Summary: | Näppäripedagogiikka on kaustislaisen Mauno Järvelän (s. 1949) kehittämä kansanmusiikinopetustyyli, jota toteutetaan Näppäreiksi kutsuttavissa ryhmissä. Mauno Järvelä on koulutukseltaan klassinen viulisti, joka esittää aktiivisesti myös kansanmusiikkia. Näppäreiden opetus alkoi 1980-luvun puolessa välissä Perhonjokilaakson kansalaisopiston suojissa. Kansalaisopistotoiminnan lisäksi näppäripedagogiikkaan nojautuvaa opetusta annetaan nykyisin erilaisilla näppärikursseilla eri puolella Suomea. Näppäreiden ohjelmisto on alusta lähtien nojautunut lähinnä kaustislaiseen perinnemusiikkiin.
Tutkielma keskittyy näppäripedagogiikan kuvaamiseen laadullisten tutkimusmenetelmien, kuten havainnoinnin ja haastattelututkimuksen, keinoin. Tavoitteena on selvittää, mitä näppäripedagogiikkaan nojautuvaa opetusta saavat oppilaat oppivat. Tätä kysymystä selvitetään sekä haastattelun että kaksipäiväisen näppärikurssin havainnoinnin avulla.
Tutkielman haastatteluosio tehtiin haastattelemalla Mauno Järvelää. Haastattelusta selviää, että Näppäreiden toiminnassa tärkeää on musisoinnin ilo. Sekä soittamisen että laulamisen on tarkoitus olla oppilaille mieluisaa. Pohjoismainen yhteistyö Näppäreissä on Järvelän tietoisesti edistämä aspekti, ja se on Näppäreiden toiminnassa keskeisellä sijalla.
Havainnointi toteutettiin seuraamalla kaksipäiväistä Kaustisella järjestettyä näppärikurssia. Kurssilla harjoitettiin pääasiassa pohjoismaista, mutta myös kaustislaista perinnemusiikkia. Soitto-ohjelmistoa harjoitettiin klassisen musiikin opetusmenetelmin, ja laulamisessa korostettiin selkeää ääntämystä ja kovaäänistä laulutyyliä.
Näppäripedagogiikkaan nojautuva opetus on monipuolista. Siinä oppilas oppii niin instrumentin hallintaa kuin laulamista perinteisellä yhteislaulutyylillä. Näppäreiden toiminnassa mukana olevat pääsevät myös matkustelemaan ulkomailla sekä oppivat laulamaan vierailla kielillä. Näppäreissä tärkeintä on kuitenkin yhdessä soittamisen ilo.
|