"Valitse suurin luku" tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus

Tutkimuksessa tarkasteltiin kuinka lapset, joilla on kielellinen erityisvaikeus (SLI), hallitsevat numeerisia perustaitoja ja erityisesti lukujen suuruusluokkaa ja kuinka lukujen suuruusluokan ymmärtäminen oli yhteyksissä muihin perusnumeerisiin taitoihin sekä kielellisiin että ei kielellisiin kogni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pulkkinen-Kantonen, Katja
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37787
_version_ 1826225505251098624
author Pulkkinen-Kantonen, Katja
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pulkkinen-Kantonen, Katja Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pulkkinen-Kantonen, Katja Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pulkkinen-Kantonen, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin kuinka lapset, joilla on kielellinen erityisvaikeus (SLI), hallitsevat numeerisia perustaitoja ja erityisesti lukujen suuruusluokkaa ja kuinka lukujen suuruusluokan ymmärtäminen oli yhteyksissä muihin perusnumeerisiin taitoihin sekä kielellisiin että ei kielellisiin kognitiivisiin tekijöihin. Tutkimusjoukkoon kuului 35 suomenkielistä, 12 – 16 -vuotiasta SLI lasta. Tutkittavia numeerisia perustaitoja olivat yksi- ja moninumeroisten lukujen vertailu, lukujonotaidot, lukujen lukeminen ja lukujen kirjoittaminen. Kielellisistä osakognitioista tarkasteltiin sanavaraston ja kielen yläkäsitteiden hallintaa, lauserakenteiden ymmärtämistä sekä kielellistä työmuistia. Ei kielellisiä osakognitioita arvioitiin sekä yleisen, visuaalisen päättelytaidon että visuospatiaalisen hahmottamisen osalta. Tulosten perusteella SLI lasten ryhmä oli heterogeeninen lukujen suuruusluokan ymmärtämisen suhteen. Kolmanneksella tutkittavista oli selviä vaikeuksia moninumeroisten lukujen suuruusarvon ymmärtämisessä verrattaessa suoriutumista peruskoulun 3. luokkalaisten lasten keskivertosuoriutumiseen. Tuloksissa tuli esille sukupuoliero. Lukujen suuruusluokkaa heikosti hallitsevien joukossa oli suhteessa enemmän tyttöjä kuin poikia. Lapset, jotka hallitsivat lukujen vertailun moninumeroisilla luvuilla (2-5 lukua), olivat myös tilastollisesti merkitsevästi parempia lukujonotaidoissa sekä parempia kirjoittamaan ja lukemaan lukuja kuin lapset, joille lukujen vertailu oli selkeästi vaikeampaa. Kielellisistä osakognitioista kielen yläkäsitteiden hallinta oli yhteyksissä lukujen suuruusluokan hallintaan. Tulosten perusteella kielen kognitiot ovat mahdollisesti yhteyksissä aiemmin, ei kielellisenä, numeerisena taitona pidettyyn lukujen vertailutaitoon. Sukupuolen, yläkäsitteiden hallinnan ja lukujen tuottamisen taidoilla pystyttiin kohtalaisen hyvin ennustamaan SLI lasten kuulumista lukujen suuruusluokan ymmärtämisen suhteen erilaisiin taitotasoryhmiin (hallitsee/ei hallitse). Matematiikan taitoja koskevista aiemmin julkaistuista malleista poiketen, lukujen suuruusluokan ymmärtämisen taito oli vahvasti yhteyksissä lukujen tuottamisen taitoihin eli lukujen luetteluun ja kirjoittamiseen. On mahdollista, että lukujen tuottamisen taitoja tukemalla voidaan myös tukea lukujen suuruusluokan ymmärtämistä moninumeroisilla luvuilla.
