Words, phrases and sentences a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9

Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden tulisi näkyä kaikessa kielenkäytössä, niin myös kirjoittamisessa. Sen v...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kivilahti, Sarianna
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37528
_version_ 1826225700230660096
author Kivilahti, Sarianna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kivilahti, Sarianna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kivilahti, Sarianna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kivilahti, Sarianna
datasource_str_mv jyx
description Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden tulisi näkyä kaikessa kielenkäytössä, niin myös kirjoittamisessa. Sen vuoksi tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kirjoittamistehtäviä englannin ja ruotsin 7.–9. luokan oppikirjasarjoissa on ja mihin tarkoituksiin kirjoittamista käytetään. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, vastaavatko tehtävät EVK:n määritelmää viestinnällisestä tehtävästä (task). Tutkielma oli luonteeltaan kuvaileva ja vertaileva. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Oppikirjasarjoissa kirjoittamista käytettiin runsaasti, ja aineistosta tunnistettiin 13 erilaista kirjoittamiseen liittyvää tehtävätyyppiä. Tehtävätyypit jaoteltiin neljään kategoriaan niiden päätarkoituksen mukaan kieliopillisiin, tekstuaalisiin, informatiivisiin ja sanastollisiin tehtäviin. Tulokset osoittivat kuitenkin, että suurin osa kirjoittamistehtävistä keskittyi muiden kielen osa-alueiden harjoittamiseen kuin varsinaiseen tekstintuottamiseen, ja kirjoittamista käytettiin erityisesti kieliopin opiskeluun. Oppikirjasarjoissa kirjoittaminen liittyi käytännössä sanojen, lausekkeiden ja lauseiden kirjoittamiseen, kun taas varsinaisia tekstejä tuotettiin harvoin. Jos varsinaisia kirjoitelmia oli tarkoitus tuottaa, ne olivat englannin oppikirjasarjassa enimmäkseen tarinoita, kun taas ruotsin kirjasarjassa yleisesti tuotettavia genrejä oli useampia. Pari- tai ryhmätyöskentely kirjoittamistehtävissä oli harvinaista. Sekä englannin että ruotsin oppikirjasarjoista löytyi myös viestinnällisiä tehtäviä, jotka keskittyivät enimmäkseen konkreettisiin aiheisiin, kuten oppijan arkeen, perheeseen, ystäviin ja kouluun. Viestinnällisten tehtävien analyysissä korostettiin merkitystä ja tehtävien merkityksellisyyttä oppijalle. Kirjoittaminen viestinnällisissä tehtävissä oli kuitenkin niukkaa, sillä englannin oppikirjasarjassa useimmin tuotettiin yksittäisiä sanoja tai lausekkeita, kun taas ruotsin oppikirjasarjassa keskityttiin lauseiden tuottamiseen. Molempien oppikirjasarjojen viestinnällisissä tehtävissä varsinaisia tekstejä tuotettiin vähemmän, eikä eroja A1- ja B1-kielen välillä tältä osin ollut. Viestinnälliset tehtävät suoritettiin pääosin yksin. Vaikka oppikirjoista löytyi runsaasti kirjoittamistehtäviä ja joitain viestinnällisiä tehtäviä, niin sekä englannin että ruotsin oppikirjasarjoissa varsinaisten tekstien tuottaminen oli vähäistä. Vieraalla kielellä kirjoittaminen jäi käytännössä sana- ja lauseketasolle tai lauseiden tuottamiseksi, ja molemmissa oppikirjasarjoissa oppijoille tarjottavat neuvot vieraalla kielellä kirjoittamisesta jäivät pinnallisiksi. Oppikirjojen näkemys kirjoittamisesta oli siksi melko perinteinen ja kirjoittaminen toimi pitkälti keinona harjoitella kielen eri osa-alueita. Myös yhteistyö kirjoittamisessa oli harvinaista. Kuitenkin viestinnällisten tehtävien lisääminen voisi tuoda kirjoittamiseen oppijakeskeisyyttä ja merkityksellisyyttä, mikäli tehtävissä vaadittaisiin nykyistä laajempaa tuottamista, yhteistyötä ja niissä annettaisiin oppijoille suurempi mahdollisuus itseilmaisuun.
