Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta

Snäll, Eva-Greta & Ylikylä, Laura. 2012. Voimistelun asiantuntijoiden näke-myksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 86 s. Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten voimistelu ilmenee tällä h...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Snäll Eva-Greta, Ylikylä, Laura
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37704
_version_ 1826225726363271168
author Snäll Eva-Greta Ylikylä, Laura
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Snäll Eva-Greta Ylikylä, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Snäll Eva-Greta Ylikylä, Laura Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Snäll Eva-Greta
datasource_str_mv jyx
description Snäll, Eva-Greta & Ylikylä, Laura. 2012. Voimistelun asiantuntijoiden näke-myksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 86 s. Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten voimistelu ilmenee tällä hetkellä koululiikunnassa. Tavoitteena oli kuvata, mitä annettavaa voimistelulla on oppilaille, millaisia haasteita liikunnanopettajat kohtaavat voimistelun opettamisessa ja miten kouluvoimistelua voitaisiin tulevaisuudessa kehittää. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto kerättiin kuuden voimistelun asiantuntijan teemahaastattelulla maalis-huhtikuussa 2011. Haastattelut kestivät 54–102 minuuttia ja litteroitua tekstiä niistä kertyi yhteensä 102 sivua. Tutkimus osoitti, että voimistelun sisällöt ovat muuttaneet muotoaan viime vuosikymmenien aikana. Nykyisin ne ilmenevät monipuolisena voimistelu- ja musiikkiliikunnan kokonaisuutena. Vanhanajan naisvoimistelu on korvattu ryhmäliikuntatunneilta vaikutteita saaneilta kuntovoimistelumuodoilla. Asiantuntijoiden mukaan voimistelun opetus on erittäin tärkeä osa koululiikuntaa sen monipuolisuuden ja kokonaisvaltaisuuden takia. Voimistelun korkea opetuskynnys nousi kouluvoimistelun yhdeksi suurimmaksi haasteeksi. Osa opettajista ei opeta voimistelua kovinkaan paljon, koska tuntien valmistelu vaatii aikaa ja paneutumista. Asiantuntijat korostivat, että opettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ja -materiaalia voimistelun opettamiseen. Lisäksi voimisteluliittojen yhteistyötä ja tapahtumia pitäisi hyödyntää entistä enemmän. Tärkeä merkitys tulevaisuuden kouluvoimistelussa on sillä, miten opettajat suhtautuvat kouluvoimisteluun ja miten he tuovat voimistelun sisältöjä liikuntatunneille. Tutkimuksen mukaan kouluvoimistelun tulevaisuus näyttää valoisalta. Tulevaisuuden kouluvoimistelussa korostuvat trendit, joiden mukaan koululiikunnassa yritetään rikkoa lajimuureja ja nostaa esiin näkökulmaa oppilaan kokonaismotoriikasta ja hyvinvoinnista.
first_indexed 2023-03-22T09:58:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sn\u00e4ll Eva-Greta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylikyl\u00e4, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-17T11:55:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-17T11:55:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1216688", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37704", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sn\u00e4ll, Eva-Greta & Ylikyl\u00e4, Laura. 2012. Voimistelun asiantuntijoiden n\u00e4ke-myksi\u00e4 kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 86 s.\r\n\r\nPro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten voimistelu ilmenee t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 koululiikunnassa. Tavoitteena oli kuvata, mit\u00e4 annettavaa voimistelulla on oppilaille, millaisia haasteita liikunnanopettajat kohtaavat voimistelun opettamisessa ja miten kouluvoimistelua voitaisiin tulevaisuudessa kehitt\u00e4\u00e4. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen l\u00e4hestymistapa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kuuden voimistelun asiantuntijan teemahaastattelulla maalis-huhtikuussa 2011. Haastattelut kestiv\u00e4t 54\u2013102 minuuttia ja litteroitua teksti\u00e4 niist\u00e4 kertyi yhteens\u00e4 102 sivua. \r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 voimistelun sis\u00e4ll\u00f6t ovat muuttaneet muotoaan viime vuosikymmenien aikana. Nykyisin ne ilmenev\u00e4t monipuolisena voimistelu- ja musiikkiliikunnan kokonaisuutena. Vanhanajan naisvoimistelu on korvattu ryhm\u00e4liikuntatunneilta vaikutteita saaneilta kuntovoimistelumuodoilla. Asiantuntijoiden mukaan voimistelun opetus on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4 osa koululiikuntaa sen monipuolisuuden ja kokonaisvaltaisuuden takia. Voimistelun korkea opetuskynnys nousi kouluvoimistelun yhdeksi suurimmaksi haasteeksi. Osa opettajista ei opeta voimistelua kovinkaan paljon, koska tuntien valmistelu vaatii aikaa ja paneutumista. Asiantuntijat korostivat, ett\u00e4 opettajat tarvitsevat lis\u00e4koulutusta ja -materiaalia voimistelun opettamiseen. Lis\u00e4ksi voimisteluliittojen yhteisty\u00f6t\u00e4 ja tapahtumia pit\u00e4isi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n.\r\n\r\nT\u00e4rke\u00e4 merkitys tulevaisuuden kouluvoimistelussa on sill\u00e4, miten opettajat suhtautuvat kouluvoimisteluun ja miten he tuovat voimistelun sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 liikuntatunneille. Tutkimuksen mukaan kouluvoimistelun tulevaisuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 valoisalta. Tulevaisuuden kouluvoimistelussa korostuvat trendit, joiden mukaan koululiikunnassa yritet\u00e4\u00e4n rikkoa lajimuureja ja nostaa esiin n\u00e4k\u00f6kulmaa oppilaan kokonaismotoriikasta ja hyvinvoinnista.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Ylikyl\u00e4 (lamaylik) on 2012-04-17 11:55:37.930327. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-17T11:55:38Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204171546.doc: 374272 bytes, checksum: 40246e02a1383ddd909164839ea19825 (MD5)\r\nlicense.html: 5505 bytes, checksum: aa8c4facecc0a12736798fe88f0c311a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-17T11:55:38Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204171546.doc: 374272 bytes, checksum: 40246e02a1383ddd909164839ea19825 (MD5)\r\nlicense.html: 5505 bytes, checksum: aa8c4facecc0a12736798fe88f0c311a (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvoimistelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntakasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Voimistelun asiantuntijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204171546", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-17T11:55:38Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimistelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37704
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/699610fa-83e4-45d0-b6bb-d60c5f810132\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201204171546.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Snäll Eva-Greta Ylikylä, Laura Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta kouluvoimistelu liikunnanopettajat liikuntakasvatus oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta voimistelu
title Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta
title_full Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta
title_fullStr Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta
title_full_unstemmed Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta
title_short Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta
title_sort voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta haasteista ja tulevaisuudesta
title_txtP Voimistelun asiantuntijoiden näkemyksiä kouluvoimistelun asemasta, haasteista ja tulevaisuudesta
topic kouluvoimistelu liikunnanopettajat liikuntakasvatus oppiminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta voimistelu
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta kouluvoimistelu liikunnanopettajat liikuntakasvatus oppiminen voimistelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37704 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204171546
work_keys_str_mv AT snällevagreta voimistelunasiantuntijoidennäkemyksiäkouluvoimistelunasemastahaasteistajatulevaisu