Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa

Ranta, Emma Sofia Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 37 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee verkkosivuston käytettävyyden merkitystä elektroni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ranta, Emma
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37644
_version_ 1826225795014590464
author Ranta, Emma
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ranta, Emma Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ranta, Emma Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ranta, Emma
datasource_str_mv jyx
description Ranta, Emma Sofia Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 37 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee verkkosivuston käytettävyyden merkitystä elektronisessa liiketoiminnassa. Tarkastelu on rajattu B2C-kaupankäyntiin, eli yrityksen ja kuluttajan väliseen elektroniseen liiketoimintaan. Tutkielman tarkoituksena on ensinnäkin tarkastella käytettävyyden vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen e-liiketoiminnassa seuraavanlaisesti: vaikuttaako verkkosivuston käytettävyys kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen, ja lisääkö sivuston käytettävyys asiakkaan lojaaliutta verkkokauppaa kohtaan, eli palaako asiakas tällaiseen verkkokauppaan uudelleenkin ostoksille. Toiseksi tutkielman tarkoituksena on tarkastella käytettävyyden merkitystä eliiketoiminnassa yrityksen näkökulmasta: voisiko käytettävyyteen panostamalla lisätä tai parantaa asiakassuhteita, mihin seikkoihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota verkkokaupan sivustojen suunnittelussa käytettävyyden parantamiseksi ja minkälaista hyötyä verkkokaupalle on verkkosivustonsa käytettävyyteen panostamisesta. Tutkielmassa keskitytään siis enemmän kuluttajan näkökulmaan, mutta tarkoitus on sen avulla myös selvittää, miten verkkokauppayritys voisi parantaa menestymismahdollisuuksiaan ottamalla asiakkaat paremmin huomioon. Verkkosivuston käytettävyydellä todella todettiin olevan vaikutusta sekä kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen että lojaaliuteen verkkokauppaa kohtaan. Vaikutusta tapahtuu monien eri tekijöiden kautta, ja tämän havainnollistamiseksi saatiin aikaan kaavio, jossa yhdistyy eri tutkijoiden löytämiä yhteyksiä käytettävyyden ja kuluttajakäyttäytymisen välillä. Käytettävät verkkosivustot herättävät luottamusta ja tyytyväisyyttä asiakkaassa, ja positiivisen käyttökokemuksen ansiosta asiakas palaa todennäköisemmin verkkokauppaan uudelleen. Järjestelmän laadulla havaittiin olevan eniten vaikutusta kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen, kun taas lojaaliuteen pystytään vaikuttamaan parhaiten palvelun laatuun panostamalla. Yritys voi siis vaikuttaa sekä asiakassuhteidensa määrään että laatuun käytettävyyden avulla. Käytettävyyteen investoimalla yritys säästää myös rahaa ja muita resursseja. Verkkosivuston käytettävyydessä tärkeimmiksi osatekijöiksi ilmenivät tehokkaat haku- ja selailutoiminnot ja ylipäänsä navigointi, selkeästi organisoitu ja informatiivinen sisältö ja palvelun laatu.
first_indexed 2012-12-06T00:03:24Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ranta, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-03-27T09:51:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-03-27T09:51:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37644", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ranta, Emma Sofia\r\nVerkkosivuston k\u00e4ytett\u00e4vyyden merkitys verkkokaupassa\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2012, 37 s.\r\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatintutkielma\r\nOhjaaja: Salo, Markus\r\nT\u00e4m\u00e4 kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma k\u00e4sittelee verkkosivuston\r\nk\u00e4ytett\u00e4vyyden merkityst\u00e4 elektronisessa liiketoiminnassa. Tarkastelu on rajattu\r\nB2C-kaupank\u00e4yntiin, eli yrityksen ja kuluttajan v\u00e4liseen elektroniseen liiketoimintaan.