"Valitse suurin luku" tutkimus numeeristen perustaitojen hallinnasta 12-16 -vuotiailla lapsilla, joilla on kielellinen erityisvaikeus

Tutkimuksessa tarkasteltiin kuinka lapset, joilla on kielellinen erityisvaikeus (SLI), hallitsevat numeerisia perustaitoja ja erityisesti lukujen suuruusluokkaa ja kuinka lukujen suuruusluokan ymmärtäminen oli yhteyksissä muihin perusnumeerisiin taitoihin sekä kielellisiin että ei kielellisiin kogni...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pulkkinen-Kantonen, Katja
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Lisensiaatintyö
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37787
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkasteltiin kuinka lapset, joilla on kielellinen erityisvaikeus (SLI), hallitsevat numeerisia perustaitoja ja erityisesti lukujen suuruusluokkaa ja kuinka lukujen suuruusluokan ymmärtäminen oli yhteyksissä muihin perusnumeerisiin taitoihin sekä kielellisiin että ei kielellisiin kognitiivisiin tekijöihin. Tutkimusjoukkoon kuului 35 suomenkielistä, 12 – 16 -vuotiasta SLI lasta. Tutkittavia numeerisia perustaitoja olivat yksi- ja moninumeroisten lukujen vertailu, lukujonotaidot, lukujen lukeminen ja lukujen kirjoittaminen. Kielellisistä osakognitioista tarkasteltiin sanavaraston ja kielen yläkäsitteiden hallintaa, lauserakenteiden ymmärtämistä sekä kielellistä työmuistia. Ei kielellisiä osakognitioita arvioitiin sekä yleisen, visuaalisen päättelytaidon että visuospatiaalisen hahmottamisen osalta. Tulosten perusteella SLI lasten ryhmä oli heterogeeninen lukujen suuruusluokan ymmärtämisen suhteen. Kolmanneksella tutkittavista oli selviä vaikeuksia moninumeroisten lukujen suuruusarvon ymmärtämisessä verrattaessa suoriutumista peruskoulun 3. luokkalaisten lasten keskivertosuoriutumiseen. Tuloksissa tuli esille sukupuoliero. Lukujen suuruusluokkaa heikosti hallitsevien joukossa oli suhteessa enemmän tyttöjä kuin poikia. Lapset, jotka hallitsivat lukujen vertailun moninumeroisilla luvuilla (2-5 lukua), olivat myös tilastollisesti merkitsevästi parempia lukujonotaidoissa sekä parempia kirjoittamaan ja lukemaan lukuja kuin lapset, joille lukujen vertailu oli selkeästi vaikeampaa. Kielellisistä osakognitioista kielen yläkäsitteiden hallinta oli yhteyksissä lukujen suuruusluokan hallintaan. Tulosten perusteella kielen kognitiot ovat mahdollisesti yhteyksissä aiemmin, ei kielellisenä, numeerisena taitona pidettyyn lukujen vertailutaitoon. Sukupuolen, yläkäsitteiden hallinnan ja lukujen tuottamisen taidoilla pystyttiin kohtalaisen hyvin ennustamaan SLI lasten kuulumista lukujen suuruusluokan ymmärtämisen suhteen erilaisiin taitotasoryhmiin (hallitsee/ei hallitse). Matematiikan taitoja koskevista aiemmin julkaistuista malleista poiketen, lukujen suuruusluokan ymmärtämisen taito oli vahvasti yhteyksissä lukujen tuottamisen taitoihin eli lukujen luetteluun ja kirjoittamiseen. On mahdollista, että lukujen tuottamisen taitoja tukemalla voidaan myös tukea lukujen suuruusluokan ymmärtämistä moninumeroisilla luvuilla.