Applying sound art research in modern electronic music production glitch, loop, plunderphonics and sound collage as tools of production

Tämä työ tehdään empiirisenä tutkimuksena äänitaiteesta ja sen suhteesta moderniin elektroniseen musiikkiin. Tätä tutkimusta varten suoritetut äänikokeilut seuraavat muutamia äänitaiteen historian pääsuuntauksia ja kertovat, miten nämä suuntaukset ovat vaikuttaneet elektronisen musiikin tuottajiin....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Radinović, Vladimir
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37527
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä työ tehdään empiirisenä tutkimuksena äänitaiteesta ja sen suhteesta moderniin elektroniseen musiikkiin. Tätä tutkimusta varten suoritetut äänikokeilut seuraavat muutamia äänitaiteen historian pääsuuntauksia ja kertovat, miten nämä suuntaukset ovat vaikuttaneet elektronisen musiikin tuottajiin. Tutkimus on jaettu neljään osaan, joissa tutkitaan taiteen ja populäärimusiikin välistä suhdetta. Lisäksi kerrotaan, kuinka kokeellista musiikkitaidetta voidaan käyttää modernin elektronisen musiikin tuotantotyökaluna. Ensimmäinen kappale käsittää Glitch- ja Loopmusiikin väliset roolit välittömän ja välillisen nautinnon tuottajana Loop-pohjaisessa musiikissa. Samalla toinen ja kolmas kappale tutkiskelevat vaihtoehtoisia äänilähteitä ja niin sanottua "sämpläystä" (sampling) ilmaisun muotona ja työkaluna äänikollasien luontiin. Lopuksi kaikkien tutkimusten kerääntyessä yhteen nähdään, kuinka vastaavia äänikokeiluja voidaan käyttää, ja käytetään uusimman ja suosituimman elektronisen musiikin genren - Dubstepin - tuotannossa.