Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten

Nykypäivän globalisoituneessa yhteiskunnassa kyky pystyä kommunikoimaan vieraalla kielellä on yhä tärkeämpää. Kieltä ei opita puhumaan täyttämällä mekaanisia aukkotehtäviä vaan käyttämällä kieltä. Uusien tehtävätyyppien jatkuva kehittäminen on todella tärkeää. Tämä pro gradu-tutkielma esittelee yhde...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivonen, Kaisa
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37681
_version_ 1826225760827867136
author Toivonen, Kaisa
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toivonen, Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toivonen, Kaisa Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toivonen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivän globalisoituneessa yhteiskunnassa kyky pystyä kommunikoimaan vieraalla kielellä on yhä tärkeämpää. Kieltä ei opita puhumaan täyttämällä mekaanisia aukkotehtäviä vaan käyttämällä kieltä. Uusien tehtävätyyppien jatkuva kehittäminen on todella tärkeää. Tämä pro gradu-tutkielma esittelee yhden tavan harjoittaa suullista kielitaitoa. Tarkoituksena oli tutkia, miten draama soveltuu suullisen kielitaidon harjoittamiseen ja miten draaman avulla voidaan sitä testata. Tutkimus kohdistettiin yläkoulun saksan opetukseen. Kielenopetuksen tavoitteena pitäisi olla kommunikatiivinen kompetenssi. Draama tarjoaa yhden tavan viedä opetusta kommunikatiivisempaan suuntaan. Draamapedagogiikka on kokonaisvaltaista oppimista, jossa oppiminen tapahtuu kokemuksen kautta. Oleellista draamassa on prosessi eikä yleisölle valmistettu tuotos. Draamaharjoituksissa on paljon vahvuuksia. Se on yhteisöllistä oppimista, koska siinä toimitaan ryhmässä. Draaman avulla myös ujompi oppilas rohkaistuu, koska voi piiloutua roolinsa taakse. Draama tarjoaa mahdollisuuden luoda luonnollisia puhetilanteita. Lisäksi draaman avulla suullista kielitaitoa voidaan myös testata. Tämän tutkimuksen metodeja olivat kysely, haastattelu ja opetuskokeilu. Kysely lähetettiin 70 saksan opettajalle, mutta vain viisi, joita sitten haastateltiin, vastasi kyselyyn. Opetuskokeilu oli osa pedagogisia opintojani. Siinä 9. luokkalaiset tekivät oman versionsa Grimmin veljesten sadusta Prinsessa Ruusunen ja esittivät sen. Esitykset myös arvioitiin. Tutkimustuloksena saatiin selville, että draama soveltuu erittäin hyvin suullisen kielitaidon harjoittamiseen ja testaamiseen, mutta monet opettajat suhtautuvat siihen kuitenkin vielä hieman skeptisesti ja tuntevat itsensä epävarmaksi tämän opetusmetodin suhteen. Suurimpina esteinä draaman käytölle opetuksessa haastatellut opettajat näkivät ajan puutteen, liian suuret opetusryhmät ja oman taidon puutteen. Lisäksi opettajat arvelivat, että oppilaat eivät oppisi mitään eivätkä välttämättä pitäisi tavallisesta poikkeavasta opetuksesta. Opetuskokeiluni perusteella oppilaat olivat kuitenkin innoissaan draamaharjoituksesta ja toivoivat sitä lisää opetukseen. Haastateltujen opettajien mielestä yksi draaman suuri vahvuus on, että se tukee sekä heikompia että vahvempia oppilaita, koska repliikit voi sanoa oman tason mukaan. Lisäksi draamaharjoituksissa oppilaat pääsevät käyttämään kieltä aidonkaltaisissa tilanteissa ja näin kieli tulee konkreettisemmaksi.
