Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3-4-vuotiaiden päiväkotilasten liikuntatuokioiden aikana ilmeneviä sosioemotionaalisia taitoja ja niissä kuuden kuukauden aikana tapahtuneita muutoksia kaiken kaikkiaan kahdeksan kuukautta kestäneessä liikuntainterventiossa. Lisäksi tutkimuksessa analysoiti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Takala, Katri
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37708
_version_ 1826225505224884225
author Takala, Katri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Takala, Katri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Takala, Katri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Takala, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3-4-vuotiaiden päiväkotilasten liikuntatuokioiden aikana ilmeneviä sosioemotionaalisia taitoja ja niissä kuuden kuukauden aikana tapahtuneita muutoksia kaiken kaikkiaan kahdeksan kuukautta kestäneessä liikuntainterventiossa. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin ja kuvattiin varhaiskasvattajien kokemuksia interventiosta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä pedagogiset toimenpiteet varhaiskasvattajat kokivat tärkeiksi kehittäessään 3−4-vuotiaiden päiväkotilasten sosioemotionaalisia taitoja liikuntatuokioiden aikana. Tutkimuksen kohteena olivat myös ne päiväkodin toimenpiteet, jotka varhaiskasvattajien mielestä mahdollistavat 3−4- vuotiaiden päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittämisen liikuntatuokioiden avulla. Tutkimukseen osallistui 31 koeryhmän lasta (15 tyttöä, 16 poikaa) ja 10 kontrolliryhmän lasta (6 tyttöä, 4 poikaa) viidestä eri päiväkodista. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat myös näiden päiväkotien kuusi varhaiskasvattajaa, jotka olivat ohjanneet liikuntatuokioita interventiossa. Varhaiskasvattajat kehittivät koeryhmään kuuluneiden lasten sosioemotionaalisia taitoja liikuntatuokioiden aikana erityisesti tähän tarkoitukseen suunnitellun liikuntakasvatusohjelman avulla kerran viikossa. Myös kontrolliryhmäläiset osallistuivat omassa päiväkodissaan pidettyihin liikuntatuokioihin kerran viikossa, mutta he eivät seuranneet laadittua ohjelmaa eivätkä heidän opettajansa osallistuneet koulutuksiin. Varhaiskasvattajat arvioivat lasten sosioemotionaalisia taitoja liikuntatuokioiden aikana neliportaisella havainnointilomakkeella tutkimuksen alussa sekä koeryhmässä kuusi kuukautta myöhemmin (6. mittauskerta) ja kontrolliryhmässä seitsemän kuukautta myöhemmin (7. mittauskerta). Tutkimusaineistoa kerättiin myös haastattelemalla jokainen varhaiskasvattaja kahdesti: intervention puolivälissä ja lopussa. Sosioemotionaaliset taidot paranivat molemmilla ryhmillä tilastollisesti merkitsevästi. Ryhmät eivät kuitenkaan eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi kummassakaan mittauksessa. Tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan sosioemotionaalisten taitojen suhteen tilastollisesti merkitsevästi kummassakaan mittauksessa. Haastatteluissa ilmeni, että varhaiskasvattajat pitivät 3−4-vuotiaiden päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittämisen kannalta tärkeinä lapsen huomioimista, lapsen kokemusta ryhmän jäsenyydestä, lapsen rohkaisevaa tukemista ja toiminnan tavoitteellisuutta. Päiväkodin keskeisiksi toimenpiteiksi varhaiskasvattajat mainitsivat liikuntatuokioiden etukäteisvalmistelun, tavoitteiden sisäistämisen, valmiiksi laaditun ohjelman ja yhteistyön toimijoiden välillä. Kaiken kaikkiaan liikuntatuokioihin tulisi kiinnittää huomiota yhä enemmän myös sosioemotionaalisten taitojen oppimisympäristönä, ei pelkästään lasten motoristen taitojen kehittämisen välineenä.
