Learning English vocabulary using the Internet a quantitative study of a group of first-year upper secondary students

Internetin käytön yleistyttyä monet tieteenalat ovat alkaneet tutkia sitä. Internetin käytöllä on kielitieteessä erityinen arvo, sillä suuri osa Internetin sisällöstä on kirjoitusta ja nettivideoiden yleistyttyä myös puhetta. Internetin suurimpana käyttäjäryhmänä nuoriso omaksuu Internetiä käyttäess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koivuniemi, Milla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37775
_version_ 1826225809297244160
author Koivuniemi, Milla
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koivuniemi, Milla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koivuniemi, Milla Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koivuniemi, Milla
datasource_str_mv jyx
description Internetin käytön yleistyttyä monet tieteenalat ovat alkaneet tutkia sitä. Internetin käytöllä on kielitieteessä erityinen arvo, sillä suuri osa Internetin sisällöstä on kirjoitusta ja nettivideoiden yleistyttyä myös puhetta. Internetin suurimpana käyttäjäryhmänä nuoriso omaksuu Internetiä käyttäessään paljon englannin kieltä, sillä enemmistö sisällöstä on englanniksi. Tutkijoita kiinnostaa se, miten paljon nuoret oikeastaan omaksuvat vierasta kieltä Internetiä käyttäessään. Tämä tutkimus pyrki selvittämään, miten lukiolaisten Internetin käyttö hyödyttää heidän englannin sanasto-osaamistaan. Tutkimusryhmänä oli 28 oppilaan ryhmä lukion ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoita. Heidän sanasto-osaamistaan testattiin 80 sanaa käsittävällä tehtävällä, jossa heidän piti valita sanalle joko synonyymi tai sanaan liittyvä sana. Lisäksi heidän Internetin käyttöään kartoitettiin taustakyselyllä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jossa tehtiin vertailuja muuttujien välillä. Tuloksista käy ilmi, että enemmän englanninkielisiä sivuja käyttävät saivat parempia tuloksia sanastotehtävästä. Internetin kokonaiskäyttöajalla ei kuitenkaan todettu olevan suoraa korrelaatiota sanasto-osaamiseen. Vaikka Internetin käyttö oli yhtä suosittua sekä tyttöjen että poikien keskuudessa, pojat kuitenkin käyttivät enemmän englanninkielisiä sivustoja kuin tytöt. Mielenkiintoinen havainto oli myös, että tyttöjen ja poikien englannin sanasto-osaamisessa tai arvosanoissa ei ollut paljon eroa. Tutkitun ryhmän pienen koon vuoksi on vaikeaa suoraan yleistää tuloksia koskemaan koko populaatiota, mutta voidaan olettaa, että samat tulokset saattaisivat ilmetä myös suuremmissa tutkimuksissa. Opettajien olisi hyvä hyödyntää nuorten Internetin käyttöä rohkaisemalla heitä etsimään itseään kiinnostavia vieraskielisiä sivustoja, jolloin he omaksuvat vieraan kielen sanastoa vapaa-ajallaan.
