The balancing act of teaching a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks

Suomessa vieraan kielen opiskelu aloitetaan tavallisimmin kolmannella luokalla, ja suurimmalle osalle oppilaista tämä kieli on englanti. Tällöin oppilas alkaa rakentaa kuvaa sekä englannin kielestä että itsestään englannin kielen opiskelijana. Onnistumisen kokemukset ovat tässä vaiheessa tärkeitä, j...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pänkäläinen, Reetta
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37458
Kuvaus
Yhteenveto:Suomessa vieraan kielen opiskelu aloitetaan tavallisimmin kolmannella luokalla, ja suurimmalle osalle oppilaista tämä kieli on englanti. Tällöin oppilas alkaa rakentaa kuvaa sekä englannin kielestä että itsestään englannin kielen opiskelijana. Onnistumisen kokemukset ovat tässä vaiheessa tärkeitä, ja yksi tapa niiden mahdollistamiseen on oppilaan oppimistyyliä vastaava opetus. Kolmannen luokan englannin oppitunneille osallistuu kuitenkin heterogeeninen ryhmä erilaisia oppijoita, minkä vuoksi on käytettävä vaihtelevia opetusmenetelmiä. Tässä tutkimuksessa keskityttiin seuraaviin oppimistyyleihin: visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen, taktiilinen sekä ryhmässä ja yksin oppiminen. Näistä erityisesti kinesteettistä ja taktiilista tyyliä pidetään nuorten lasten oppimistyyleinä. Oppikirjojen tarjoama materiaali oli tässä tutkimuksessa olennaista, sillä viimeaikaisten tutkimusten perusteella selkeä enemmistö vieraan kielen opettajista Suomessa käyttää oppikirjoja opetuksessaan usein. Tämä tutkimus lähtee liikkeelle siitä, miten kattavasti oppikirjat tarjoavat materiaalia erilaisille oppijoille. Tärkeää oli myös selvittää opettajien asenteita oppimistyylien tukemista kohtaan. Suomessa vastaavanlaista tutkimusta ei ole tehty, mikä yhdessä oppikirjojen jatkuvan arvioinnin tarpeen kanssa antoi selkeän motivaation tutkimukselle. 63 kolmannen luokan englanninopettajaa vastasi kyselyyn, minkä lisäksi viisi oppikirjasarjaa analysoitiin tarkkojen kriteerien avulla. Kyselyn perusteella oppimistyylien tukemista pidettiin tärkeänä. Opettajilla oli lisäksi melko positiivinen kuva oppikirjojen tarjoamasta materiaalista edellä mainittujen kuuden oppimistyylin suhteen. Taktiilisia oppijoita tukevaa materiaalia oli opettajien mielestä kuitenkin selkeästi vähiten. Tekstikirja-analyysin perusteella kinesteettisiä, taktiilisia ja ryhmäoppijoita tukevaa materiaalia löytyi huomattavan paljon vähemmän kuin muuta materiaalia. Tämän tutkimuksen perusteella ainakin taktiilisia ja mahdollisesti kinesteettisiä oppijoita pitäisi tukea selkeästi nykyistä enemmän.