Millaiseksi koulu koetaan? koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista

Ingerttilä, Mari & Jokikokko, Katja. 2012. Millaiseksi koulu koetaan? Koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 96 s. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, eroavatko oppilaiden koulukokemuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ingerttilä, Mari, Jokikokko, Katja
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37709
_version_ 1828193129241509888
author Ingerttilä, Mari Jokikokko, Katja
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ingerttilä, Mari Jokikokko, Katja Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ingerttilä, Mari Jokikokko, Katja Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ingerttilä, Mari
datasource_str_mv jyx
description Ingerttilä, Mari & Jokikokko, Katja. 2012. Millaiseksi koulu koetaan? Koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 96 s. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, eroavatko oppilaiden koulukokemukset pienissä ja isoissa kouluissa, ala- ja yläkouluissa sekä tytöillä ja pojilla. Lisäksi tutkimme, onko oppilaiden fyysisellä aktiivisuudella yhteyttä heidän koulukokemuksiinsa sekä vertai-limme koulukokemuksia syksyn ja kevään välillä. Tutkimus oli osana Liikkuva koulu -hanketta, ja siihen osallistui hankkeen 23 koulun 4.–9. luokkien oppilaat. Tutkimus to-teutettiin määrällisenä pitkittäistutkimuksena. Oppilaat vastasivat koulukokemuksia käsitteleviin kysymyksiin kyselylomakkeelle syksyllä 2010 (n=1686) ja keväällä 2011 (n=1768). Tutkimusaineiston analysointiin käytimme PASW-statistics 18 -ohjelmaa. Loimme ti-lastollisesti faktorianalyysin avulla kolme summamuuttujaa (Kouluun kuuluminen, Luokan yhteishenki ja Koulukaverisuhteet) kevään aineistosta ja niiden avulla vertai-limme koulukokemuksia eri ryhmien välillä. Summamuuttujien lisäksi tutkimme koulu-kokemuksia koulun ilmapiiriä ja kiusaamista käsittelevien kysymysten avulla. Aineiston kuvaamiseen käytimme pääasiassa frekvenssejä. Keskiarvojen vertailuun käytimme t-testiä ja varianssianalyysia. Syksyn ja kevään aineistoja vertailimme keskiarvojen perus-teella. Tulosten mukaan koulukokemukset olivat myönteisempiä pienissä kuin isoissa kouluissa kaikilla tutkimillamme koulukokemusten osa-alueilla. Vastaavasti alakoululaiset kokivat koulunsa lähes aina yläkoululaisia myönteisemmin. Tyttöjen ja poikien välillä ei sen sijaan ollut juuri eroja koulukokemuksissa. Fyysisesti aktiivisimmat oppilaat kokivat koulunsa myönteisimmin verrattuna vähän liikkuviin. Koulukokemukset pysyivät ennallaan tai heikkenivät hieman syksystä kevääseen kaikilla tutkimillamme kouluko-kemusten osa-alueilla. Tutkimuksen avulla voidaan todeta, että koulukokemukset ovat melko hyvällä tasolla, mutta eroja eri koulumuotojen välillä löytyy. Pienet koulut näyttäytyivät koulukoke-musten kautta myönteisessä valossa ja niiden voidaankin ajatella olevan hyvä kasvuym-päristö lapsille ja nuorille. Fyysisen aktiivisuuden myönteinen yhteys koulukokemuksiin olisi syytä huomioida tulevaisuudessa oppilaiden koulupäivää suunniteltaessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ingerttil\u00e4, Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokikokko, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-19T10:52:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-19T10:52:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1197583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37709", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ingerttil\u00e4, Mari & Jokikokko, Katja. 2012. Millaiseksi koulu koetaan? Koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntatieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 96 s. \r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, eroavatko oppilaiden koulukokemukset pieniss\u00e4 ja isoissa kouluissa, ala- ja yl\u00e4kouluissa sek\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Lis\u00e4ksi tutkimme, onko oppilaiden fyysisell\u00e4 aktiivisuudella yhteytt\u00e4 heid\u00e4n koulukokemuksiinsa sek\u00e4 vertai-limme koulukokemuksia syksyn ja kev\u00e4\u00e4n v\u00e4lill\u00e4. Tutkimus oli osana Liikkuva koulu -hanketta, ja siihen osallistui hankkeen 23 koulun 4.