Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju

Tutkimuksessa identiteettien diskursseista äidinkielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju tarkastellaan sitä, miten ja millaisin diskurssein erilaiset identiteetit esitetään oppikirjasarjassa. Tutkimuksen lähtökohtana on perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnallisiss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hautala, Pauli
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37769
_version_ 1826225740304089088
author Hautala, Pauli
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautala, Pauli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautala, Pauli Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautala, Pauli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa identiteettien diskursseista äidinkielen ja kirjallisuuden yläkoulun oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju tarkastellaan sitä, miten ja millaisin diskurssein erilaiset identiteetit esitetään oppikirjasarjassa. Tutkimuksen lähtökohtana on perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnallisissa perusteissa äidinkielelle ja kirjallisuudelle annettu identiteettiä koskeva tehtävä. Tutkimus saa pohjaa nelitasoisesta opetussuunnitelman mallista, jossa oppikirjojen ajatellaan olevan tulkinta opetussuunnitelmasta. Tutkimuksen johtoajatuksena on Michel Foucault’n ajatus siitä, että identiteetti tuotetaan diskursseilla, ja että identiteetissä on kyse siitä, miten subjekti puhuu itsestään. Tutkimuksen tausta-ajatuksena on myös, että identiteetit valitaan valmiista kategorioista, joita aineistona olevan oppikirjasarjan ajatellaan tutkimuksen viitekehyksessä osaltaan tuottavan. Tutkimuksessa keskeinen on myös Stuart Hallin käsitys siitä, että identiteetit syntyvät eron kautta. Oppikirjasarjassa olevat identiteettien diskurssit käydään läpi identiteettilaji kerrallaan. Identiteettilajit kategorisoituvat aineiston pohjalta. Identiteettien diskursseja analysoitaessa käydään läpi tekstiä, tehtäviä ja kuvitusta. Tutkimuksen tuloksena on se, että erilaiset identiteetit esiintyvät oppikirjasarjassa tosielämän identiteettien diskursseihin palautuvin ja tosielämän kanssa vuorovaikutuksessa olevin diskurssein, ja että identiteetit syntyvät aineistossa joitain poikkeuksia lukuun ottamatta erojen, dikotomioiden ja vastapoolien kautta. Nelitasoisen opetussuunnitelman viitekehyksessä oppikirjasarjan tulkinta identiteettiä koskevasta POPSissa annetusta tehtävästä on tiettyjä identiteettilajeja määrällisesti ja laadullisesti painottava. Myös eri identiteettilajien sisällä eri identiteetit ovat määrällisesti ja laadullisesti enemmän esillä kuin toiset. Oppikirjasarjassa painottuvat suomalainen kansallinen identiteetti ja länsimainen identiteetti. Sukupuoli-identiteettien diskurssit ovat pääosin konservatiivisten stereotypioiden mukaisia, toisaalta niihin liittyy jossain määrin pyrkimyksiä moderneihin asetelmien muuttamisiin, vaikka asetelmat lähtökohtaisesti ovat melko perinteiset. Ikäkausiin liittyvistä identiteeteistä nuorisoidentiteetti on eniten esillä. Alakulttuuriset identiteetit esiintyvät lähinnä nuorisoidentiteetille alisteisina. Identiteetit ovat pitkälti sidoksissa kieleen ja kirjallisuuteen, ja niihin liittyvät diskurssit palautuvat oppikirjasarjassa näihin kahteen äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sisältöelementtiin. Identiteetti tulee oppikirjasarjassa esille juuri niissä kohdin, joihin se eniten linkitttyy POPSinkin tasolla.
