The balancing act of teaching a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks

Suomessa vieraan kielen opiskelu aloitetaan tavallisimmin kolmannella luokalla, ja suurimmalle osalle oppilaista tämä kieli on englanti. Tällöin oppilas alkaa rakentaa kuvaa sekä englannin kielestä että itsestään englannin kielen opiskelijana. Onnistumisen kokemukset ovat tässä vaiheessa tärkeitä, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pänkäläinen, Reetta
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37458
_version_ 1826225748702134272
author Pänkäläinen, Reetta
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pänkäläinen, Reetta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pänkäläinen, Reetta Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pänkäläinen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Suomessa vieraan kielen opiskelu aloitetaan tavallisimmin kolmannella luokalla, ja suurimmalle osalle oppilaista tämä kieli on englanti. Tällöin oppilas alkaa rakentaa kuvaa sekä englannin kielestä että itsestään englannin kielen opiskelijana. Onnistumisen kokemukset ovat tässä vaiheessa tärkeitä, ja yksi tapa niiden mahdollistamiseen on oppilaan oppimistyyliä vastaava opetus. Kolmannen luokan englannin oppitunneille osallistuu kuitenkin heterogeeninen ryhmä erilaisia oppijoita, minkä vuoksi on käytettävä vaihtelevia opetusmenetelmiä. Tässä tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin oppimistyyleihin: visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen, taktiilinen sekä ryhmässä ja yksin oppiminen. Näistä erityisesti kinesteettistä ja taktiilista tyyliä pidetään nuorten lasten oppimistyyleinä. Oppikirjojen tarjoama materiaali oli tässä tutkimuksessa olennaista, sillä viimeaikaisten tutkimusten perusteella selkeä enemmistö vieraan kielen opettajista Suomessa käyttää oppikirjoja opetuksessaan usein. Tämä tutkimus lähtee liikkeelle siitä, miten kattavasti oppikirjat tarjoavat materiaalia erilaisille oppijoille. Tärkeää oli myös selvittää opettajien asenteita oppimistyylien tukemista kohtaan. Suomessa vastaavanlaista tutkimusta ei ole tehty, mikä yhdessä oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa antoi selkeän motivaation tutkimukselle. 63 kolmannen luokan englanninopettajaa vastasi kyselyyn, minkä lisäksi viisi oppikirjasarjaa analysoitiin tarkkojen kriteerien avulla. Kyselyn perusteella oppimistyylien tukemista pidettiin tärkeänä. Opettajilla oli lisäksi melko positiivinen kuva oppikirjojen tarjoamasta materiaalista edellä mainittujen kuuden oppimistyylin suhteen. Taktiilisia oppijoita tukevaa materiaalia oli opettajien mielestä kuitenkin selkeästi vähiten. Tekstikirja-analyysin perusteella kinesteettisiä, taktiilisia ja ryhmäoppijoita tukevaa materiaalia löytyi huomattavan paljon vähemmän kuin muuta materiaalia. Tämän tutkimuksen perusteella ainakin taktiilisia ja mahdollisesti kinesteettisiä oppijoita pitäisi tukea selkeästi nykyistä enemmän.
