Mitä tvt:n taitoja aineenopettajalta vaaditaan perusopetuksessa?

Tässä kandidaattitutkielmassa selvitetään millaisia TVT:n taitoja vaaditaan aineenopettajalta perusopetuksessa. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan mitä tieto- ja viestintätekniikan taitoja oppilaille tulisi opettaa eri aineissa ja miten niitä tulisi integroida eri aineiden opetukseen. Lisäksi selvitetä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kolu, Mika
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37695
Description
Summary:Tässä kandidaattitutkielmassa selvitetään millaisia TVT:n taitoja vaaditaan aineenopettajalta perusopetuksessa. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan mitä tieto- ja viestintätekniikan taitoja oppilaille tulisi opettaa eri aineissa ja miten niitä tulisi integroida eri aineiden opetukseen. Lisäksi selvitetään millainen merkitys on TVT:lla yhteiskunnassa ja opetuskäytössä yleisesti. Toisessa luvussa kerrotaan miten Opetushallitus ja -ministeriö on määritellyt TVT:n tavoitetilan yhteiskunnassa ja sen hyödyntämisen opetuksessa. Lisäksi käydään läpi eri kuntien käytänteitä TVT:n käyttöönotossa. Kolmannessa luvussa selvitetään millaisia opettajien TVT:n taitoja on määritelty ja millaiset TVT:n taidot opettajilla tulisi olla. Lisäksi käydään läpi opettajilta vaadittavia tulevaisuuden taitoja ja taitovaatimuksia, kun halutaan opetuksessa hyödyntää verkkoympäristöjä. Neljännessä luvussa päätellään millaisia vaikutuksia TVT:lla on opetukseen ja opettajaan, kuinka opetusteknologiaa on hyödynnetty tähän mennessä Suomessa. Lisäksi tehdään johtopäätöksiä opettajien koulutukseen ja nykyiseen taitotasoluokitukseen liittyen sekä pohditaan millaista tukea opettajat tarvitsevat TVT:n käyttöönotossa ja hyödyntämisessä opetuksessa. Viimeisenä pohditaan erilaisia TVT:n taitoja, joita opettajilla tulisi olla perusopetuksessa. Viimeisessä luvussa esitetään kysymyksiä, joita on herännyt tutkielmaan tehdessä, joihin ei ole tämän tutkimuksen yhteydessä saatu vastauksia.