"...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet

Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvailla ruotsin kielen aineenopettajiksi opiskelevien käsityksiä opettajan roolista, tehtävistä sekä heidän omasta tulevasta opettajaidentiteetistään. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja analysoitiin kvalitatiivisesti. Haastatteluun osallistui seitsemän...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pernu, Ville
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:swe
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37689
_version_ 1826225736849031168
author Pernu, Ville
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pernu, Ville Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pernu, Ville Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pernu, Ville
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvailla ruotsin kielen aineenopettajiksi opiskelevien käsityksiä opettajan roolista, tehtävistä sekä heidän omasta tulevasta opettajaidentiteetistään. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja analysoitiin kvalitatiivisesti. Haastatteluun osallistui seitsemän opiskelijaa, jotka kaikki olivat jo pääsykokeessa saaneet opinto-oikeuden sekä ruotsin kieleen että opettajan pedagogisiin opintoihin. Opiskelijat valittiin siten, että yksikään heistä ei tutkimushetkellä eli syksyllä 2011 ollut aloittanut opettajan pedagogisia aineopintoja. Teemahaastatteluiden perusteella määrittelin jokaiselle haastateltavalle sopivan opettajan roolin. Tarkoituksena oli näin tarkastella, mikä opettajan rooli kuvaa parhaiten opiskelijan näkemyksiä opettamisesta ja opettajan ammatista. Käyttämäni opettajan roolien kuvaukset pohjautuvat Rannströmin (1995) tutkimukseen ja ovat tiedonvälittäjä, selittäjä, mielenkiinnon herättäjä, huolenpitäjä ja kasvattaja. Analyysin perusteella yksi haastateltavista oli opettajan rooliltaan lähinnä tiedonvälittäjä. Selittäjä kuvasi kahden haastateltavan näkemyksiä parhaiten, kun taas mielenkiinnon herättäjä vastasi parhaiten kolmen informantin mielipiteitä ja yksi haastatelluista oli kasvattaja. Analyysiosiossa käsittelin myös muutamia sellaisia asioita, jotka aineiston perusteella näyttivät nousevan esiin: seitsemästä haastatellusta kuusi nosti esiin negatiiviset asenteet ruotsin kieltä kohtaan mahdollisena haasteena tulevassa työssään. Myös opettajan roolin ja henkilökohtaisen elämän yhdistäminen mietitytti, kolme haastateltavaa käsitteli tässä yhteydessä myös sosiaalista mediaa pohtien voiko opettaja olla esimerkiksi Facebookissa oppilaiden kaveri. Tuloksista voidaan päätellä, että aineenopettajiksi opiskelevien käsitykset opettajan roolista, tehtävistä ja omasta tulevasta opettajaidentiteetistään vaikuttavat olevan hyvin yksilöllisiä sekä vaihtelevan voimakkaasti haastateltavien välillä, eikä ainakaan tässä tutkimuksessa voitu osoittaa mitään selkeää taustatekijää, joka olisi ennustanut sitä, mikä opettajan rooli kuvaa opiskelijaa parhaiten.
first_indexed 2023-03-22T09:59:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pernu, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-12T11:10:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-12T11:10:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1197542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37689", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on kuvailla ruotsin kielen aineenopettajiksi opiskelevien k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan roolista, teht\u00e4vist\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n omasta tulevasta opettajaidentiteetist\u00e4\u00e4n. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla ja analysoitiin kvalitatiivisesti. Haastatteluun osallistui seitsem\u00e4n opiskelijaa, jotka kaikki olivat jo p\u00e4\u00e4sykokeessa saaneet opinto-oikeuden sek\u00e4 ruotsin kieleen ett\u00e4 opettajan pedagogisiin opintoihin. Opiskelijat valittiin siten, ett\u00e4 yksik\u00e4\u00e4n heist\u00e4 ei tutkimushetkell\u00e4 eli syksyll\u00e4 2011 ollut aloittanut opettajan pedagogisia aineopintoja.\r\n\r\nTeemahaastatteluiden perusteella m\u00e4\u00e4rittelin jokaiselle haastateltavalle sopivan opettajan roolin. Tarkoituksena oli n\u00e4in tarkastella, mik\u00e4 opettajan rooli kuvaa parhaiten opiskelijan n\u00e4kemyksi\u00e4 opettamisesta ja opettajan ammatista. K\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ni opettajan roolien kuvaukset pohjautuvat Rannstr\u00f6min (1995) tutkimukseen ja ovat tiedonv\u00e4litt\u00e4j\u00e4, selitt\u00e4j\u00e4, mielenkiinnon her\u00e4tt\u00e4j\u00e4, huolenpit\u00e4j\u00e4 ja kasvattaja. Analyysin perusteella yksi haastateltavista oli opettajan rooliltaan l\u00e4hinn\u00e4 tiedonv\u00e4litt\u00e4j\u00e4. Selitt\u00e4j\u00e4 kuvasi kahden haastateltavan n\u00e4kemyksi\u00e4 parhaiten, kun taas mielenkiinnon her\u00e4tt\u00e4j\u00e4 vastasi parhaiten kolmen informantin mielipiteit\u00e4 ja yksi haastatelluista oli kasvattaja.