Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa

Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten hyvin Piotr Bazian salamapelimenetelmä soveltuu kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Kuulovammaisia matematiikassa menestyneitä henkilöitä tiedetään olevan vain muutamia, vaikka voisi luulla, että kuulo ei ole matematiikan oppimis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vuorela, Marika
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37577
_version_ 1826225780147879936
author Vuorela, Marika
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vuorela, Marika Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vuorela, Marika Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vuorela, Marika
datasource_str_mv jyx
description Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten hyvin Piotr Bazian salamapelimenetelmä soveltuu kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Kuulovammaisia matematiikassa menestyneitä henkilöitä tiedetään olevan vain muutamia, vaikka voisi luulla, että kuulo ei ole matematiikan oppimisessa kovinkaan keskeinen aisti. Löysin tietoa muutamasta kuulovammaisesta matematiikassa menestyneestä henkilöstä, mutta kukaan heistä ei ollut syntymäkuuro. He kaikki olivat kuuroutuneet lapsuudessaan sairauden seurauksena tai sairauden ja geneettisen taipumuksen yhteisvaikutuksesta. Koska näitä matematiikassa menestyneitä kuulovammaisia henkilöitä löytyi vain kolme, oli syytä selvittää liittyykö kuulovammaisten henkilöiden matematiikan oppimiseen joitain erityispiirteitä. Tutkielmassani kerrotaan millaisia ongelmia kuulovammaisten matematiikan oppimiseen liittyy ja mitä mahdollisia syitä niihin on erilaisissa tutkimuksissa esitetty. Yleinen käsitys on, että matematiikan oppiminen on usein kuulovammaisille haasteellista, eivätkä he saavuta matematiikan taidoissaan samaa tasoa kuin kuulevat henkilöt. Ongelmia on osoitettu olevan mm. matemaattisten käsitteiden oppimisessa, laskemaan oppimisessa ja matemaattisten ongelmien ratkaisutaidoissa. Erilaisia syitä, jotka näihin eroihin kuulovammaisten ja kuulevien välillä ovat johtaneet, esitetään löytyvän mm. kuulovammaisten ja kuulevien erilaisesta altistumisesta matemaattisille ilmiöille ja käsitteille varhaislapsuudessa, erilaisista toimintatavoista matemaattisten käsitteiden hahmottamisessa tai eroista akateemisissa valmiuksissa. Tutkimuksissa tuodaan ilmi kuitenkin myös tärkeä näkökanta, että ongelmat kuulovammaisten matematiikan oppimisessa saattavat johtua oppijasta riippumattomista seikoista, kuten epäsopivista opetus- tai tukimateriaaleista tai opetukseen ja tulkkaukseen liittyvistä ongelmista. Tästä syystä olisi hyödyllistä löytää erityisen hyvä matematiikan opetusmenetelmä kuulovammaisten lasten opetukseen. Piotr Bazian salamapelimenetelmä on aiemmissa Jyväskylän yliopiston matematiikan laitoksen pro gradu -tutkielmiin liittyvissä tutkimuksissa todettu hyödylliseksi matematiikan opetusmenetelmäksi kuuleville lapsille. Niinpä opetusmenetelmän soveltuvuutta haluttiin testata myös kuulovammaisille lapsille, koska tarvetta hyvälle opetusmenetelmälle selvästikin on. Menetelmät. Tutkimusta varten järjestettiin opetuskokeilu Haukkarannan erityiskoululla Jyväskylässä. Opetuskokeiluun osallistui 4 kuulovammaista lasta. Näistä neljästä oppilaasta kaksi oli täysin kuuroja ja kahdella oppilaalla oli käytössään sisäkorvaistute. Oppilaat olivat iältään 6-, 8-, 10- ja 13-vuotiaita. Opetuskokeilu kesti 3 kuukautta ja tuona aikana opetusmenetelmän mukaisia opetustuokioita ehdittiin järjestää jokaisen oppilaan kohdalla 22–30 kertaa. Tutkimusaineisto kerättiin opetustuokioilla havainnoimalla ja jokaisen oppilaan opetustuokioiden sisällöistä pidettiin tarkkaa päiväkirjaa. Suuri osa opetustuokioista myös videoitiin. Opetuskokeilun jälkeen tutkimusta varten haastateltiin kuulovammaisten lasten erityisluokanopettajaa. Teemahaastattelulla haluttiin selvittää, mitä mieltä opettaja oli Piotr Bazian salamapelimenetelmästä ja sen soveltuvuudesta kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Tutkimusaineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin. Tulokset ja johtopäätökset. Opetuskokeilun aikana tehtyjen havaintojen mukaan salamapelimenetelmä soveltuu hyvin kuulovammaisten lasten matematiikan opetukseen. Salamapelimenetelmä hyödyntää visuaalisen havainnoinnin taitoja, jotka yleensä ovat kuulovammaisilla henkilöillä hyvät, koska kuulovammaiset käyttävät korostuneesti visuaalista koodausta informaation käsittelyssään. Lisäksi