first_indexed 2023-03-22T09:58:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00e4nk\u00e4l\u00e4inen, Reetta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-28T13:57:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-28T13:57:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1194979", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37458", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomessa vieraan kielen opiskelu aloitetaan tavallisimmin kolmannella luokalla, ja suurimmalle osalle oppilaista t\u00e4m\u00e4 kieli on englanti. T\u00e4ll\u00f6in oppilas alkaa rakentaa kuvaa sek\u00e4 englannin kielest\u00e4 ett\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n englannin kielen opiskelijana. Onnistumisen kokemukset ovat t\u00e4ss\u00e4 vaiheessa t\u00e4rkeit\u00e4, ja yksi tapa niiden mahdollistamiseen on oppilaan oppimistyyli\u00e4 vastaava opetus. Kolmannen luokan englannin oppitunneille osallistuu kuitenkin heterogeeninen ryhm\u00e4 erilaisia oppijoita, mink\u00e4 vuoksi on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 vaihtelevia opetusmenetelmi\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin oppimistyyleihin: visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen, taktiilinen sek\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 ja yksin oppiminen. N\u00e4ist\u00e4 erityisesti kinesteettist\u00e4 ja taktiilista tyyli\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n nuorten lasten oppimistyylein\u00e4. Oppikirjojen tarjoama materiaali oli t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa olennaista, sill\u00e4 viimeaikaisten tutkimusten perusteella selke\u00e4 enemmist\u00f6 vieraan kielen opettajista Suomessa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oppikirjoja opetuksessaan usein. T\u00e4m\u00e4 tutkimus l\u00e4htee liikkeelle siit\u00e4, miten kattavasti oppikirjat tarjoavat materiaalia erilaisille oppijoille. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4 opettajien asenteita oppimistyylien tukemista kohtaan. Suomessa vastaavanlaista tutkimusta ei ole tehty, mik\u00e4 yhdess\u00e4 oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa antoi selke\u00e4n motivaation tutkimukselle. 63 kolmannen luokan englanninopettajaa vastasi kyselyyn, mink\u00e4 lis\u00e4ksi viisi oppikirjasarjaa analysoitiin tarkkojen kriteerien avulla. Kyselyn perusteella oppimistyylien tukemista pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Opettajilla oli lis\u00e4ksi melko positiivinen kuva oppikirjojen tarjoamasta materiaalista edell\u00e4 mainittujen kuuden oppimistyylin suhteen. Taktiilisia oppijoita tukevaa materiaalia oli opettajien mielest\u00e4 kuitenkin selke\u00e4sti v\u00e4hiten. Tekstikirja-analyysin perusteella kinesteettisi\u00e4, taktiilisia ja ryhm\u00e4oppijoita tukevaa materiaalia l\u00f6ytyi huomattavan paljon v\u00e4hemm\u00e4n kuin muuta materiaalia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella ainakin taktiilisia ja mahdollisesti kinesteettisi\u00e4 oppijoita pit\u00e4isi tukea selke\u00e4sti nykyist\u00e4 enemm\u00e4n.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reetta P\u00e4nk\u00e4l\u00e4inen (reelpank) on 2012-02-28 13:57:17.448561. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-02-28T13:57:18Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202281314.pdf: 4936635 bytes, checksum: 7a72d95ac3d9ff76f5b83c2ffeadc65f (MD5)\r\nlicense.html: 5125 bytes, checksum: 79838ebc7804f740a183c95e960b28f7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-28T13:57:18Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202281314.pdf: 4936635 bytes, checksum: 7a72d95ac3d9ff76f5b83c2ffeadc65f (MD5)\r\nlicense.html: 5125 bytes, checksum: 79838ebc7804f740a183c95e960b28f7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perceptual learning styles", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visual", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auditory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kinaesthetic", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tactile", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "group", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "individual", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "3rd graders", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202281314", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-02-28T13:57:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37458
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d16faee-9e70-45f8-8713-10bf00f0b335\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201202281314.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pänkäläinen, Reetta The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks perceptual learning styles visual auditory kinaesthetic tactile group individual 3rd graders EFL teaching textbook analysis Englannin kieli English 301 kielet oppimistyylit englannin kieli opettajat oppiminen oppikirjat koululaiset
title The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks
title_full The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks
title_fullStr The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks
title_full_unstemmed The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks
title_short The balancing act of teaching
title_sort balancing act of teaching a comparison between efl teachers views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in finnish 3rd grade efl textbooks
title_sub a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks
title_txtP The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks
topic perceptual learning styles visual auditory kinaesthetic tactile group individual 3rd graders EFL teaching textbook analysis Englannin kieli English 301 kielet oppimistyylit englannin kieli opettajat oppiminen oppikirjat koululaiset
topic_facet 301 3rd graders EFL teaching Englannin kieli English auditory englannin kieli group individual kielet kinaesthetic koululaiset opettajat oppikirjat oppiminen oppimistyylit perceptual learning styles tactile textbook analysis visual
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37458 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202281314
work_keys_str_mv AT pänkäläinenreetta balancingactofteachingacomparisonbetweeneflteachersviewsandatextbookanalysisof AT pänkäläinenreetta thebalancingactofteachingacomparisonbetweeneflteachersviewsandatextbookanalysi