Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa

Tiivistelmä. Sutinen, Jenni. 2011. Kasvatusajattelun ja - käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tut-kielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 105 sivua + liitteet. Tässä laadullisessa vertailevassa tutkimuksessa tarkastel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sutinen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37425
_version_ 1826225740297797632
author Sutinen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sutinen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sutinen, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sutinen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä. Sutinen, Jenni. 2011. Kasvatusajattelun ja - käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tut-kielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 105 sivua + liitteet. Tässä laadullisessa vertailevassa tutkimuksessa tarkasteltiin Suomen ja Japanin varhaiskas-vatusta dokumenttiaineistojen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä kahden eri maan varhaiskasvatuksesta voidaan nähdä. Tutkimuksessa tar-kasteltiin varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmia sekä aiempaa tutkimustietoa japanilaisesta ja länsimaisesta varhaiskasvatuksesta laadun, asian-tuntijuuden ja kasvatuksen perustan näkökulmista. Aineisto koostui Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmista sekä aihealueen aiemmasta japanilaisista ja länsimaisista tutkimusar-tikkeleista. Osa aineistosta oli japaninkielistä ja se käännettiin englanniksi. Sisällönanalyy-sissa ja meta-analyysissa aineistoa lähestyttiin osittain valmiin käsitteistön avulla pohjautuen Hujalan, Parrilan, Lindbergin, Nivalan, Tauriaisen ja Vartiaisen (1999) laatimiin var-haiskasvatuksen laatutekijöihin sekä Karilan ja Nummenmaan (2001) esittämiin päiväkoti-työn osaamisalueisiin. Pääluokkien sisällä analyysi oli kuitenkin aineistolähtöistä. Tulokset osoittivat, että suomalaisen lastentarhanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmat tähtäävät laaja-alaiseen teoreettiseen osaamiseen, ammatillisuudessa kasvamiseen sekä yh-teisölliseen kasvatuksen toimintatapaan. Japanilaisen lastentarhanopettajakoulutuksen ope-tussuunnitelmien lähtökohtana on käytännönläheinen varhaiskasvatustyön osaaminen, itse-näinen toimintatapa sekä omaan rajattuun osaamisalueeseen perustuva perinteinen opettaja-orientaatio. Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien perusteella vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö näyttäytyi Japanissa neuvovana ja ohjaavana ja Suomessa kumppanuuteen pe-rustuvana. Japanissa varhaiskasvatuksen toiminnan lähtökohtana on ympäristön avulla kas-vattaminen ja aikuisen epäsuora ote kasvatukseen ja opetukseen. Asenne- ja emootiotasolla kasvattaminen nähdään olennaisena ja lapsuutta halutaan vaalia ja varjella. Japanilaisessa varhaiskasvatuksessa näkyy selkeästi fröbeliläiset vaikutteet. Kasvatusfilosofia perustuu yhteisöllisyyteen ja sosiaalistamiseen. Suomessa varhaiskasvatuksen ytimenä on aikuisten ja lasten välinen vuorovaikutuksellinen toiminta, jossa lasten osallisuus nähdään tärkeänä. Suomalainen kasvatusfilosofia pohjautuu yksilöllisyyden merkityksen korostamiseen. Mo-lempien maiden varhaiskasvatuksessa lapsilähtöinen toiminta ¬ leikki, aktiivisuus, ongel-manratkaisu ja pohtiminen¬ nähdään kasvatuksen ja opetuksen toiminnan muotoina.