\r\nTutkielman tarkoituksena on ensinn\u00e4kin tarkastella k\u00e4ytett\u00e4vyyden\r\nvaikutusta kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen e-liiketoiminnassa seuraavanlaisesti: vaikuttaako\r\nverkkosivuston k\u00e4ytett\u00e4vyys kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen syntymiseen, ja\r\nlis\u00e4\u00e4k\u00f6 sivuston k\u00e4ytett\u00e4vyys asiakkaan lojaaliutta verkkokauppaa kohtaan, eli\r\npalaako asiakas t\u00e4llaiseen verkkokauppaan uudelleenkin ostoksille. Toiseksi\r\ntutkielman tarkoituksena on tarkastella k\u00e4ytett\u00e4vyyden merkityst\u00e4 eliiketoiminnassa\r\nyrityksen n\u00e4k\u00f6kulmasta: voisiko k\u00e4ytett\u00e4vyyteen panostamalla\r\nlis\u00e4t\u00e4 tai parantaa asiakassuhteita, mihin seikkoihin tulisi erityisesti kiinnitt\u00e4\u00e4\r\nhuomiota verkkokaupan sivustojen suunnittelussa k\u00e4ytett\u00e4vyyden parantamiseksi\r\nja mink\u00e4laista hy\u00f6ty\u00e4 verkkokaupalle on verkkosivustonsa k\u00e4ytett\u00e4vyyteen\r\npanostamisesta. Tutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n siis enemm\u00e4n kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmaan,\r\nmutta tarkoitus on sen avulla my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, miten verkkokauppayritys\r\nvoisi parantaa menestymismahdollisuuksiaan ottamalla asiakkaat paremmin\r\nhuomioon.\r\nVerkkosivuston k\u00e4ytett\u00e4vyydell\u00e4 todella todettiin olevan vaikutusta sek\u00e4 kuluttajan\r\nostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen syntymiseen ett\u00e4 lojaaliuteen verkkokauppaa kohtaan.\r\nVaikutusta tapahtuu monien eri tekij\u00f6iden kautta, ja t\u00e4m\u00e4n havainnollistamiseksi\r\nsaatiin aikaan kaavio, jossa yhdistyy eri tutkijoiden l\u00f6yt\u00e4mi\u00e4 yhteyksi\u00e4\r\nk\u00e4ytett\u00e4vyyden ja kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4lill\u00e4. K\u00e4ytett\u00e4v\u00e4t verkkosivustot\r\nher\u00e4tt\u00e4v\u00e4t luottamusta ja tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 asiakkaassa, ja positiivisen k\u00e4ytt\u00f6kokemuksen\r\nansiosta asiakas palaa todenn\u00e4k\u00f6isemmin verkkokauppaan uudelleen.\r\nJ\u00e4rjestelm\u00e4n laadulla havaittiin olevan eniten vaikutusta kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\r\nsyntymiseen, kun taas lojaaliuteen pystyt\u00e4\u00e4n vaikuttamaan parhaiten\r\npalvelun laatuun panostamalla. Yritys voi siis vaikuttaa sek\u00e4 asiakassuhteidensa\r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ett\u00e4 laatuun k\u00e4ytett\u00e4vyyden avulla. K\u00e4ytett\u00e4vyyteen investoimalla\r\nyritys s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 my\u00f6s rahaa ja muita resursseja. Verkkosivuston k\u00e4ytett\u00e4vyydess\u00e4\r\nt\u00e4rkeimmiksi osatekij\u00f6iksi ilmeniv\u00e4t tehokkaat haku- ja selailutoiminnot\r\nja ylip\u00e4\u00e4ns\u00e4 navigointi, selke\u00e4sti organisoitu ja informatiivinen sis\u00e4lt\u00f6\r\nja palvelun laatu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Seija Paananen (sepaanan@jyu.fi) on 2012-03-27T09:51:16Z\nNo. of bitstreams: 1\nEmma Ranta.pdf: 446194 bytes, checksum: 0f6d358a519a28fa619e2d0369d8c8d7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-03-27T09:51:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nEmma Ranta.pdf: 446194 bytes, checksum: 0f6d358a519a28fa619e2d0369d8c8d7 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokauppa", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektroninen liiketoiminta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TAM", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostoaikomukset", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lojaalius", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkosivuston k\u00e4ytett\u00e4vyyden merkitys verkkokaupassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201203271489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitoksella.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37644
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:11Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ranta, Emma Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa käytettävyys verkkokauppa elektroninen liiketoiminta TAM kuluttajakäyttäytyminen ostoaikomukset lojaalius Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa
title_full Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa
title_fullStr Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa
title_full_unstemmed Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa
title_short Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa
title_sort verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa
title_txtP Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa
topic käytettävyys verkkokauppa elektroninen liiketoiminta TAM kuluttajakäyttäytyminen ostoaikomukset lojaalius Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science TAM Tietojärjestelmätiede elektroninen liiketoiminta kuluttajakäyttäytyminen käytettävyys lojaalius ostoaikomukset verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37644 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203271489
work_keys_str_mv AT rantaemma verkkosivustonkäytettävyydenmerkitysverkkokaupassa