opetusmenetelmä kaikessa leikinomaisuudessaan tarjoaa lapsille turvallisen ja kannustavan oppimisympäristön sekä positiivisia oppimiskokemuksia, jotka tukevat lapsen itsetuntoa matematiikan osaamisen suhteen. Menetelmässä myös kerrataan aiemmin opittua, joten se tarjoaa oppilaalle juuri sellaista toistoa, jonka on koettu olevan hyödyllistä kuulovammaisen lapsen oppimista ajatellen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorela, Marika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-03-13T12:00:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-03-13T12:00:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1195821", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37577", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, miten hyvin Piotr Bazian salamapelimenetelm\u00e4 soveltuu kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Kuulovammaisia matematiikassa menestyneit\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n olevan vain muutamia, vaikka voisi luulla, ett\u00e4 kuulo ei ole matematiikan oppimisessa kovinkaan keskeinen aisti. L\u00f6ysin tietoa muutamasta kuulovammaisesta matematiikassa menestyneest\u00e4 henkil\u00f6st\u00e4, mutta kukaan heist\u00e4 ei ollut syntym\u00e4kuuro. He kaikki olivat kuuroutuneet lapsuudessaan sairauden seurauksena tai sairauden ja geneettisen taipumuksen yhteisvaikutuksesta. Koska n\u00e4it\u00e4 matematiikassa menestyneit\u00e4 kuulovammaisia henkil\u00f6it\u00e4 l\u00f6ytyi vain kolme, oli syyt\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4 liittyyk\u00f6 kuulovammaisten henkil\u00f6iden matematiikan oppimiseen joitain erityispiirteit\u00e4.\n\nTutkielmassani kerrotaan millaisia ongelmia kuulovammaisten matematiikan oppimiseen liittyy ja mit\u00e4 mahdollisia syit\u00e4 niihin on erilaisissa tutkimuksissa esitetty. Yleinen k\u00e4sitys on, ett\u00e4 matematiikan oppiminen on usein kuulovammaisille haasteellista, eiv\u00e4tk\u00e4 he saavuta matematiikan taidoissaan samaa tasoa kuin kuulevat henkil\u00f6t. Ongelmia on osoitettu olevan mm. matemaattisten k\u00e4sitteiden oppimisessa, laskemaan oppimisessa ja matemaattisten ongelmien ratkaisutaidoissa. Erilaisia syit\u00e4, jotka n\u00e4ihin eroihin kuulovammaisten ja kuulevien v\u00e4lill\u00e4 ovat johtaneet, esitet\u00e4\u00e4n l\u00f6ytyv\u00e4n mm. kuulovammaisten ja kuulevien erilaisesta altistumisesta matemaattisille ilmi\u00f6ille ja k\u00e4sitteille varhaislapsuudessa, erilaisista toimintatavoista matemaattisten k\u00e4sitteiden hahmottamisessa tai eroista akateemisissa valmiuksissa. Tutkimuksissa tuodaan ilmi kuitenkin my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 n\u00e4k\u00f6kanta, ett\u00e4 ongelmat kuulovammaisten matematiikan oppimisessa saattavat johtua oppijasta riippumattomista seikoista, kuten ep\u00e4sopivista opetus- tai tukimateriaaleista tai opetukseen ja tulkkaukseen liittyvist\u00e4 ongelmista. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 erityisen hyv\u00e4 matematiikan opetusmenetelm\u00e4 kuulovammaisten lasten opetukseen.\n\nPiotr Bazian salamapelimenetelm\u00e4 on aiemmissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston matematiikan laitoksen pro gradu -tutkielmiin liittyviss\u00e4 tutkimuksissa todettu hy\u00f6dylliseksi matematiikan opetusmenetelm\u00e4ksi kuuleville lapsille. Niinp\u00e4 opetusmenetelm\u00e4n soveltuvuutta haluttiin testata my\u00f6s kuulovammaisille lapsille, koska tarvetta hyv\u00e4lle opetusmenetelm\u00e4lle selv\u00e4stikin on.\n\nMenetelm\u00e4t. Tutkimusta varten j\u00e4rjestettiin opetuskokeilu Haukkarannan erityiskoululla Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4. Opetuskokeiluun osallistui 4 kuulovammaista lasta. N\u00e4ist\u00e4 nelj\u00e4st\u00e4 oppilaasta kaksi oli t\u00e4ysin kuuroja ja kahdella oppilaalla oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n sis\u00e4korvaistute. Oppilaat olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 6-, 8-, 10- ja 13-vuotiaita. Opetuskokeilu kesti 3 kuukautta ja tuona aikana opetusmenetelm\u00e4n mukaisia opetustuokioita ehdittiin j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 jokaisen oppilaan kohdalla 22\u201330 kertaa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin opetustuokioilla havainnoimalla ja jokaisen oppilaan opetustuokioiden sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 pidettiin tarkkaa p\u00e4iv\u00e4kirjaa. Suuri osa opetustuokioista my\u00f6s videoitiin. Opetuskokeilun j\u00e4lkeen tutkimusta varten haastateltiin kuulovammaisten lasten erityisluokanopettajaa. Teemahaastattelulla haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 opettaja oli Piotr Bazian salamapelimenetelm\u00e4st\u00e4 ja sen soveltuvuudesta kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Tutkimusaineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin.