Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet

Tutkielmani päätarkoitus oli selvittää lukiolaisten mielipiteitä suullisen kielitaidon opetuksesta ruotsin kielessä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää millaisia yleisiä mielipiteitä ja asenteita lukiolaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan sekä ottaa selvää, ajattelevatko lukiola...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lupunen, Ossi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37388
_version_ 1826225810345820160
author Lupunen, Ossi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lupunen, Ossi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lupunen, Ossi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lupunen, Ossi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani päätarkoitus oli selvittää lukiolaisten mielipiteitä suullisen kielitaidon opetuksesta ruotsin kielessä. Tämän lisäksi tarkoituksena oli selvittää millaisia yleisiä mielipiteitä ja asenteita lukiolaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan sekä ottaa selvää, ajattelevatko lukiolaiset pystyvänsä käyttämään ruotsin kieltä koulun ulkopuolella kouluopetuksen perusteella. Lisäksi yksi tutkielman tarkoituksista oli tarkastella mahdollisia eroavaisuuksia abiturienttien ja toista vuotta lukiossa opiskelevien välillä. Keräsin aineistoni monivalintakyselylomakkeella, joka koostui 37 väittämästä ruotsin opiskeluun ja erityisesti suulliseen kielitaitoon liittyen. Aineistoni koostui 58 lukiolaisen vastauksista, jotka analysoin kvantitatiivisin menetelmin. Noin puolet kyselyyn osallistuneista lukiolaisista oli abiturientteja ja puolet opiskeli toista vuotta lukiossa. Tuloksista selvisi, että asenteet ruotsin kieltä kohtaan olivat yleisesti ottaen enemmän positiivia kuin negatiivisia, ja noin puolet lukiolaisista piti ruotsin opiskelua hyödyllisenä. Lisäksi yli puolet lukiolaisista halusi saada valmiudet käyttää ruotsin kieltä tulevaisuudessa. Suullisen kielitaidon opetuksen suhteen tulokset näyttivät, että opetusta tulisi parantaa ja muuttaa. Vain pieni osa lukiolaisista oli ruotsin kanssa tekemisissä vapaa-ajallaan eikä koulun koettu valmistavan tarpeeksi hyvin kielenkäyttöön koulun ulkopuolella. Tuloksista selvisi myös, että abiturienttien mielipiteet olivat positiivisempia kuin toista vuotta lukiossa opiskelevien kysymyksissä, jotka liittyivät yleisesti ruotsin opiskeluun tai halukkuuteen käyttää ruotsia tulevaisuudessa. Ennen kaikkea tulosten perusteella nousi kysymys siitä, miksi lukiolaiset, jotka haluaisivat saada valmiudet käyttää ruotsin kieltä tulevaisuudessa eivät kuitenkaan pidä kielitaitoaan yllä koulun ulkopuolella vaikka suurin osa kyselyyn vastanneista lukiolaisista oli sitä mieltä, että suurin vastuu on jokaisella itsellään kielenoppimisen suhteen.
first_indexed 2012-12-06T00:03:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lupunen, Ossi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-16T13:22:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-16T13:22:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37388", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani p\u00e4\u00e4tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 lukiolaisten mielipiteit\u00e4 suullisen kielitaidon opetuksesta ruotsin kieless\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia yleisi\u00e4 mielipiteit\u00e4 ja asenteita lukiolaisilla on ruotsin kielt\u00e4 ja sen opiskelua kohtaan sek\u00e4 ottaa selv\u00e4\u00e4, ajattelevatko lukiolaiset pystyv\u00e4ns\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ruotsin kielt\u00e4 koulun ulkopuolella kouluopetuksen perusteella. Lis\u00e4ksi yksi tutkielman tarkoituksista oli tarkastella mahdollisia eroavaisuuksia abiturienttien ja toista vuotta lukiossa opiskelevien v\u00e4lill\u00e4.\r\nKer\u00e4sin aineistoni monivalintakyselylomakkeella, joka koostui 37 v\u00e4itt\u00e4m\u00e4st\u00e4 ruotsin opiskeluun ja erityisesti suulliseen kielitaitoon liittyen. Aineistoni koostui 58 lukiolaisen vastauksista, jotka analysoin kvantitatiivisin menetelmin. Noin puolet kyselyyn osallistuneista lukiolaisista oli abiturientteja ja puolet opiskeli toista vuotta lukiossa.\r\nTuloksista selvisi, ett\u00e4 asenteet ruotsin kielt\u00e4 kohtaan olivat yleisesti ottaen enemm\u00e4n positiivia kuin negatiivisia, ja noin puolet lukiolaisista piti ruotsin opiskelua hy\u00f6dyllisen\u00e4. Lis\u00e4ksi yli puolet lukiolaisista halusi saada valmiudet k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ruotsin kielt\u00e4 tulevaisuudessa. Suullisen kielitaidon opetuksen suhteen tulokset n\u00e4yttiv\u00e4t, ett\u00e4 opetusta tulisi parantaa ja muuttaa. Vain pieni osa lukiolaisista oli ruotsin kanssa tekemisiss\u00e4 vapaa-ajallaan eik\u00e4 koulun koettu valmistavan tarpeeksi hyvin kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n koulun ulkopuolella. Tuloksista selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 abiturienttien mielipiteet olivat positiivisempia kuin toista vuotta lukiossa opiskelevien kysymyksiss\u00e4, jotka liittyiv\u00e4t yleisesti ruotsin opiskeluun tai halukkuuteen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ruotsia tulevaisuudessa.\r\nEnnen kaikkea tulosten perusteella nousi kysymys siit\u00e4, miksi lukiolaiset, jotka haluaisivat saada valmiudet k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ruotsin kielt\u00e4 tulevaisuudessa eiv\u00e4t kuitenkaan pid\u00e4 kielitaitoaan yll\u00e4 koulun ulkopuolella vaikka suurin osa kyselyyn vastanneista lukiolaisista oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 suurin vastuu on jokaisella itsell\u00e4\u00e4n kielenoppimisen suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Sinikka Lahtinen (silahti@jyu.fi) on 2012-02-16T13:22:37Z\nNo. of bitstreams: 1\nKandidatavhandling_Ossi Lupunen.pdf: 385023 bytes, checksum: 5842906533b0f1d6b1a5251f6f375c28 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-16T13:22:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nKandidatavhandling_Ossi Lupunen.pdf: 385023 bytes, checksum: 5842906533b0f1d6b1a5251f6f375c28 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4roplan", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kinl\u00e4rning", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Gymnasieelevernas \u00e5sikter om undervisningen i muntlig spr\u00e5kf\u00e4rdighet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202161196", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37388
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:00Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d73f119c-d160-4619-a9ca-3c39de8a4d9b\/download","text":"Kandidatavhandling_Ossi Lupunen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lupunen, Ossi Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet muntlig språkfärdighet läroplan språkinlärning Swedish Ruotsin kieli
title Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet
title_full Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet
title_fullStr Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet
title_full_unstemmed Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet
title_short Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet
title_sort gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet
title_txtP Gymnasieelevernas åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet
topic muntlig språkfärdighet läroplan språkinlärning Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish läroplan muntlig språkfärdighet språkinlärning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37388 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202161196
work_keys_str_mv AT lupunenossi gymnasieelevernasåsikteromundervisningenimuntligspråkfärdighet