first_indexed 2023-03-22T09:58:03Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivilahti, Sarianna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-03-12T06:18:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-03-12T06:18:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1195648", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37528", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinn\u00e4llisyytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden tulisi n\u00e4ky\u00e4 kaikessa kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, niin my\u00f6s kirjoittamisessa. Sen vuoksi t\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kirjoittamisteht\u00e4vi\u00e4 englannin ja ruotsin 7.\u20139. luokan oppikirjasarjoissa on ja mihin tarkoituksiin kirjoittamista k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tutkielmassa selvitettiin, vastaavatko teht\u00e4v\u00e4t EVK:n m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 viestinn\u00e4llisest\u00e4 teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 (task). Tutkielma oli luonteeltaan kuvaileva ja vertaileva. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nOppikirjasarjoissa kirjoittamista k\u00e4ytettiin runsaasti, ja aineistosta tunnistettiin 13 erilaista kirjoittamiseen liittyv\u00e4\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyyppi\u00e4. Teht\u00e4v\u00e4tyypit jaoteltiin nelj\u00e4\u00e4n kategoriaan niiden p\u00e4\u00e4tarkoituksen mukaan kieliopillisiin, tekstuaalisiin, informatiivisiin ja sanastollisiin teht\u00e4viin. Tulokset osoittivat kuitenkin, ett\u00e4 suurin osa kirjoittamisteht\u00e4vist\u00e4 keskittyi muiden kielen osa-alueiden harjoittamiseen kuin varsinaiseen tekstintuottamiseen, ja kirjoittamista k\u00e4ytettiin erityisesti kieliopin opiskeluun. Oppikirjasarjoissa kirjoittaminen liittyi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sanojen, lausekkeiden ja lauseiden kirjoittamiseen, kun taas varsinaisia tekstej\u00e4 tuotettiin harvoin. Jos varsinaisia kirjoitelmia oli tarkoitus tuottaa, ne olivat englannin oppikirjasarjassa enimm\u00e4kseen tarinoita, kun taas ruotsin kirjasarjassa yleisesti tuotettavia genrej\u00e4 oli useampia. Pari- tai ryhm\u00e4ty\u00f6skentely kirjoittamisteht\u00e4viss\u00e4 oli harvinaista.\nSek\u00e4 englannin ett\u00e4 ruotsin oppikirjasarjoista l\u00f6ytyi my\u00f6s viestinn\u00e4llisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, jotka keskittyiv\u00e4t enimm\u00e4kseen konkreettisiin aiheisiin, kuten oppijan arkeen, perheeseen, yst\u00e4viin ja kouluun. Viestinn\u00e4llisten teht\u00e4vien analyysiss\u00e4 korostettiin merkityst\u00e4 ja teht\u00e4vien merkityksellisyytt\u00e4 oppijalle. Kirjoittaminen viestinn\u00e4llisiss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 oli kuitenkin niukkaa, sill\u00e4 englannin oppikirjasarjassa useimmin tuotettiin yksitt\u00e4isi\u00e4 sanoja tai lausekkeita, kun taas ruotsin oppikirjasarjassa keskityttiin lauseiden tuottamiseen. Molempien oppikirjasarjojen viestinn\u00e4llisiss\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 varsinaisia tekstej\u00e4 tuotettiin v\u00e4hemm\u00e4n, eik\u00e4 eroja A1- ja B1-kielen v\u00e4lill\u00e4 t\u00e4lt\u00e4 osin ollut. Viestinn\u00e4lliset teht\u00e4v\u00e4t suoritettiin p\u00e4\u00e4osin yksin.\nVaikka oppikirjoista l\u00f6ytyi runsaasti kirjoittamisteht\u00e4vi\u00e4 ja joitain viestinn\u00e4llisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, niin sek\u00e4 englannin ett\u00e4 ruotsin oppikirjasarjoissa varsinaisten tekstien tuottaminen oli v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Vieraalla kielell\u00e4 kirjoittaminen j\u00e4i k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sana- ja lauseketasolle tai lauseiden tuottamiseksi, ja molemmissa oppikirjasarjoissa oppijoille tarjottavat neuvot vieraalla kielell\u00e4 kirjoittamisesta j\u00e4iv\u00e4t pinnallisiksi. Oppikirjojen n\u00e4kemys kirjoittamisesta oli siksi melko perinteinen ja kirjoittaminen toimi pitk\u00e4lti keinona harjoitella kielen eri osa-alueita. My\u00f6s yhteisty\u00f6 kirjoittamisessa oli harvinaista.\nKuitenkin viestinn\u00e4llisten teht\u00e4vien lis\u00e4\u00e4minen voisi tuoda kirjoittamiseen oppijakeskeisyytt\u00e4 ja merkityksellisyytt\u00e4, mik\u00e4li teht\u00e4viss\u00e4 vaadittaisiin nykyist\u00e4 laajempaa tuottamista, yhteisty\u00f6t\u00e4 ja niiss\u00e4 annettaisiin oppijoille suurempi mahdollisuus itseilmaisuun.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-03-12 06:18:24.161526. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-03-12T06:18:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203121400.pdf: 1878761 bytes, checksum: a5acab5f18bc5896292cc609c57da6c7 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-03-12T06:18:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201203121400.pdf: 1878761 bytes, checksum: a5acab5f18bc5896292cc609c57da6c7 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "147 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Learning materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "writing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "activities", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "task", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "descriptive research", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201203121400", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-03-12T06:18:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37528
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivilahti, Sarianna Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9 Learning materials textbooks writing activities task descriptive research content analysis Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 oppimateriaali oppikirjat tehtävät kirjoittaminen englannin kieli ruotsin kieli
title Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
title_full Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
title_fullStr Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9 Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
title_full_unstemmed Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9 Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
title_short Words, phrases and sentences
title_sort words phrases and sentences a comparison of writing activities and tasks in textbook series of english and swedish for grades 7 to 9
title_sub a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
title_txtP Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
topic Learning materials textbooks writing activities task descriptive research content analysis Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 oppimateriaali oppikirjat tehtävät kirjoittaminen englannin kieli ruotsin kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English Learning materials Sisällönanalyysi activities content analysis descriptive research englannin kieli kirjoittaminen oppikirjat oppimateriaali ruotsin kieli task tehtävät textbooks writing
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37528 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203121400
work_keys_str_mv AT kivilahtisarianna wordsphrasesandsentencesacomparisonofwritingactivitiesandtasksintextbookseries