Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta

Tutkimuksessa selvitettiin yläkoulujen kemian opettajien kokeellisten opetusmenetelmien käyttämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kriittisesti yläkoulujen kemian opettajien kokeellisen opettamisen valmiuksia sekä kokeellisen opetuksen toteuttamista. Tarkemmin haluttiin selvittää, millä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Annala, Juhana
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37639
_version_ 1826225720794284032
author Annala, Juhana
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Annala, Juhana Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Annala, Juhana Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Annala, Juhana
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin yläkoulujen kemian opettajien kokeellisten opetusmenetelmien käyttämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kriittisesti yläkoulujen kemian opettajien kokeellisen opettamisen valmiuksia sekä kokeellisen opetuksen toteuttamista. Tarkemmin haluttiin selvittää, millä eri tavoilla opettajat opettavat kokeellisesti. Lisäksi haluttiin saada selville, miten opettajat soveltavat kokeellisuuteen perustuvia oppimismenetelmiä opetuksessaan. Tarkoituksena oli myös selvittää valtakunnallisen opetussuunnitelman vaikutusta opettajien käyttämiin kokeellisiin työtapoihin. Tutkimuksen kokeellinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely lähetettiin muutamalle sadalle kemian opettajalle MAOL:n paikalliskerhojen sähköpostilistojen avulla. Internet-pohjaiseen kyselylomakkeeseen vastasi 61 kemian opettajaa. Kyselyyn saatiin monipuolisesti vastauksia kaiken ikäisiltä sekä eripituisten työurien omaavilta opettajilta. Tutkimuksen mukaan opettajat käyttävät pääsääntöisesti demonstraatioita ja oppilastöitä kokeellisessa opetuksessaan. Muiden kokeellisten opetusmenetelmien käyttäminen on suhteellisen vähäistä verrattuna niistä saataviin tutkittuihin hyötyihin. Tutkimuksen mukaan opettajat teettävät kokeellisia töitä, koska tällöin oppilaat ymmärtävät luonnontieteellisiä käsitteitä ja periaatteita sekä motivoituvat oppimaan. Suurimmalle osalle opettajista valtakunnallinen opetussuunnitelma vaikuttaa käytettäviin opetusmenetelmiin. Useimmiten opettajat kokevat erilaiset ajankäytölliset haasteet, resurssien vähyyden, oppilasaineksen tai työohjeiden puutteen esteeksi opettaa joillakin kokeellisilla opetusmenetelmillä. Lisäksi opettajien urautuminen sekä opettajien heikko tietotaso monipuolisista kokeellisista opetusmenetelmistä on näiden opetusmenetelmien opettamisen haasteina. Tulosten ja havaintojen pohjalta tehtiin ehdotuksia Suomen yläkoulujen kemian opetuksen parantamiseksi. Opettajat tulisi saada useammin ja helpommin täydennyskoulutuksiin, joissa he voisivat oppia opettamaan monipuolisilla kokeellisilla opetusmenetelmillä. Lisäksi kouluilla tulisi olla enemmän resursseja, jotta monipuolista kokeellista opetusta olisi mahdollista toteuttaa sekä opettajien täydennyskouluttaminen olisi helpompaa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Annala, Juhana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-03-23T12:31:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-03-23T12:31:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1196410", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37639", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin yl\u00e4koulujen kemian opettajien kokeellisten opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kriittisesti yl\u00e4koulujen kemian opettajien kokeellisen opettamisen valmiuksia sek\u00e4 kokeellisen opetuksen toteuttamista. Tarkemmin haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 eri tavoilla opettajat opettavat kokeellisesti. Lis\u00e4ksi haluttiin saada selville, miten opettajat soveltavat kokeellisuuteen perustuvia oppimismenetelmi\u00e4 opetuksessaan. Tarkoituksena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 valtakunnallisen opetussuunnitelman vaikutusta opettajien k\u00e4ytt\u00e4miin kokeellisiin ty\u00f6tapoihin. \n\nTutkimuksen kokeellinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely l\u00e4hetettiin muutamalle sadalle kemian opettajalle MAOL:n paikalliskerhojen s\u00e4hk\u00f6postilistojen avulla. Internet-pohjaiseen kyselylomakkeeseen vastasi 61 kemian opettajaa. Kyselyyn saatiin monipuolisesti vastauksia kaiken ik\u00e4isilt\u00e4 sek\u00e4 eripituisten ty\u00f6urien omaavilta opettajilta.\n \nTutkimuksen mukaan opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti demonstraatioita ja oppilast\u00f6it\u00e4 kokeellisessa opetuksessaan. Muiden kokeellisten opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00e4minen on suhteellisen v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 verrattuna niist\u00e4 saataviin tutkittuihin hy\u00f6tyihin. Tutkimuksen mukaan opettajat teett\u00e4v\u00e4t kokeellisia t\u00f6it\u00e4, koska t\u00e4ll\u00f6in oppilaat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t luonnontieteellisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ja periaatteita sek\u00e4 motivoituvat oppimaan. Suurimmalle osalle opettajista valtakunnallinen opetussuunnitelma vaikuttaa k\u00e4ytett\u00e4viin opetusmenetelmiin. Useimmiten opettajat kokevat erilaiset ajank\u00e4yt\u00f6lliset haasteet, resurssien v\u00e4hyyden, oppilasaineksen tai ty\u00f6ohjeiden puutteen esteeksi opettaa joillakin kokeellisilla opetusmenetelmill\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajien urautuminen sek\u00e4 opettajien heikko tietotaso monipuolisista kokeellisista opetusmenetelmist\u00e4 on n\u00e4iden opetusmenetelmien opettamisen haasteina. \n\nTulosten ja havaintojen pohjalta tehtiin ehdotuksia Suomen yl\u00e4koulujen kemian opetuksen parantamiseksi. Opettajat tulisi saada useammin ja helpommin t\u00e4ydennyskoulutuksiin, joissa he voisivat oppia opettamaan monipuolisilla kokeellisilla opetusmenetelmill\u00e4. Lis\u00e4ksi kouluilla tulisi olla enemm\u00e4n resursseja, jotta monipuolista kokeellista opetusta olisi mahdollista toteuttaa sek\u00e4 opettajien t\u00e4ydennyskouluttaminen olisi helpompaa.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juhana Annala (jusaanna) on 2012-03-23 12:31:30.836187. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-03-23T12:31:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203231483.pdf: 1621957 bytes, checksum: 1f2d9c97b32effab042c3b9ba5097d49 (MD5)\nlicense.html: 5019 bytes, checksum: 3a1f5a35470061b4fc4c186f8b5b5024 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-03-23T12:31:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203231483.pdf: 1621957 bytes, checksum: 1f2d9c97b32effab042c3b9ba5097d49 (MD5)\nlicense.html: 5019 bytes, checksum: 3a1f5a35470061b4fc4c186f8b5b5024 (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokeelliset opetusmenetelm\u00e4t yl\u00e4koulun kemian opetuksessa opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201203231483", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-03-23T12:31:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37639
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78b913a0-1455-4417-baae-8640fb5453e2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201203231483.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Annala, Juhana Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus opettajat yläkoulu
title Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
title_full Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
title_fullStr Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
title_short Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
title_sort kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
title_txtP Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus opettajat yläkoulu
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry kemia opettajat opetus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37639 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203231483
work_keys_str_mv AT annalajuhana kokeellisetopetusmenetelmätyläkoulunkemianopetuksessaopettajannäkökulmasta