\u20139. luokkien oppilaat. Tutkimus to-teutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 pitkitt\u00e4istutkimuksena. Oppilaat vastasivat koulukokemuksia k\u00e4sitteleviin kysymyksiin kyselylomakkeelle syksyll\u00e4 2010 (n=1686) ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011 (n=1768). \r\n\r\nTutkimusaineiston analysointiin k\u00e4ytimme PASW-statistics 18 -ohjelmaa. Loimme ti-lastollisesti faktorianalyysin avulla kolme summamuuttujaa (Kouluun kuuluminen, Luokan yhteishenki ja Koulukaverisuhteet) kev\u00e4\u00e4n aineistosta ja niiden avulla vertai-limme koulukokemuksia eri ryhmien v\u00e4lill\u00e4. Summamuuttujien lis\u00e4ksi tutkimme koulu-kokemuksia koulun ilmapiiri\u00e4 ja kiusaamista k\u00e4sittelevien kysymysten avulla. Aineiston kuvaamiseen k\u00e4ytimme p\u00e4\u00e4asiassa frekvenssej\u00e4. Keskiarvojen vertailuun k\u00e4ytimme t-testi\u00e4 ja varianssianalyysia. Syksyn ja kev\u00e4\u00e4n aineistoja vertailimme keskiarvojen perus-teella.\r\n\r\nTulosten mukaan koulukokemukset olivat my\u00f6nteisempi\u00e4 pieniss\u00e4 kuin isoissa kouluissa kaikilla tutkimillamme koulukokemusten osa-alueilla. Vastaavasti alakoululaiset kokivat koulunsa l\u00e4hes aina yl\u00e4koululaisia my\u00f6nteisemmin. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 ei sen sijaan ollut juuri eroja koulukokemuksissa. Fyysisesti aktiivisimmat oppilaat kokivat koulunsa my\u00f6nteisimmin verrattuna v\u00e4h\u00e4n liikkuviin. Koulukokemukset pysyiv\u00e4t ennallaan tai heikkeniv\u00e4t hieman syksyst\u00e4 kev\u00e4\u00e4seen kaikilla tutkimillamme kouluko-kemusten osa-alueilla.\r\n\r\nTutkimuksen avulla voidaan todeta, ett\u00e4 koulukokemukset ovat melko hyv\u00e4ll\u00e4 tasolla, mutta eroja eri koulumuotojen v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ytyy. Pienet koulut n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t koulukoke-musten kautta my\u00f6nteisess\u00e4 valossa ja niiden voidaankin ajatella olevan hyv\u00e4 kasvuym-p\u00e4rist\u00f6 lapsille ja nuorille. Fyysisen aktiivisuuden my\u00f6nteinen yhteys koulukokemuksiin olisi syyt\u00e4 huomioida tulevaisuudessa oppilaiden koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4 suunniteltaessa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katja Jokikokko (kasujoki) on 2012-04-19 10:52:17.992257. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-19T10:52:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204191559.pdf: 623378 bytes, checksum: b7cf41dd61e48ff640aa0ae9dc7a7d38 (MD5)\r\nlicense.html: 5488 bytes, checksum: 42d895b09e82f9fdb7a829d674f8d3fd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-19T10:52:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204191559.pdf: 623378 bytes, checksum: b7cf41dd61e48ff640aa0ae9dc7a7d38 (MD5)\r\nlicense.html: 5488 bytes, checksum: 42d895b09e82f9fdb7a829d674f8d3fd (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikkuva koulu -hanke", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204191559", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-19T10:52:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37709
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aed0067d-126d-4c78-b944-1a22cfe319fa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201204191559.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ingerttilä, Mari Jokikokko, Katja Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista Liikkuva koulu -hanke Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koulu koko ilmapiiri alakoulu yläkoulu kokemukset
title Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista
title_full Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista
title_fullStr Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista
title_full_unstemmed Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista
title_short Millaiseksi koulu koetaan?
title_sort millaiseksi koulu koetaan koulukokemuksia liikkuva koulu hankkeen kouluista
title_sub koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista
title_txtP Millaiseksi koulu koetaan? : koulukokemuksia Liikkuva koulu -hankkeen kouluista
topic Liikkuva koulu -hanke Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koulu koko ilmapiiri alakoulu yläkoulu kokemukset
topic_facet 502 Liikkuva koulu -hanke Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education alakoulu ilmapiiri kokemukset koko koulu yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37709 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204191559
work_keys_str_mv AT ingerttilämari millaiseksikoulukoetaankoulukokemuksialiikkuvakouluhankkeenkouluista