"Mitä tehää?" oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa

Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli ajatus siitä, etteivät oppilaat ole luokkahuoneessa enää pelkästään tiedon passiivisia vastaanottajia vaan pikemminkin aktiivisia aloitteentekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, miten ja millä kielellisillä keinoilla oppilaat saavat oman äänensä kuuluviin nykyajan o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskikero, Anu
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37720
_version_ 1826225720796381184
author Koskikero, Anu
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskikero, Anu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskikero, Anu Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskikero, Anu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli ajatus siitä, etteivät oppilaat ole luokkahuoneessa enää pelkästään tiedon passiivisia vastaanottajia vaan pikemminkin aktiivisia aloitteentekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, miten ja millä kielellisillä keinoilla oppilaat saavat oman äänensä kuuluviin nykyajan oppitunneilla. Tarkastelin tutkimuksen taustoitukseksi aineistostani myös opettajan aloitteesta syntyneitä oppilaiden vuoroja, mutta tutkimuksen keskiössä olivat erityisesti oppilaiden oma-aloitteiset vuorot. Oppilaan oma-aloitteisilla vuoroilla tarkoitan puheenvuoroja, jotka oppilas tuottaa ilman, että kukaan on edellä pyytänyt häntä siihen. Aloitteelliseksi luen vuoron lisäksi vain, jos siihen odotetaan reaktiota toiselta osapuolelta. Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla kolme yhdeksännen luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppituntia eräässä keskisuomalaisessa yläkoulussa. Videoinnin jälkeen aineisto litteroitiin ensin karkeasti ja sitten keskustelunanalyysin vaatimalla tarkkuudella. Aineiston analysointiin käytin keskustelunanalyysin tarjoamia välineitä ja käsitteitä. Tutkimuksessa selvisi, että luokkahuoneen ilmapiiri on muuttunut oppilaiden aloitteille huomattavasti otollisempaan suuntaan. Tutkimukseni perusteella oppilaat tuottavat kaikista oppitunneilla esiintyvistä vuoroista noin 60 % ja tekevät aloitteita lähes yhtä paljon kuin opetusdiskurssissa perinteisesti aloitteentekijäksi ja sitä kautta vallanpitäjäksi mielletty opettaja. Suurin osa oppilaiden aloitteista kumpusi oppitunnin teemoista ja noin kolmasosa motivoitui tuntikäytänteistä. Eniten aloitteissa oli kysymyksiä ja deklaratiivimuotoisia kannanottoja. Oppilaiden moninaiset aloitteet lisäävät opettajan työn haastavuutta, mutta toisaalta ne saattavat myös edesauttaa ongelmakohtien löytymistä ja mielekkään oppimisilmapiirin luomista. Opettajan kannattaakin jo tuntisuunnitelmaa työstäessään jättää tilaa oppilaiden aloitteiden käsittelylle.