first_indexed 2023-02-07T21:00:58Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Takala, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-19T06:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-19T06:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37708", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 3-4-vuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotilasten liikuntatuokioiden\r\naikana ilmenevi\u00e4 sosioemotionaalisia taitoja ja niiss\u00e4 kuuden kuukauden aikana\r\ntapahtuneita muutoksia kaiken kaikkiaan kahdeksan kuukautta kest\u00e4neess\u00e4 liikuntainterventiossa.\r\nLis\u00e4ksi tutkimuksessa analysoitiin ja kuvattiin varhaiskasvattajien kokemuksia\r\ninterventiosta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitk\u00e4 pedagogiset toimenpiteet varhaiskasvattajat\r\nkokivat t\u00e4rkeiksi kehitt\u00e4ess\u00e4\u00e4n 3\u22124-vuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotilasten sosioemotionaalisia\r\ntaitoja liikuntatuokioiden aikana. Tutkimuksen kohteena olivat my\u00f6s ne\r\np\u00e4iv\u00e4kodin toimenpiteet, jotka varhaiskasvattajien mielest\u00e4 mahdollistavat 3\u22124-\r\nvuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehitt\u00e4misen liikuntatuokioiden\r\navulla. Tutkimukseen osallistui 31 koeryhm\u00e4n lasta (15 tytt\u00f6\u00e4, 16 poikaa) ja 10\r\nkontrolliryhm\u00e4n lasta (6 tytt\u00f6\u00e4, 4 poikaa) viidest\u00e4 eri p\u00e4iv\u00e4kodista. Tutkimuksen kohderyhm\u00e4n\r\nmuodostivat my\u00f6s n\u00e4iden p\u00e4iv\u00e4kotien kuusi varhaiskasvattajaa, jotka olivat\r\nohjanneet liikuntatuokioita interventiossa. Varhaiskasvattajat kehittiv\u00e4t koeryhm\u00e4\u00e4n\r\nkuuluneiden lasten sosioemotionaalisia taitoja liikuntatuokioiden aikana erityisesti\r\nt\u00e4h\u00e4n tarkoitukseen suunnitellun liikuntakasvatusohjelman avulla kerran viikossa.\r\nMy\u00f6s kontrolliryhm\u00e4l\u00e4iset osallistuivat omassa p\u00e4iv\u00e4kodissaan pidettyihin liikuntatuokioihin\r\nkerran viikossa, mutta he eiv\u00e4t seuranneet laadittua ohjelmaa eiv\u00e4tk\u00e4 heid\u00e4n\r\nopettajansa osallistuneet koulutuksiin. Varhaiskasvattajat arvioivat lasten sosioemotionaalisia\r\ntaitoja liikuntatuokioiden aikana neliportaisella havainnointilomakkeella\r\ntutkimuksen alussa sek\u00e4 koeryhm\u00e4ss\u00e4 kuusi kuukautta my\u00f6hemmin (6. mittauskerta)\r\nja kontrolliryhm\u00e4ss\u00e4 seitsem\u00e4n kuukautta my\u00f6hemmin (7. mittauskerta). Tutkimusaineistoa\r\nker\u00e4ttiin my\u00f6s haastattelemalla jokainen varhaiskasvattaja kahdesti: intervention\r\npuoliv\u00e4liss\u00e4 ja lopussa. Sosioemotionaaliset taidot paranivat molemmilla ryhmill\u00e4\r\ntilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Ryhm\u00e4t eiv\u00e4t kuitenkaan eronneet toisistaan tilastollisesti\r\nmerkitsev\u00e4sti kummassakaan mittauksessa. Tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t eronneet toisistaan sosioemotionaalisten\r\ntaitojen suhteen tilastollisesti merkitsev\u00e4sti kummassakaan mittauksessa.\r\nHaastatteluissa ilmeni, ett\u00e4 varhaiskasvattajat pitiv\u00e4t 3\u22124-vuotiaiden p\u00e4iv\u00e4kotilasten\r\nsosioemotionaalisten taitojen kehitt\u00e4misen kannalta t\u00e4rkein\u00e4 lapsen huomioimista,\r\nlapsen kokemusta ryhm\u00e4n j\u00e4senyydest\u00e4, lapsen rohkaisevaa tukemista ja toiminnan\r\ntavoitteellisuutta. P\u00e4iv\u00e4kodin keskeisiksi toimenpiteiksi varhaiskasvattajat\r\nmainitsivat liikuntatuokioiden etuk\u00e4teisvalmistelun, tavoitteiden sis\u00e4ist\u00e4misen, valmiiksi\r\nlaaditun ohjelman ja yhteisty\u00f6n toimijoiden v\u00e4lill\u00e4. Kaiken kaikkiaan liikuntatuokioihin\r\ntulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota yh\u00e4 enemm\u00e4n my\u00f6s sosioemotionaalisten taitojen\r\noppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4, ei pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n lasten motoristen taitojen kehitt\u00e4misen v\u00e4lineen\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-04-19 06:22:24.611805. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-19T06:22:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204191558.pdf: 809636 bytes, checksum: b998a586be6205e6e694cd901f0aafcb (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-19T06:22:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204191558.pdf: 809636 bytes, checksum: b998a586be6205e6e694cd901f0aafcb (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47 s", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interventiotutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehitt\u00e4minen liikuntatuokioiden avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "licentiate thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204191558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Licentiate thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Lisensiaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-19T06:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "book", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G3", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37708
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/63b5b1e0-11e0-4920-a697-051ba6293ee9\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201204191558.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Takala, Katri Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla interventiotutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 varhaiskasvatus liikuntakasvatus sosioemotionaaliset taidot lapset
title Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla
title_full Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla
title_fullStr Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla
title_full_unstemmed Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla
title_short Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla
title_sort päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla
title_txtP Päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen kehittäminen liikuntatuokioiden avulla
topic interventiotutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 varhaiskasvatus liikuntakasvatus sosioemotionaaliset taidot lapset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education interventiotutkimus lapset liikuntakasvatus sosioemotionaaliset taidot varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37708 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204191558
work_keys_str_mv AT takalakatri päiväkotilastensosioemotionaalistentaitojenkehittäminenliikuntatuokioidenavulla