\r\n\r\nAnalyysiosiossa k\u00e4sittelin my\u00f6s muutamia sellaisia asioita, jotka aineiston perusteella n\u00e4yttiv\u00e4t nousevan esiin: seitsem\u00e4st\u00e4 haastatellusta kuusi nosti esiin negatiiviset asenteet ruotsin kielt\u00e4 kohtaan mahdollisena haasteena tulevassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. My\u00f6s opettajan roolin ja henkil\u00f6kohtaisen el\u00e4m\u00e4n yhdist\u00e4minen mietitytti, kolme haastateltavaa k\u00e4sitteli t\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 my\u00f6s sosiaalista mediaa pohtien voiko opettaja olla esimerkiksi Facebookissa oppilaiden kaveri. Tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 aineenopettajiksi opiskelevien k\u00e4sitykset opettajan roolista, teht\u00e4vist\u00e4 ja omasta tulevasta opettajaidentiteetist\u00e4\u00e4n vaikuttavat olevan hyvin yksil\u00f6llisi\u00e4 sek\u00e4 vaihtelevan voimakkaasti haastateltavien v\u00e4lill\u00e4, eik\u00e4 ainakaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa voitu osoittaa mit\u00e4\u00e4n selke\u00e4\u00e4 taustatekij\u00e4\u00e4, joka olisi ennustanut sit\u00e4, mik\u00e4 opettajan rooli kuvaa opiskelijaa parhaiten.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ville Pernu (vimatupe) on 2012-04-12 11:10:28.637145. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-12T11:10:28Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204121532.pdf: 390570 bytes, checksum: e7c1f5aaaa8bbb01a2a9371d16790550 (MD5)\r\nlicense.html: 5081 bytes, checksum: 3028d5f0cc4df6936943262b35369a7f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-12T11:10:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201204121532.pdf: 390570 bytes, checksum: e7c1f5aaaa8bbb01a2a9371d16790550 (MD5)\r\nlicense.html: 5081 bytes, checksum: 3028d5f0cc4df6936943262b35369a7f (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4rarroll", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4raridentitet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenskl\u00e4rare", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"...Aattelin ett\u00e4 m\u00e4\u00e4 voin kyll\u00e4 olla parempi\" : blivande svenskl\u00e4rares uppfattningar om l\u00e4rares roll, uppgifter och sin egen l\u00e4raridentitet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Blivande svenskl\u00e4rares uppfattningar om l\u00e4rares roll, uppgifter och sin egen l\u00e4raridentitet", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204121532", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-12T11:10:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37689
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/04397dde-d030-4039-af2f-30542d9369ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201204121532.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pernu, Ville "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" : blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet lärarroll läraridentitet svensklärare Ruotsin kieli Swedish 306 opettajat roolit identiteetti ruotsin kieli
title "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" : blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet
title_alt Blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet
title_full "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" : blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet
title_fullStr "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" : blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" : blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet
title_full_unstemmed "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" : blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" : blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet
title_short "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi"
title_sort aattelin että mää voin kyllä olla parempi blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll uppgifter och sin egen läraridentitet
title_sub blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet
title_txtP "...Aattelin että mää voin kyllä olla parempi" : blivande svensklärares uppfattningar om lärares roll, uppgifter och sin egen läraridentitet
topic lärarroll läraridentitet svensklärare Ruotsin kieli Swedish 306 opettajat roolit identiteetti ruotsin kieli
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish identiteetti läraridentitet lärarroll opettajat roolit ruotsin kieli svensklärare
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37689 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204121532
work_keys_str_mv AT pernuville aattelinettämäävoinkylläollaparempiblivandesvenskläraresuppfattningaromläraresrollupp