Teacher self-efficacy beliefs and aims of pre-service English teachers

Kun tulevat englanninopettajat siirtyvät opinnoistaan työelämään, heitä tulee kohtamaan haastava työelämä, jossa heidän taitonsa ja osaamisensa opettajina tullaan punnitsemaan. Opettajankoulutuksessa luodut mielikuvat itsestä opettajana ja osaamisestaan opettajana ovat vahvoja suunnannäyttäjiä siinä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kinnunen, Elli
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37782
Kuvaus
Yhteenveto:Kun tulevat englanninopettajat siirtyvät opinnoistaan työelämään, heitä tulee kohtamaan haastava työelämä, jossa heidän taitonsa ja osaamisensa opettajina tullaan punnitsemaan. Opettajankoulutuksessa luodut mielikuvat itsestä opettajana ja osaamisestaan opettajana ovat vahvoja suunnannäyttäjiä siinä, kuinka taitavia opettajia näistä tulevista englanninopettajista lopulta kehittyy ja kuinka hyvin he tulevat jaksamaan työssään. Lisäksi näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja sen kehittymiseen liittyvät opiskelijoiden omat tavoitteet omaan opettamiseensa. Näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja tavoitteisiin liittyy tieto opetettavasta aineesta, tieto oppilaista ja tieto siitä, kuinka tieto välitetään oppilaille. Tämä tutkimus perustuu Banduran (1977) teoriaan niin sanotusta minäpystyvyydestä (selfefficacy beliefs). Tämän teorian mukaan oletukset minäpystyvyydestä eli odotukset siitä, kuin hyvin tietyistä haasteista tulee selviytymään, ohjaavat voimakkaasti ihmisen päätöksentekoa, vaivannäköä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä lopulta sitä, kuinka menestyksekäs ihminen on yrityksessään. Lisäksi Gibbs (1999) on tutkinut opettajien minäpystyvyysodotuksia ja on osoittanut, että hyvät minäpystyvyysodotukset opettajilla saa heidät jaksamaan paremmin työssään, olevan pidetympiä opettajia sekä kehittyvän työssään tehokkaammin. Tämä tutkimus on kyselytutkimuksena tehty selvitys tulevien englanninopettajien käsityksistä omasta osaamisestaan opettajina sekä heidän tavoitteistaan opettamiseensa liittyen. Tutkimus osoittaa, että tulevien englanninopettajien minäpystyvyysodotukset yleisimpiä opettajuuden osa-alueita kohtaan ovat vaihtelevia, mutta pääosin positiivisia. Eniten epävarmuutta koettiin kieliopin ja luokanhallintataitojen osalta. Tavoitteita osallistujilla oli useimmiten oppilaiden motivoinnin, tiettyjen kieliosaamisen opettamisen sekä oman ammatillisen kehittymisen saralla. Key words: Self-efficacy beliefs, teacher self-efficacy, aims, teacher knowledge