Thou shalt not write about... a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school

Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä oppimateriaaleissa on tutkittu erittäin vähän, tutkimuksen keskittyessä lähinnä määritte...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Keturi, Suvi, Lehmonen, Tiina
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37466
Kuvaus
Yhteenveto:Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä oppimateriaaleissa on tutkittu erittäin vähän, tutkimuksen keskittyessä lähinnä määrittelemään, mitkä aiheet ovat teoriassa tabuja maailmanlaajuisissa englannin kielen oppimateriaaleissa. Myös mahdolliset riskit, jotka liittyvät tabujen sisällyttämiseen oppimateriaaleihin ovat olleet tutkimuksen kohteena. Varsinainen empiirinen tutkimus tabujen esiintyvyydestä oppikirjoissa on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkielmamme keskittyikin juuri tähän tutkimattomaan alueeseen. Tutkielmamme päätarkoitus oli selvittää, mitkä aiheet ovat tabuja suomalaisissa lukion englannin kielen oppikirjoissa. Tutkimuksessa analysoitiin kuutta eri tekstikirjasarjaa kolmelta suurimmalta kustantajalta, kirjojen yhteismäärä oli täten 44. Tutkimusta varten haastateltiin myös kahta suomalaista tekstikirjan tekijää. Tutkimus osoitti, että oppikirjojen sisältö vaihteli suuresti ja että hyvin harva asia on tabu suomalaisissa englannin kielen oppikirjoissa, näistä esimerkkinä loukkaavat poliittiset ja uskonnolliset ilmaisut. Haastatteluissa kävi ilmi, että vaikka kustantajat päättävätkin viime kädessä oppikirjan sisällöstä, kirjoittajilla on suhteellisen vapaat kädet aiheiden valitsemisessa. Tiettyjen aiheiden välttelyä tärkeämmäksi asiaksi osoittautuikin sisällytettävän asian pedagoginen arvo.