first_indexed 2023-03-22T10:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskikero, Anu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-24T20:36:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-24T20:36:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1203005", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37720", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli ajatus siit\u00e4, etteiv\u00e4t oppilaat ole luokkahuoneessa en\u00e4\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n tiedon passiivisia vastaanottajia vaan pikemminkin aktiivisia aloitteentekij\u00f6it\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten ja mill\u00e4 kielellisill\u00e4 keinoilla oppilaat saavat oman \u00e4\u00e4nens\u00e4 kuuluviin nykyajan oppitunneilla. Tarkastelin tutkimuksen taustoitukseksi aineistostani my\u00f6s opettajan aloitteesta syntyneit\u00e4 oppilaiden vuoroja, mutta tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 olivat erityisesti oppilaiden oma-aloitteiset vuorot.\r\n\r\nOppilaan oma-aloitteisilla vuoroilla tarkoitan puheenvuoroja, jotka oppilas tuottaa ilman, ett\u00e4 kukaan on edell\u00e4 pyyt\u00e4nyt h\u00e4nt\u00e4 siihen. Aloitteelliseksi luen vuoron lis\u00e4ksi vain, jos siihen odotetaan reaktiota toiselta osapuolelta. \r\n\r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin videoimalla kolme yhdeks\u00e4nnen luokan \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppituntia er\u00e4\u00e4ss\u00e4 keskisuomalaisessa yl\u00e4koulussa. Videoinnin j\u00e4lkeen aineisto litteroitiin ensin karkeasti ja sitten keskustelunanalyysin vaatimalla tarkkuudella. Aineiston analysointiin k\u00e4ytin keskustelunanalyysin tarjoamia v\u00e4lineit\u00e4 ja k\u00e4sitteit\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 luokkahuoneen ilmapiiri on muuttunut oppilaiden aloitteille huomattavasti otollisempaan suuntaan. Tutkimukseni perusteella oppilaat tuottavat kaikista oppitunneilla esiintyvist\u00e4 vuoroista noin 60 % ja tekev\u00e4t aloitteita l\u00e4hes yht\u00e4 paljon kuin opetusdiskurssissa perinteisesti aloitteentekij\u00e4ksi ja sit\u00e4 kautta vallanpit\u00e4j\u00e4ksi mielletty opettaja. Suurin osa oppilaiden aloitteista kumpusi oppitunnin teemoista ja noin kolmasosa motivoitui tuntik\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4. Eniten aloitteissa oli kysymyksi\u00e4 ja deklaratiivimuotoisia kannanottoja.\r\n\r\nOppilaiden moninaiset aloitteet lis\u00e4\u00e4v\u00e4t opettajan ty\u00f6n haastavuutta, mutta toisaalta ne saattavat my\u00f6s edesauttaa ongelmakohtien l\u00f6ytymist\u00e4 ja mielekk\u00e4\u00e4n oppimisilmapiirin luomista. Opettajan kannattaakin jo tuntisuunnitelmaa ty\u00f6st\u00e4ess\u00e4\u00e4n j\u00e4tt\u00e4\u00e4 tilaa oppilaiden aloitteiden k\u00e4sittelylle.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anu Koskikero (anmakosk) on 2012-04-24 20:36:54.402534. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-24T20:36:54Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204241573.pdf: 524068 bytes, checksum: dcd0c3a9caca314f7d67ef6064b12b58 (MD5)\r\nlicense.html: 4997 bytes, checksum: 2a24b887a5007e7da593df7a4b761c78 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-24T20:36:54Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204241573.pdf: 524068 bytes, checksum: dcd0c3a9caca314f7d67ef6064b12b58 (MD5)\r\nlicense.html: 4997 bytes, checksum: 2a24b887a5007e7da593df7a4b761c78 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelunanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oma-aloitteinen vuoro", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Mit\u00e4 teh\u00e4\u00e4?\" : oppilas aloitteentekij\u00e4n\u00e4 luokkahuoneessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilas aloitteentekij\u00e4n\u00e4 luokkahuoneessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204241573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-24T20:36:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aloitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37720
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/715bbff1-32a2-42c6-8d87-1b31be2b8ffd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201204241573.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskikero, Anu "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa Luokkahuonevuorovaikutus keskustelunanalyysi oppilaat oma-aloitteinen vuoro Suomen kieli Finnish Keskustelunanalyysi 309 vuorovaikutus luokkatyöskentely koulu aloitteet
title "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
title_alt Oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
title_full "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
title_fullStr "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
title_full_unstemmed "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
title_short "Mitä tehää?"
title_sort mitä tehää oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
title_sub oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
title_txtP "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
topic Luokkahuonevuorovaikutus keskustelunanalyysi oppilaat oma-aloitteinen vuoro Suomen kieli Finnish Keskustelunanalyysi 309 vuorovaikutus luokkatyöskentely koulu aloitteet
topic_facet 309 Finnish Keskustelunanalyysi Luokkahuonevuorovaikutus Suomen kieli aloitteet keskustelunanalyysi koulu luokkatyöskentely oma-aloitteinen vuoro oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37720 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204241573
work_keys_str_mv AT koskikeroanu mitätehääoppilasaloitteentekijänäluokkahuoneessa