first_indexed 2023-02-07T21:00:49Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen-Kantonen, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-07T18:12:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-07T18:12:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37787", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin kuinka lapset, joilla on kielellinen erityisvaikeus (SLI), hallitsevat numeerisia perustaitoja ja erityisesti lukujen suuruusluokkaa ja kuinka lukujen suuruusluokan ymm\u00e4rt\u00e4minen oli yhteyksiss\u00e4 muihin perusnumeerisiin taitoihin sek\u00e4 kielellisiin ett\u00e4 ei kielellisiin kognitiivisiin tekij\u00f6ihin. Tutkimusjoukkoon kuului 35 suomenkielist\u00e4, 12 \u2013 16 -vuotiasta SLI lasta. Tutkittavia numeerisia perustaitoja olivat yksi- ja moninumeroisten lukujen vertailu, lukujonotaidot, lukujen lukeminen ja lukujen kirjoittaminen. Kielellisist\u00e4 osakognitioista tarkasteltiin sanavaraston ja kielen yl\u00e4k\u00e4sitteiden hallintaa, lauserakenteiden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 kielellist\u00e4 ty\u00f6muistia. Ei kielellisi\u00e4 osakognitioita arvioitiin sek\u00e4 yleisen, visuaalisen p\u00e4\u00e4ttelytaidon ett\u00e4 visuospatiaalisen hahmottamisen osalta. Tulosten perusteella SLI lasten ryhm\u00e4 oli heterogeeninen lukujen suuruusluokan ymm\u00e4rt\u00e4misen suhteen. Kolmanneksella tutkittavista oli selvi\u00e4 vaikeuksia moninumeroisten lukujen suuruusarvon ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 verrattaessa suoriutumista peruskoulun 3. luokkalaisten lasten keskivertosuoriutumiseen. Tuloksissa tuli esille sukupuoliero. Lukujen suuruusluokkaa heikosti hallitsevien joukossa oli suhteessa enemm\u00e4n tytt\u00f6j\u00e4 kuin poikia. Lapset, jotka hallitsivat lukujen vertailun moninumeroisilla luvuilla (2-5 lukua), olivat my\u00f6s tilastollisesti merkitsev\u00e4sti parempia lukujonotaidoissa sek\u00e4 parempia kirjoittamaan ja lukemaan lukuja kuin lapset, joille lukujen vertailu oli selke\u00e4sti vaikeampaa. Kielellisist\u00e4 osakognitioista kielen yl\u00e4k\u00e4sitteiden hallinta oli yhteyksiss\u00e4 lukujen suuruusluokan hallintaan. Tulosten perusteella kielen kognitiot ovat mahdollisesti yhteyksiss\u00e4 aiemmin, ei kielellisen\u00e4, numeerisena taitona pidettyyn lukujen vertailutaitoon. Sukupuolen, yl\u00e4k\u00e4sitteiden hallinnan ja lukujen tuottamisen taidoilla pystyttiin kohtalaisen hyvin ennustamaan SLI lasten kuulumista lukujen suuruusluokan ymm\u00e4rt\u00e4misen suhteen erilaisiin taitotasoryhmiin (hallitsee/ei hallitse). Matematiikan taitoja koskevista aiemmin julkaistuista malleista poiketen, lukujen suuruusluokan ymm\u00e4rt\u00e4misen taito oli vahvasti yhteyksiss\u00e4 lukujen tuottamisen taitoihin eli lukujen luetteluun ja kirjoittamiseen. On mahdollista, ett\u00e4 lukujen tuottamisen taitoja tukemalla voidaan my\u00f6s tukea lukujen suuruusluokan ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 moninumeroisilla luvuilla.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Pulkkinen-Kantonen (kajopulk) on 2012-05-07 18:12:40.287206. Form: Lisensiaatinty\u00f6-lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/lisensiaatintyo-lomake). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-07T18:12:40Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205071621.pdf: 459371 bytes, checksum: a857f8575339dfb221b93cae952c3e5f (MD5)\r\nlicense.html: 5090 bytes, checksum: 0415231ce875d1775e4a68f66a86c0a4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-07T18:12:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205071621.pdf: 459371 bytes, checksum: a857f8575339dfb221b93cae952c3e5f (MD5)\r\nlicense.html: 5090 bytes, checksum: 0415231ce875d1775e4a68f66a86c0a4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "numeeriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Valitse suurin luku\" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205071621", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-07T18:12:41Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielelliset h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen kehityksen erityisvaikeus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luvut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37787
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:38Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cfa9b364-a059-4d22-b205-de1eb87546a5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205071621.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pulkkinen-Kantonen, Katja "Valitse suurin luku" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus numeeriset taidot Psykologia Psychology 202 kielelliset häiriöt kielen kehityksen erityisvaikeus luvut matematiikka
title "Valitse suurin luku" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_alt Tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_full "Valitse suurin luku" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_fullStr "Valitse suurin luku" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus "Valitse suurin luku" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_full_unstemmed "Valitse suurin luku" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus "Valitse suurin luku" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_short "Valitse suurin luku"
title_sort valitse suurin luku tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12 16 vuotiailla lapsilla joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_sub tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
title_txtP "Valitse suurin luku" : tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus
topic numeeriset taidot Psykologia Psychology 202 kielelliset häiriöt kielen kehityksen erityisvaikeus luvut matematiikka
topic_facet 202 Psychology Psykologia kielelliset häiriöt kielen kehityksen erityisvaikeus luvut matematiikka numeeriset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37787 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205071621
work_keys_str_mv AT pulkkinenkantonenkatja valitsesuurinlukututkimusnumeeristenperustaitojenhallinnasta1216vuotiaill