\n\nTulokset ja johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset. Opetuskokeilun aikana tehtyjen havaintojen mukaan salamapelimenetelm\u00e4 soveltuu hyvin kuulovammaisten lasten matematiikan opetukseen. Salamapelimenetelm\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 visuaalisen havainnoinnin taitoja, jotka yleens\u00e4 ovat kuulovammaisilla henkil\u00f6ill\u00e4 hyv\u00e4t, koska kuulovammaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t korostuneesti visuaalista koodausta informaation k\u00e4sittelyss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi opetusmenetelm\u00e4 kaikessa leikinomaisuudessaan tarjoaa lapsille turvallisen ja kannustavan oppimisymp\u00e4rist\u00f6n sek\u00e4 positiivisia oppimiskokemuksia, jotka tukevat lapsen itsetuntoa matematiikan osaamisen suhteen. Menetelm\u00e4ss\u00e4 my\u00f6s kerrataan aiemmin opittua, joten se tarjoaa oppilaalle\njuuri sellaista toistoa, jonka on koettu olevan hy\u00f6dyllist\u00e4 kuulovammaisen lapsen oppimista ajatellen.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marika Vuorela (maanmavu) on 2012-03-13 12:00:16.656360. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-03-13T12:00:18Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203131436.pdf: 9893129 bytes, checksum: da9dec875313c1ab98dce6d3999f2491 (MD5)\nlicense.html: 5023 bytes, checksum: ec21d5e736c151a5a28a4cdae792625b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-03-13T12:00:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203131436.pdf: 9893129 bytes, checksum: da9dec875313c1ab98dce6d3999f2491 (MD5)\nlicense.html: 5023 bytes, checksum: ec21d5e736c151a5a28a4cdae792625b (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "salamapelimenetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuskokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammaiset matemaatikot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammaisten matematiikan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammaisten matematiikan perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Piotr Bazian salamapelimenetelm\u00e4 kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201203131436", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Matematiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-03-13T12:00:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaatikot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "salamapelimenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37577
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87b85276-3ae8-4802-a42b-8eddcc42dfc4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201203131436.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuorela, Marika Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa salamapelimenetelmä opetuskokeilu kuulovammaiset matemaatikot kuulovammaisten matematiikan oppiminen kuulovammaisten matematiikan perusopetus Matematiikka Mathematics 4041 kuulovammaiset matematiikka matemaatikot perusopetus
title Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa
title_full Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa
title_fullStr Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa
title_full_unstemmed Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa
title_short Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa
title_sort piotr bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa
title_txtP Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa
topic salamapelimenetelmä opetuskokeilu kuulovammaiset matemaatikot kuulovammaisten matematiikan oppiminen kuulovammaisten matematiikan perusopetus Matematiikka Mathematics 4041 kuulovammaiset matematiikka matemaatikot perusopetus
topic_facet 4041 Matematiikka Mathematics kuulovammaiset kuulovammaiset matemaatikot kuulovammaisten matematiikan oppiminen kuulovammaisten matematiikan perusopetus matemaatikot matematiikka opetuskokeilu perusopetus salamapelimenetelmä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37577 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203131436
work_keys_str_mv AT vuorelamarika piotrbaziansalamapelimenetelmäkuulovammaistenlastenmatematiikanperusopetuksessa