first_indexed 2023-03-22T09:58:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sutinen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-20T19:16:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-20T19:16:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1194587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37425", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. Sutinen, Jenni. 2011. Kasvatusajattelun ja - k\u00e4yt\u00e4nteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tut-kielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 105 sivua + liitteet.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa vertailevassa tutkimuksessa tarkasteltiin Suomen ja Japanin varhaiskas-vatusta dokumenttiaineistojen avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 kahden eri maan varhaiskasvatuksesta voidaan n\u00e4hd\u00e4. Tutkimuksessa tar-kasteltiin varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmia sek\u00e4 aiempaa tutkimustietoa japanilaisesta ja l\u00e4nsimaisesta varhaiskasvatuksesta laadun, asian-tuntijuuden ja kasvatuksen perustan n\u00e4k\u00f6kulmista. \r\n\r\nAineisto koostui Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksen ja lastentarhanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmista sek\u00e4 aihealueen aiemmasta japanilaisista ja l\u00e4nsimaisista tutkimusar-tikkeleista. Osa aineistosta oli japaninkielist\u00e4 ja se k\u00e4\u00e4nnettiin englanniksi. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyy-sissa ja meta-analyysissa aineistoa l\u00e4hestyttiin osittain valmiin k\u00e4sitteist\u00f6n avulla pohjautuen Hujalan, Parrilan, Lindbergin, Nivalan, Tauriaisen ja Vartiaisen (1999) laatimiin var-haiskasvatuksen laatutekij\u00f6ihin sek\u00e4 Karilan ja Nummenmaan (2001) esitt\u00e4miin p\u00e4iv\u00e4koti-ty\u00f6n osaamisalueisiin. P\u00e4\u00e4luokkien sis\u00e4ll\u00e4 analyysi oli kuitenkin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4.\r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 suomalaisen lastentarhanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmat t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4t laaja-alaiseen teoreettiseen osaamiseen, ammatillisuudessa kasvamiseen sek\u00e4 yh-teis\u00f6lliseen kasvatuksen toimintatapaan. Japanilaisen lastentarhanopettajakoulutuksen ope-tussuunnitelmien l\u00e4ht\u00f6kohtana on k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heinen varhaiskasvatusty\u00f6n osaaminen, itse-n\u00e4inen toimintatapa sek\u00e4 omaan rajattuun osaamisalueeseen perustuva perinteinen opettaja-orientaatio. Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmien perusteella vanhempien kanssa teht\u00e4v\u00e4 yhteisty\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyi Japanissa neuvovana ja ohjaavana ja Suomessa kumppanuuteen pe-rustuvana. Japanissa varhaiskasvatuksen toiminnan l\u00e4ht\u00f6kohtana on ymp\u00e4rist\u00f6n avulla kas-vattaminen ja aikuisen ep\u00e4suora ote kasvatukseen ja opetukseen. Asenne- ja emootiotasolla kasvattaminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olennaisena ja lapsuutta halutaan vaalia ja varjella. Japanilaisessa varhaiskasvatuksessa n\u00e4kyy selke\u00e4sti fr\u00f6belil\u00e4iset vaikutteet. Kasvatusfilosofia perustuu yhteis\u00f6llisyyteen ja sosiaalistamiseen. Suomessa varhaiskasvatuksen ytimen\u00e4 on aikuisten ja lasten v\u00e4linen vuorovaikutuksellinen toiminta, jossa lasten osallisuus n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Suomalainen kasvatusfilosofia pohjautuu yksil\u00f6llisyyden merkityksen korostamiseen. Mo-lempien maiden varhaiskasvatuksessa lapsil\u00e4ht\u00f6inen toiminta \u00ac leikki, aktiivisuus, ongel-manratkaisu ja pohtiminen\u00ac n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kasvatuksen ja opetuksen toiminnan muotoina.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Sutinen (jemapahe) on 2012-02-20 19:16:56.652672. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-02-20T19:16:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202201236.pdf: 725744 bytes, checksum: cc977e3658d60961c94039c8932779cb (MD5)\r\nlicense.html: 5025 bytes, checksum: 9b7018b25eb5fd978fbf52a28306b639 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-20T19:16:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202201236.pdf: 725744 bytes, checksum: cc977e3658d60961c94039c8932779cb (MD5)\r\nlicense.html: 5025 bytes, checksum: 9b7018b25eb5fd978fbf52a28306b639 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kasvatusajattelun ja -k\u00e4yt\u00e4nteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202201236", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-02-20T19:16:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastentarhanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Japani", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37425
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3cb72f16-38c9-49f9-9dc7-8b4294553ef3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201202201236.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sutinen, Jenni Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa kasvatusajattelu Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 varhaiskasvatus lastentarhanopettajat koulutus opetussuunnitelmat asiantuntijuus Suomi Japani
title Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa
title_full Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa
title_short Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa
title_sort kasvatusajattelun ja käytänteiden tarkastelua suomen ja japanin varhaiskasvatuksessa
title_txtP Kasvatusajattelun ja -käytänteiden tarkastelua Suomen ja Japanin varhaiskasvatuksessa
topic kasvatusajattelu Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 varhaiskasvatus lastentarhanopettajat koulutus opetussuunnitelmat asiantuntijuus Suomi Japani
topic_facet 104 Early Childhood Education Japani Kvalitatiivinen tutkimus Suomi Varhaiskasvatus asiantuntijuus kasvatusajattelu koulutus lastentarhanopettajat opetussuunnitelmat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37425 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202201236
work_keys_str_mv AT sutinenjenni kasvatusajattelunjakäytänteidentarkasteluasuomenjajapaninvarhaiskasvatuksessa