Learning English vocabulary using the Internet a quantitative study of a group of first-year upper secondary students

Internetin käytön yleistyttyä monet tieteenalat ovat alkaneet tutkia sitä. Internetin käytöllä on kielitieteessä erityinen arvo, sillä suuri osa Internetin sisällöstä on kirjoitusta ja nettivideoiden yleistyttyä myös puhetta. Internetin suurimpana käyttäjäryhmänä nuoriso omaksuu Internetiä käyttäess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koivuniemi, Milla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37775
Kuvaus
Yhteenveto:Internetin käytön yleistyttyä monet tieteenalat ovat alkaneet tutkia sitä. Internetin käytöllä on kielitieteessä erityinen arvo, sillä suuri osa Internetin sisällöstä on kirjoitusta ja nettivideoiden yleistyttyä myös puhetta. Internetin suurimpana käyttäjäryhmänä nuoriso omaksuu Internetiä käyttäessään paljon englannin kieltä, sillä enemmistö sisällöstä on englanniksi. Tutkijoita kiinnostaa se, miten paljon nuoret oikeastaan omaksuvat vierasta kieltä Internetiä käyttäessään. Tämä tutkimus pyrki selvittämään, miten lukiolaisten Internetin käyttö hyödyttää heidän englannin sanasto-osaamistaan. Tutkimusryhmänä oli 28 oppilaan ryhmä lukion ensimmäisen vuosiluokan opiskelijoita. Heidän sanasto-osaamistaan testattiin 80 sanaa käsittävällä tehtävällä, jossa heidän piti valita sanalle joko synonyymi tai sanaan liittyvä sana. Lisäksi heidän Internetin käyttöään kartoitettiin taustakyselyllä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jossa tehtiin vertailuja muuttujien välillä. Tuloksista käy ilmi, että enemmän englanninkielisiä sivuja käyttävät saivat parempia tuloksia sanastotehtävästä. Internetin kokonaiskäyttöajalla ei kuitenkaan todettu olevan suoraa korrelaatiota sanasto-osaamiseen. Vaikka Internetin käyttö oli yhtä suosittua sekä tyttöjen että poikien keskuudessa, pojat kuitenkin käyttivät enemmän englanninkielisiä sivustoja kuin tytöt. Mielenkiintoinen havainto oli myös, että tyttöjen ja poikien englannin sanasto-osaamisessa tai arvosanoissa ei ollut paljon eroa. Tutkitun ryhmän pienen koon vuoksi on vaikeaa suoraan yleistää tuloksia koskemaan koko populaatiota, mutta voidaan olettaa, että samat tulokset saattaisivat ilmetä myös suuremmissa tutkimuksissa. Opettajien olisi hyvä hyödyntää nuorten Internetin käyttöä rohkaisemalla heitä etsimään itseään kiinnostavia vieraskielisiä sivustoja, jolloin he omaksuvat vieraan kielen sanastoa vapaa-ajallaan.