"Ilman koulua ei pärjää maailmassa" lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mihin viidesluokkalaiset ovat sosiaalistuneet alakoulussa. Tarkempina tutkimuskysymyksinä olivat: mikä on koulunkäynnin merkitys viidesluokkalaisille, minkälaiset ovat lasten vaikutusmahdollisuudet koulussa ja minkälainen on koulun piilo-opetussuunnitelma. Tämä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ehanti, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37734
_version_ 1826225736850079744
author Ehanti, Elina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ehanti, Elina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ehanti, Elina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ehanti, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mihin viidesluokkalaiset ovat sosiaalistuneet alakoulussa. Tarkempina tutkimuskysymyksinä olivat: mikä on koulunkäynnin merkitys viidesluokkalaisille, minkälaiset ovat lasten vaikutusmahdollisuudet koulussa ja minkälainen on koulun piilo-opetussuunnitelma. Tämän lisäksi sosialisaatioon liittyen tutkittiin oppilaiden osallisuutta koulun päätöksenteossa sekä koettua opiskelun ja oppimisen mielekkyyttä. Tutkimuksen keskeisenä näkökulmana oli oppilaiden kritiikitön asennoituminen kouluun ja sitä kautta ilmenevä koulun kulttuuriin sosiaalistuminen. Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2011 haastattelemalla 3-4 hengen ryhmissä yhteensä 29 oppilasta, kahdelta eri luokalta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti induktiivisen analyysin periaatteella. Tulkinnassa aineistosta pyrittiin löytämään piiloisia merkityksiä oppilaiden sosiaalistumisesta koulun kulttuuriin sekä pääsemään käsiksi siihen, minkälainen on koulun piiloopetussuunnitelma ja minkälaiseen ajatteluun se ohjaa. Tulkintoja käsitteellistettiin ja vahvistettiin sosialisaatioon, piilo-opetussuunnitelmaan, oppilaiden osallisuuteen ja oppimisen sekä opiskelun ja oppimisen mielekkyyteen liittyviin aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin vertailemalla. Tutkimuksen mukaan oppilaat ovat vahvasti sosiaalistuneita koulun kulttuuriin eli ajatteluun koulun tärkeydestä oman tulevaisuuden kannalta, koulun muuttumattomaan toimintakulttuuriin, ulkoiseen kontrolliin ja oppilaiden passiiviseen rooliin sekä yhteiskunnan peräänkuuluttamiin arvoihin (kulutus, työvoima ja kansainvälisyys). Vaikka opiskelu ei ole aina mielekästä, suurin osa oppilaista suhtautuu kouluun kritiikittömästi ja neutraalisti. Tätä tuntuu osaltaan selittävän oppilaiden vähäinen osallisuus koulun päätöksenteossa ja ulkoisen kontrollin suuri määrä. Tämä johtaa oppilaiden passivoitumiseen eli näköalattomuuteen ja haluttomuuteen vaikuttaa koulun toimintakulttuuriin. Opetussuunnitelman tavoite aktiiviseksi kansalaiseksi kasvattamisesta ei näytä suurimman osan oppilaista kohdalla toteutuvan. Koulussa tapahtuvan sosialisaation suurin tulos on koulun itsensä legitimointi. Vaikka joitakin asioita kritisoidaan, oppilaat ovat silti enimmäkseen tyytyväisiä kouluun.
