Finnish upper secondary school students' views of foreign languages motivation, attitudes and beliefs

Vieraiden kielien osaamisen merkitys on kasvanut globalisoituneessa maailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää lukion opiskelijoiden asenteita, kokemuksia, odotuksia ja uskomuksia eri vieraita kieliä kohtaan. Toinen kotimainen kieli lasketaan vieraiden kielten joukkoon tässä tutkimuksessa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruokolainen, Eero
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37713
_version_ 1828193129245704192
author Ruokolainen, Eero
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruokolainen, Eero Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruokolainen, Eero Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruokolainen, Eero
datasource_str_mv jyx
description Vieraiden kielien osaamisen merkitys on kasvanut globalisoituneessa maailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää lukion opiskelijoiden asenteita, kokemuksia, odotuksia ja uskomuksia eri vieraita kieliä kohtaan. Toinen kotimainen kieli lasketaan vieraiden kielten joukkoon tässä tutkimuksessa. Englannin kieli on korostetussa asemassa sen kansainvälisen tärkeyden takia, ja siihen paneudutaan tutkimuksessa muita kieliä enemmän. Tutkimusaineisto kerättiin kaksiosaisella kyselylomakkeella syksyllä 2011 Jyväskylässä. Kaikki vastaajat (N= 58) olivat lukion toisen vuosikurssin A1-englannin opiskelijoita. Tulokset osoittivat, että vastaajilla oli ylivoimaisesti kaikkein positiivisimmat asenteet ja odotukset englannin kieltä kohtaan. Vapaavalintaisia vieraita kieliä kohtaan asenteet eivät olleet niin positiivisia, poikkeuksena espanjan kieli, josta suuri joukko vastaajia oli hyvin kiinnostunut. Asenteet ruotsin kieltä kohtaan eivät olleet yhtä positiivisia kuin englantia kohtaan, mutteivät kuitenkaan niin negatiivisia kuin yleisiä, vapaaehtoisesti opiskeltavia kieliä saksaa ja ranskaa koskevat. Vaikka vastaajat opiskelivat enemmän kieliä kuin lukiolaiset keskimäärin, he eivät pitäneet kielien pakollisuutta tärkeänä ja ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että englannin tulisi olla ainoa pakollinen kieli. Vain vajaa kolmannes haluaisi säilyttää ruotsin pakollisena opiskeltavana kielenä. Tarkastellessa vastaajien motivaatiota oppia englantia kävi ilmeiseksi, että englantia pidetään tärkeänä ja sitä halutaan oppia nimenomaan sen välinearvon vuoksi. Kaikki vastaajat odottivat englannin kielen olevan hyvin tärkeä tulevaisuudessaan, ja haluavat oppia sitä jotta voisivat käyttää sitä erinäisiin pyrkimyksiin, kuten esimerkiksi opiskeluun tai työllistymiseen. Kiinnostus englantia puhuvia kulttuureita kohtaan ja halu osata kieltä sen itsensä vuoksi olivat motivaation lähteinä paljon vähemmän merkittävässä asemassa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruokolainen, Eero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-22T10:05:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-22T10:05:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1198609", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37713", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraiden kielien osaamisen merkitys on kasvanut globalisoituneessa maailmassa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 lukion opiskelijoiden asenteita, kokemuksia, odotuksia ja uskomuksia eri vieraita kieli\u00e4 kohtaan. Toinen kotimainen kieli lasketaan vieraiden kielten joukkoon t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. Englannin kieli on korostetussa asemassa sen kansainv\u00e4lisen t\u00e4rkeyden takia, ja siihen paneudutaan tutkimuksessa muita kieli\u00e4 enemm\u00e4n.\r\n\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kaksiosaisella kyselylomakkeella syksyll\u00e4 2011 Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4. Kaikki vastaajat (N= 58) olivat lukion toisen vuosikurssin A1-englannin opiskelijoita. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 vastaajilla oli ylivoimaisesti kaikkein positiivisimmat asenteet ja odotukset englannin kielt\u00e4 kohtaan. Vapaavalintaisia vieraita kieli\u00e4 kohtaan asenteet eiv\u00e4t olleet niin positiivisia, poikkeuksena espanjan kieli, josta suuri joukko vastaajia oli hyvin kiinnostunut. Asenteet ruotsin kielt\u00e4 kohtaan eiv\u00e4t olleet yht\u00e4 positiivisia kuin englantia kohtaan, mutteiv\u00e4t kuitenkaan niin negatiivisia kuin yleisi\u00e4, vapaaehtoisesti opiskeltavia kieli\u00e4 saksaa ja ranskaa koskevat. Vaikka vastaajat opiskelivat enemm\u00e4n kieli\u00e4 kuin lukiolaiset keskim\u00e4\u00e4rin, he eiv\u00e4t pit\u00e4neet kielien pakollisuutta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja ylivoimainen enemmist\u00f6 oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 englannin tulisi olla ainoa pakollinen kieli. Vain vajaa kolmannes haluaisi s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 ruotsin pakollisena opiskeltavana kielen\u00e4.\r\n\r\nTarkastellessa vastaajien motivaatiota oppia englantia k\u00e4vi ilmeiseksi, ett\u00e4 englantia pidet\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja sit\u00e4 halutaan oppia nimenomaan sen v\u00e4linearvon vuoksi. Kaikki vastaajat odottivat englannin kielen olevan hyvin t\u00e4rke\u00e4 tulevaisuudessaan, ja haluavat oppia sit\u00e4 jotta voisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sit\u00e4 erin\u00e4isiin pyrkimyksiin, kuten esimerkiksi opiskeluun tai ty\u00f6llistymiseen. Kiinnostus englantia puhuvia kulttuureita kohtaan ja halu osata kielt\u00e4 sen itsens\u00e4 vuoksi olivat motivaation l\u00e4htein\u00e4 paljon v\u00e4hemm\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 asemassa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eero Ruokolainen (eekukrru) on 2012-04-22 10:05:55.917251. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-22T10:05:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204221563.pdf: 517427 bytes, checksum: 5703c594bc1fe6575c2a1387340e67c5 (MD5)\r\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: 0a617a2657541a7eefeb29eb0f11b076 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-22T10:05:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204221563.pdf: 517427 bytes, checksum: 5703c594bc1fe6575c2a1387340e67c5 (MD5)\r\nlicense.html: 5043 bytes, checksum: 0a617a2657541a7eefeb29eb0f11b076 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "beliefs about SLA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language attitudes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204221563", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-22T10:05:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37713
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a735bf86-b78d-4137-a59a-a0cd1dd9d3a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201204221563.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruokolainen, Eero Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs beliefs about SLA motivation language attitudes Englannin kieli English 301 englannin kieli motivaatio asenteet kielet
title Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs
title_full Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs
title_fullStr Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs
title_full_unstemmed Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs
title_short Finnish upper secondary school students' views of foreign languages
title_sort finnish upper secondary school students views of foreign languages motivation attitudes and beliefs
title_sub motivation, attitudes and beliefs
title_txtP Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs
topic beliefs about SLA motivation language attitudes Englannin kieli English 301 englannin kieli motivaatio asenteet kielet
topic_facet 301 Englannin kieli English asenteet beliefs about SLA englannin kieli kielet language attitudes motivaatio motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37713 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204221563
work_keys_str_mv AT ruokolaineneero finnishuppersecondaryschoolstudentsviewsofforeignlanguagesmotivationattitudesand