first_indexed 2024-09-11T08:49:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-04-05T13:19:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-04-05T13:19:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1197418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37681", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n globalisoituneessa yhteiskunnassa kyky pysty\u00e4 kommunikoimaan vieraalla kielell\u00e4 on yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4. Kielt\u00e4 ei opita puhumaan t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 mekaanisia aukkoteht\u00e4vi\u00e4 vaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kielt\u00e4. Uusien teht\u00e4v\u00e4tyyppien jatkuva kehitt\u00e4minen on todella t\u00e4rke\u00e4\u00e4. T\u00e4m\u00e4 pro gradu-tutkielma esittelee yhden tavan harjoittaa suullista kielitaitoa. Tarkoituksena oli tutkia, miten draama soveltuu suullisen kielitaidon harjoittamiseen ja miten draaman avulla voidaan sit\u00e4 testata. Tutkimus kohdistettiin yl\u00e4koulun saksan opetukseen.\nKielenopetuksen tavoitteena pit\u00e4isi olla kommunikatiivinen kompetenssi. Draama tarjoaa yhden tavan vied\u00e4 opetusta kommunikatiivisempaan suuntaan. Draamapedagogiikka on kokonaisvaltaista oppimista, jossa oppiminen tapahtuu kokemuksen kautta. Oleellista draamassa on prosessi eik\u00e4 yleis\u00f6lle valmistettu tuotos. Draamaharjoituksissa on paljon vahvuuksia. Se on yhteis\u00f6llist\u00e4 oppimista, koska siin\u00e4 toimitaan ryhm\u00e4ss\u00e4. Draaman avulla my\u00f6s ujompi oppilas rohkaistuu, koska voi piiloutua roolinsa taakse. Draama tarjoaa mahdollisuuden luoda luonnollisia puhetilanteita. Lis\u00e4ksi draaman avulla suullista kielitaitoa voidaan my\u00f6s testata.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen metodeja olivat kysely, haastattelu ja opetuskokeilu. Kysely l\u00e4hetettiin 70 saksan opettajalle, mutta vain viisi, joita sitten haastateltiin, vastasi kyselyyn. Opetuskokeilu oli osa pedagogisia opintojani. Siin\u00e4 9. luokkalaiset tekiv\u00e4t oman versionsa Grimmin veljesten sadusta Prinsessa Ruusunen ja esittiv\u00e4t sen. Esitykset my\u00f6s arvioitiin. Tutkimustuloksena saatiin selville, ett\u00e4 draama soveltuu eritt\u00e4in hyvin suullisen kielitaidon harjoittamiseen ja testaamiseen, mutta monet opettajat suhtautuvat siihen kuitenkin viel\u00e4 hieman skeptisesti ja tuntevat itsens\u00e4 ep\u00e4varmaksi t\u00e4m\u00e4n opetusmetodin suhteen. Suurimpina estein\u00e4 draaman k\u00e4yt\u00f6lle opetuksessa haastatellut opettajat n\u00e4kiv\u00e4t ajan puutteen, liian suuret opetusryhm\u00e4t ja oman taidon puutteen. Lis\u00e4ksi opettajat arvelivat, ett\u00e4 oppilaat eiv\u00e4t oppisi mit\u00e4\u00e4n eiv\u00e4tk\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 pit\u00e4isi tavallisesta poikkeavasta opetuksesta. Opetuskokeiluni perusteella oppilaat olivat kuitenkin innoissaan draamaharjoituksesta ja toivoivat sit\u00e4 lis\u00e4\u00e4 opetukseen. Haastateltujen opettajien mielest\u00e4 yksi draaman suuri vahvuus on, ett\u00e4 se tukee sek\u00e4 heikompia ett\u00e4 vahvempia oppilaita, koska repliikit voi sanoa oman tason mukaan. Lis\u00e4ksi draamaharjoituksissa oppilaat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielt\u00e4 aidonkaltaisissa tilanteissa ja n\u00e4in kieli tulee konkreettisemmaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Toivonen (kaaltoiv) on 2012-04-05 13:19:45.222280. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-04-05T13:19:45Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201204051519.pdf: 373637 bytes, checksum: 060dc9ee36e37e84d7e9db6d85878ea3 (MD5)\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: 5dd29644395d4f72d5db903f38d0b973 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-04-05T13:19:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201204051519.pdf: 373637 bytes, checksum: 060dc9ee36e37e84d7e9db6d85878ea3 (MD5)\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: 5dd29644395d4f72d5db903f38d0b973 (MD5)\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Drama - die Tu\u0308r in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mu\u0308ndliche Sprachf\u00e4higkeit u\u0308ben und bewerten", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201204051519", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-04-05T13:19:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "draamapedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37681
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8c9ba207-1038-4e23-9b72-f05fec32e07d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201204051519.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivonen, Kaisa Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielet opetus draamapedagogiikka saksan kieli kielitaito suullinen kielitaito arviointi
title Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten
title_full Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten
title_fullStr Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten
title_full_unstemmed Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten
title_short Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht
title_sort drama die tu r in neue welten im sprachunterricht mit dem drama die mu ndliche sprachfähigkeit u ben und bewerten
title_sub Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten
title_txtP Drama - die Tür in neue Welten im Sprachunterricht : Mit dem Drama die Mündliche Sprachfähigkeit üben und bewerten
topic Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielet opetus draamapedagogiikka saksan kieli kielitaito suullinen kielitaito arviointi
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri arviointi draamapedagogiikka kielet kielitaito opetus saksan kieli suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37681 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201204051519
work_keys_str_mv AT toivonenkaisa dramadieturinneueweltenimsprachunterrichtmitdemdramadiemundlichesprachfähigkeitube