first_indexed 2024-09-11T08:52:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ehanti, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-27T20:42:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-27T20:42:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1215704", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37734", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mihin viidesluokkalaiset ovat sosiaalistuneet alakoulussa. Tarkempina tutkimuskysymyksin\u00e4 olivat: mik\u00e4 on koulunk\u00e4ynnin merkitys viidesluokkalaisille, mink\u00e4laiset ovat lasten vaikutusmahdollisuudet koulussa ja mink\u00e4lainen on koulun piilo-opetussuunnitelma. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi sosialisaatioon liittyen tutkittiin oppilaiden osallisuutta koulun p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa sek\u00e4 koettua opiskelun ja oppimisen mielekkyytt\u00e4. Tutkimuksen keskeisen\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmana oli oppilaiden kritiikit\u00f6n asennoituminen kouluun ja sit\u00e4 kautta ilmenev\u00e4 koulun kulttuuriin sosiaalistuminen. \r\n Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin syksyll\u00e4 2011 haastattelemalla 3-4 hengen ryhmiss\u00e4 yhteens\u00e4 29 oppilasta, kahdelta eri luokalta. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti induktiivisen analyysin periaatteella. Tulkinnassa aineistosta pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n piiloisia merkityksi\u00e4 oppilaiden sosiaalistumisesta koulun kulttuuriin sek\u00e4 p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n k\u00e4siksi siihen, mink\u00e4lainen on koulun piiloopetussuunnitelma ja mink\u00e4laiseen ajatteluun se ohjaa. Tulkintoja k\u00e4sitteellistettiin ja vahvistettiin sosialisaatioon, piilo-opetussuunnitelmaan, oppilaiden \r\nosallisuuteen ja oppimisen sek\u00e4 opiskelun ja oppimisen mielekkyyteen liittyviin aiempiin tutkimuksiin ja teorioihin vertailemalla. \r\n Tutkimuksen mukaan oppilaat ovat vahvasti sosiaalistuneita koulun kulttuuriin eli ajatteluun koulun t\u00e4rkeydest\u00e4 oman tulevaisuuden kannalta, koulun muuttumattomaan toimintakulttuuriin, ulkoiseen kontrolliin ja oppilaiden passiiviseen rooliin sek\u00e4 yhteiskunnan per\u00e4\u00e4nkuuluttamiin arvoihin (kulutus, ty\u00f6voima ja kansainv\u00e4lisyys). Vaikka opiskelu ei ole aina mielek\u00e4st\u00e4, suurin osa oppilaista suhtautuu kouluun kritiikitt\u00f6m\u00e4sti ja neutraalisti. T\u00e4t\u00e4 tuntuu osaltaan selitt\u00e4v\u00e4n oppilaiden v\u00e4h\u00e4inen osallisuus koulun p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa ja ulkoisen kontrollin suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtaa oppilaiden passivoitumiseen eli n\u00e4k\u00f6alattomuuteen ja haluttomuuteen vaikuttaa koulun toimintakulttuuriin. Opetussuunnitelman tavoite aktiiviseksi kansalaiseksi kasvattamisesta ei n\u00e4yt\u00e4 suurimman osan oppilaista kohdalla toteutuvan. Koulussa tapahtuvan sosialisaation suurin tulos on koulun itsens\u00e4 legitimointi. Vaikka joitakin asioita kritisoidaan, oppilaat ovat silti enimm\u00e4kseen tyytyv\u00e4isi\u00e4 kouluun.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Ehanti (laelehan) on 2012-04-27 20:42:48.506840. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-27T20:42:50Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204271586.pdf: 862448 bytes, checksum: 7af60b7b12a924b063d29db3940a7f38 (MD5)\r\nlicense.html: 5018 bytes, checksum: 0c937482773bea60401c3eeb46d52f4a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-27T20:42:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204271586.pdf: 862448 bytes, checksum: 7af60b7b12a924b063d29db3940a7f38 (MD5)\r\nlicense.html: 5018 bytes, checksum: 0c937482773bea60401c3eeb46d52f4a (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosialisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "piilo-opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaiden osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelun mielekkyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ilman koulua ei p\u00e4rj\u00e4\u00e4 maailmassa\" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204271586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-27T20:42:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosialisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "piilo-opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mielekkyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37734
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0d335a42-7832-4e59-bc74-7b869f2035e4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201204271586.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ehanti, Elina "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin sosialisaatio piilo-opetussuunnitelma oppilaiden osallisuus opiskelun mielekkyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 piilo-opetussuunnitelmat oppilaat osallisuus opiskelu mielekkyys alakoulu
title "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin
title_alt Lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin
title_full "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin
title_fullStr "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin
title_full_unstemmed "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin
title_short "Ilman koulua ei pärjää maailmassa"
title_sort ilman koulua ei pärjää maailmassa lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin
title_sub lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin
title_txtP "Ilman koulua ei pärjää maailmassa" : lasten sosiaalistuminen alakoulun kulttuuriin
topic sosialisaatio piilo-opetussuunnitelma oppilaiden osallisuus opiskelun mielekkyys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 piilo-opetussuunnitelmat oppilaat osallisuus opiskelu mielekkyys alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu mielekkyys opiskelu opiskelun mielekkyys oppilaat oppilaiden osallisuus osallisuus piilo-opetussuunnitelma piilo-opetussuunnitelmat sosialisaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204271586
work_keys_str_mv AT ehantielina ilmankouluaeipärjäämaailmassalastensosiaalistuminenalakoulunkulttuuriin