fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Takala, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-19T06:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-19T06:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37708", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 3-4-vuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotilasten liikuntatuokioiden\r\naikana ilmenevi\u00e4 sosioemotionaalisia taitoja ja niiss\u00e4 kuuden kuukauden aikana\r\ntapahtuneita muutoksia kaiken kaikkiaan kahdeksan kuukautta kest\u00e4neess\u00e4 liikuntainterventiossa.\r\nLis\u00e4ksi tutkimuksessa analysoitiin ja kuvattiin varhaiskasvattajien kokemuksia\r\ninterventiosta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitk\u00e4 pedagogiset toimenpiteet varhaiskasvattajat\r\nkokivat t\u00e4rkeiksi kehitt\u00e4ess\u00e4\u00e4n 3\u22124-vuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotilasten sosioemotionaalisia\r\ntaitoja liikuntatuokioiden aikana. Tutkimuksen kohteena olivat my\u00f6s ne\r\np\u00e4iv\u00e4kodin toimenpiteet, jotka varhaiskasvattajien mielest\u00e4 mahdollistavat 3\u22124-\r\nvuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehitt\u00e4misen liikuntatuokioiden\r\navulla. Tutkimukseen osallistui 31 koeryhm\u00e4n lasta (15 tytt\u00f6\u00e4, 16 poikaa) ja 10\r\nkontrolliryhm\u00e4n lasta (6 tytt\u00f6\u00e4, 4 poikaa) viidest\u00e4 eri p\u00e4iv\u00e4kodista. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\r\nmuodostivat my\u00f6s n\u00e4iden p\u00e4iv\u00e4kotien kuusi varhaiskasvattajaa, jotka olivat\r\nohjanneet liikuntatuokioita interventiossa. Varhaiskasvattajat kehittiv\u00e4t koeryhm\u00e4\u00e4n\r\nkuuluneiden lasten sosioemotionaalisia taitoja liikuntatuokioiden aikana erityisesti\r\nt\u00e4h\u00e4n tarkoitukseen suunnitellun liikuntakasvatusohjelman avulla kerran viikossa.\r\nMy\u00f6s kontrolliryhm\u00e4l\u00e4iset osallistuivat omassa p\u00e4iv\u00e4kodissaan pidettyihin liikuntatuokioihin\r\nkerran viikossa, mutta he eiv\u00e4t seuranneet laadittua ohjelmaa eiv\u00e4tk\u00e4 heid\u00e4n\r\nopettajansa osallistuneet koulutuksiin. Varhaiskasvattajat arvioivat lasten sosioemotionaalisia\r\ntaitoja liikuntatuokioiden aikana neliportaisella havainnointilomakkeella\r\ntutkimuksen alussa sek\u00e4 koeryhm\u00e4ss\u00e4 kuusi kuukautta my\u00f6hemmin (6. mittauskerta)\r\nja kontrolliryhm\u00e4ss\u00e4 seitsem\u00e4n kuukautta my\u00f6hemmin (7. mittauskerta). Tutkimusaineistoa\r\nker\u00e4ttiin my\u00f6s haastattelemalla jokainen varhaiskasvattaja kahdesti: intervention\r\npuoliv\u00e4liss\u00e4 ja lopussa. Sosioemotionaaliset taidot paranivat molemmilla ryhmill\u00e4\r\ntilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Ryhm\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan eronneet toisistaan tilastollisesti\r\nmerkitsev\u00e4sti kummassakaan mittauksessa. Tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t eronneet toisistaan sosioemotionaalisten\r\ntaitojen suhteen tilastollisesti merkitsev\u00e4sti kummassakaan mittauksessa.\r\nHaastatteluissa ilmeni, ett\u00e4 varhaiskasvattajat pitiv\u00e4t 3\u22124-vuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotilasten\r\nsosioemotionaalisten taitojen kehitt\u00e4misen kannalta t\u00e4rkein\u00e4 lapsen huomioimista,\r\nlapsen kokemusta ryhm\u00e4n j\u00e4senyydest\u00e4, lapsen rohkaisevaa tukemista ja toiminnan\r\ntavoitteellisuutta. P\u00e4iv\u00e4kodin keskeisiksi toimenpiteiksi varhaiskasvattajat\r\nmainitsivat liikuntatuokioiden etuk\u00e4teisvalmistelun, tavoitteiden sis\u00e4ist\u00e4misen, valmiiksi\r\nlaaditun ohjelman ja yhteisty\u00f6n toimijoiden v\u00e4lill\u00e4. Kaiken kaikkiaan liikuntatuokioihin\r\ntulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota yh\u00e4 enemm\u00e4n my\u00f6s sosioemotionaalisten taitojen\r\noppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4, ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n lasten motoristen taitojen kehitt\u00e4misen v\u00e4lineen\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-04-19 06:22:24.611805. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-19T06:22:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204191558.pdf: 809636 bytes, checksum: b998a586be6205e6e694cd901f0aafcb (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-19T06:22:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204191558.pdf: 809636 bytes, checksum: b998a586be6205e6e694cd901f0aafcb (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47 s", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interventiotutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehitt\u00e4minen liikuntatuokioiden avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204191558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-19T06:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|