Näkymänhallintatekniikat 3D-grafiikkamoottoreissa

Tässä tutkielmassa käsittelen näkymänhallintatekniikoita 3D-grafiikkamoottoreissa. Näkymä muodostetaan monikulmiomalleista. Näkymänhallinta kuvaa algoritmit ja menetelmät, joiden tarkoituksena on valita kyseisen maailman kaikista monikulmioista ne, jotka pitää piirtää katsojan lokaation ja orientaat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kansanaho, Jarno
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37454
Description
Summary:Tässä tutkielmassa käsittelen näkymänhallintatekniikoita 3D-grafiikkamoottoreissa. Näkymä muodostetaan monikulmiomalleista. Näkymänhallinta kuvaa algoritmit ja menetelmät, joiden tarkoituksena on valita kyseisen maailman kaikista monikulmioista ne, jotka pitää piirtää katsojan lokaation ja orientaation perusteella. Renderöitäessä satojatuhansia polygoneja käyttäen lukuisia efektejä käytettävä näkymänhallintatekniikka on tärkeässä asemassa. Tutkielmassa on tarkoitus esittää eri näkymänhallintatekniikoiden toteutuksia, osoittaa millaisille näkymille mikäkin menetelmä on paras ja verrata menetelmien suorituskykyä.