first_indexed 2012-12-06T00:03:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivuniemi, Milla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-06T10:20:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-06T10:20:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37775", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internetin k\u00e4yt\u00f6n yleistytty\u00e4 monet tieteenalat ovat alkaneet tutkia sit\u00e4. Internetin k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on kielitieteess\u00e4 erityinen arvo, sill\u00e4 suuri osa Internetin sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 on kirjoitusta ja nettivideoiden yleistytty\u00e4 my\u00f6s puhetta. Internetin suurimpana k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ryhm\u00e4n\u00e4 nuoriso omaksuu Interneti\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n paljon englannin kielt\u00e4, sill\u00e4 enemmist\u00f6 sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 on englanniksi. Tutkijoita kiinnostaa se, miten paljon nuoret oikeastaan omaksuvat vierasta kielt\u00e4 Interneti\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten lukiolaisten Internetin k\u00e4ytt\u00f6 hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n englannin sanasto-osaamistaan. Tutkimusryhm\u00e4n\u00e4 oli 28 oppilaan ryhm\u00e4 lukion ensimm\u00e4isen vuosiluokan opiskelijoita. Heid\u00e4n sanasto-osaamistaan testattiin 80 sanaa k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4, jossa heid\u00e4n piti valita sanalle joko synonyymi tai sanaan liittyv\u00e4 sana. Lis\u00e4ksi heid\u00e4n Internetin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4\u00e4n kartoitettiin taustakyselyll\u00e4. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jossa tehtiin vertailuja muuttujien v\u00e4lill\u00e4.\n\nTuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 enemm\u00e4n englanninkielisi\u00e4 sivuja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t saivat parempia tuloksia sanastoteht\u00e4v\u00e4st\u00e4. Internetin kokonaisk\u00e4ytt\u00f6ajalla ei kuitenkaan todettu olevan suoraa korrelaatiota sanasto-osaamiseen. Vaikka Internetin k\u00e4ytt\u00f6 oli yht\u00e4 suosittua sek\u00e4 tytt\u00f6jen ett\u00e4 poikien keskuudessa, pojat kuitenkin k\u00e4yttiv\u00e4t enemm\u00e4n englanninkielisi\u00e4 sivustoja kuin tyt\u00f6t. Mielenkiintoinen havainto oli my\u00f6s, ett\u00e4 tytt\u00f6jen ja poikien englannin sanasto-osaamisessa tai arvosanoissa ei ollut paljon eroa. Tutkitun ryhm\u00e4n pienen koon vuoksi on vaikeaa suoraan yleist\u00e4\u00e4 tuloksia koskemaan koko populaatiota, mutta voidaan olettaa, ett\u00e4 samat tulokset saattaisivat ilmet\u00e4 my\u00f6s suuremmissa tutkimuksissa. Opettajien olisi hyv\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 nuorten Internetin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 rohkaisemalla heit\u00e4 etsim\u00e4\u00e4n itse\u00e4\u00e4n kiinnostavia vieraskielisi\u00e4 sivustoja, jolloin he omaksuvat vieraan kielen sanastoa vapaa-ajallaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milla Koivuniemi (miemkoiv) on 2012-05-06 10:20:20.034506. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-06T10:20:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205061609.pdf: 322165 bytes, checksum: cc97fde4be22bb986e06a9f6e99ff923 (MD5)\r\nlicense.html: 5058 bytes, checksum: 212245120142a4c86ed6cdf7c0385aa3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-06T10:20:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201205061609.pdf: 322165 bytes, checksum: cc97fde4be22bb986e06a9f6e99ff923 (MD5)\r\nlicense.html: 5058 bytes, checksum: 212245120142a4c86ed6cdf7c0385aa3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sanasto-osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "L2 learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraiden kielten oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205061609", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-06T10:20:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37775
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:29Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd14ed87-78e4-4117-9ab6-66f5818e693b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205061609.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivuniemi, Milla Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students Sanasto-osaaminen Internet vocabulary L2 learning vieraiden kielten oppiminen English Englannin kieli
title Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students
title_full Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students
title_fullStr Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students
title_full_unstemmed Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students
title_short Learning English vocabulary using the Internet
title_sort learning english vocabulary using the internet a quantitative study of a group of first year upper secondary students
title_sub a quantitative study of a group of first-year upper secondary students
title_txtP Learning English vocabulary using the Internet : a quantitative study of a group of first-year upper secondary students
topic Sanasto-osaaminen Internet vocabulary L2 learning vieraiden kielten oppiminen English Englannin kieli
topic_facet Englannin kieli English Internet L2 learning Sanasto-osaaminen vieraiden kielten oppiminen vocabulary
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37775 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205061609
work_keys_str_mv AT koivuniemimilla learningenglishvocabularyusingtheinternetaquantitativestudyofagroupoffirstyearup