Yhteenveto: | Ikonen, Markus
Pilvipelaaminen: Liiketoimintaympäristön mahdollisuudet ja riskit
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 29 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Ojala, Arto
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan pilvipelaamisen (cloud gaming)
liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja riskejä sekä pilvipelipalveluntarjoajan
että sen käyttäjän näkökulmasta. Tutkielmassa esitellään pilvilaskentaan
perustuva peliohjelmistojen jakelutekniikka ja sen positiivisia ja negatiivisia
ominaisuuksia. Tutkielma esittelee pilviteknologian keskeiset käsitteet, sekä
pilviteknologian olennaisen yhteyden yrityksen liiketoimintamallin ja siihen
liittyvän arvoverkoston kanssa. Tutkielma esittelee myös tämän hetken
merkittävimmät pilvipelipalveluntarjoajat.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan ennustaa pilvipelaamiseen
siirtymisen todella tuovan uusia mahdollisuuksia ja riskejä pelialalla, niin
pelaajille kuin liiketoiminnan harjoittajillekin. Hyödyiksi voidaan lukea
loppukäyttäjän laitteisto- ja ohjelmistoalustainvestointikustannuksien
olennainen pieneneminen pilvipelipalvelun käyttöön siirryttäessä.
Loppukäyttäjän peliharrastuksestaan maksama hinta määräytyy käytön
mukaan ja pelejä on mahdollista kokeilla ennen ostopäätöstä. Piratismin uhka
pienenee, eikä palvelun ylläpitäjän tarvitse maksaa hyllytilakustannuksia
virtuaalisessa pelikaupassa. Ongelmia aiheuttavat sen sijaan tiedonsiirron
latenssiongelmat, vakiintumattomat standardit sekä kova kilpailu
peliteollisuuden asiakkaista. Tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen.
|