00e4kyi my\u00f6s opettajien vastauksissa. Akademisk svenska \u2013 kurssilla opiskelevia ei ollut johdonmukaisesti kannustettu k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ruotsia vapaa-ajalla. \n Tulosten pohjalta nousee esille kiinnostavia aiheita jatkotutkimuksiin esimerkiksi siit\u00e4, miten heikkoja kielenoppijia saataisiin motivoitua kielen opiskeluun koulun ulkopuolella ja kuinka t\u00e4rke\u00e4ksi opiskelijat itse kokevat kielenoppimisen vapaa-ajan yhteyksiss\u00e4.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Heidi Taskila (heeltask) on 2012-05-08 14:49:55.247315. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-08T14:49:55Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205081626.pdf: 605389 bytes, checksum: 0ee2d0d90284365806044b1b1432f45b (MD5)\nlicense.html: 5056 bytes, checksum: 21569bc1d1aded6754fc2966e591045f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-08T14:49:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205081626.pdf: 605389 bytes, checksum: 0ee2d0d90284365806044b1b1432f45b (MD5)\nlicense.html: 5056 bytes, checksum: 21569bc1d1aded6754fc2966e591045f (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielenoppiminen koulun ulkopuolella", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autenttisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio ja asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Spr\u00e5k i kontexter utanf\u00f6r klassrummet - hur l\u00e4r sig finska abiturienter och universitetsstuderande spr\u00e5k p\u00e5 fritiden?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205081626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-08T14:49:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37791
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:03:35Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d582900-cf0a-4608-b075-12f1c1a847c3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205081626.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taskila, Heidi Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden? kielenoppiminen koulun ulkopuolella autenttisuus motivaatio ja asenteet Swedish Ruotsin kieli
title Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden?
title_full Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden?
title_fullStr Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden? Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden?
title_full_unstemmed Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden? Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden?
title_short Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden?
title_sort språk i kontexter utanför klassrummet hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden
title_txtP Språk i kontexter utanför klassrummet - hur lär sig finska abiturienter och universitetsstuderande språk på fritiden?
topic kielenoppiminen koulun ulkopuolella autenttisuus motivaatio ja asenteet Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish autenttisuus kielenoppiminen koulun ulkopuolella motivaatio ja asenteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37791 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205081626
work_keys_str_mv AT taskilaheidi språkikontexterutanförklassrummethurlärsigfinskaabiturienterochuniversitetsstuderan