first_indexed 2023-03-22T09:57:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautala, Pauli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-05-04T07:36:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-05-04T07:36:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1215909", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37769", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa identiteettien diskursseista \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden yl\u00e4koulun oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju tarkastellaan sit\u00e4, miten ja millaisin diskurssein erilaiset identiteetit esitet\u00e4\u00e4n oppikirjasarjassa. Tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana on perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnallisissa perusteissa \u00e4idinkielelle ja kirjallisuudelle annettu identiteetti\u00e4 koskeva teht\u00e4v\u00e4. Tutkimus saa pohjaa nelitasoisesta opetussuunnitelman mallista, jossa oppikirjojen ajatellaan olevan tulkinta opetussuunnitelmasta. \n\nTutkimuksen johtoajatuksena on Michel Foucault\u2019n ajatus siit\u00e4, ett\u00e4 identiteetti tuotetaan diskursseilla, ja ett\u00e4 identiteetiss\u00e4 on kyse siit\u00e4, miten subjekti puhuu itsest\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen tausta-ajatuksena on my\u00f6s, ett\u00e4 identiteetit valitaan valmiista kategorioista, joita aineistona olevan oppikirjasarjan ajatellaan tutkimuksen viitekehyksess\u00e4 osaltaan tuottavan. Tutkimuksessa keskeinen on my\u00f6s Stuart Hallin k\u00e4sitys siit\u00e4, ett\u00e4 identiteetit syntyv\u00e4t eron kautta. Oppikirjasarjassa olevat identiteettien diskurssit k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi identiteettilaji kerrallaan. Identiteettilajit kategorisoituvat aineiston pohjalta. Identiteettien diskursseja analysoitaessa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi teksti\u00e4, teht\u00e4vi\u00e4 ja kuvitusta. \n\nTutkimuksen tuloksena on se, ett\u00e4 erilaiset identiteetit esiintyv\u00e4t oppikirjasarjassa tosiel\u00e4m\u00e4n identiteettien diskursseihin palautuvin ja tosiel\u00e4m\u00e4n kanssa vuorovaikutuksessa olevin diskurssein, ja ett\u00e4 identiteetit syntyv\u00e4t aineistossa joitain poikkeuksia lukuun ottamatta erojen, dikotomioiden ja vastapoolien kautta. Nelitasoisen opetussuunnitelman viitekehyksess\u00e4 oppikirjasarjan tulkinta identiteetti\u00e4 koskevasta POPSissa annetusta teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 on tiettyj\u00e4 identiteettilajeja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ja laadullisesti painottava. My\u00f6s eri identiteettilajien sis\u00e4ll\u00e4 eri identiteetit ovat m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ja laadullisesti enemm\u00e4n esill\u00e4 kuin toiset. Oppikirjasarjassa painottuvat suomalainen kansallinen identiteetti ja l\u00e4nsimainen identiteetti. Sukupuoli-identiteettien diskurssit ovat p\u00e4\u00e4osin konservatiivisten stereotypioiden mukaisia, toisaalta niihin liittyy jossain m\u00e4\u00e4rin pyrkimyksi\u00e4 moderneihin asetelmien muuttamisiin, vaikka asetelmat l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti ovat melko perinteiset. Ik\u00e4kausiin liittyvist\u00e4 identiteeteist\u00e4 nuorisoidentiteetti on eniten esill\u00e4. Alakulttuuriset identiteetit esiintyv\u00e4t l\u00e4hinn\u00e4 nuorisoidentiteetille alisteisina. Identiteetit ovat pitk\u00e4lti sidoksissa kieleen ja kirjallisuuteen, ja niihin liittyv\u00e4t diskurssit palautuvat oppikirjasarjassa n\u00e4ihin kahteen \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sis\u00e4lt\u00f6elementtiin. Identiteetti tulee oppikirjasarjassa esille juuri niiss\u00e4 kohdin, joihin se eniten linkitttyy POPSinkin tasolla.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauli Hautala (paanhaut) on 2012-05-04 07:36:37.886725. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-05-04T07:36:38Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205041603.pdf: 5505791 bytes, checksum: 8e4a02837b297c2c1e7a73ae37e00072 (MD5)\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 05c794aaace1d25980abe7b112bca86d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-05-04T07:36:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201205041603.pdf: 5505791 bytes, checksum: 8e4a02837b297c2c1e7a73ae37e00072 (MD5)\nlicense.html: 5036 bytes, checksum: 05c794aaace1d25980abe7b112bca86d (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkielen opetustiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli ja kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Identiteettien diskurssit yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201205041603", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-05-04T07:36:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37769
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:21Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7c7c2c0-fec3-4857-9847-a2f393fe6bb5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201205041603.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautala, Pauli Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju äidinkielen opetustiede äidinkieli ja kirjallisuus oppikirjat oppikirjatutkimus identiteetti diskurssianalyysi yläkoulu Kirjallisuus Literature Diskurssianalyysi 304 äidinkieli kirjallisuus
title Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
title_full Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
title_fullStr Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
title_full_unstemmed Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
title_short Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
title_sort identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa taito voima taju
title_txtP Identiteettien diskurssit yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Taito-Voima-Taju
topic äidinkielen opetustiede äidinkieli ja kirjallisuus oppikirjat oppikirjatutkimus identiteetti diskurssianalyysi yläkoulu Kirjallisuus Literature Diskurssianalyysi 304 äidinkieli kirjallisuus
topic_facet 304 Diskurssianalyysi Kirjallisuus Literature diskurssianalyysi identiteetti kirjallisuus oppikirjat oppikirjatutkimus yläkoulu äidinkielen opetustiede äidinkieli äidinkieli ja kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37769 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205041603
work_keys_str_mv AT hautalapauli identiteettiendiskurssityläkoulunäidinkielenjakirjallisuudenoppikirjasarjassataitov