Hur behärskar första års universitets studerande idiom?

Tutkielmani tarkoitus oli selvittää kuinka hyvin yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat hallitsevat idiomeja ruotsin kielessä. Koska hypoteesini oli, että opiskelijat eivät hallitse idiomeja tarpeeksi hyvin, otin myös selville mahdollisia syitä, miksi idiomien hallinta on pintapuolista. Tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holopainen, Niina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37387
_version_ 1826225811410124801
author Holopainen, Niina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Holopainen, Niina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Holopainen, Niina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Holopainen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani tarkoitus oli selvittää kuinka hyvin yliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijat hallitsevat idiomeja ruotsin kielessä. Koska hypoteesini oli, että opiskelijat eivät hallitse idiomeja tarpeeksi hyvin, otin myös selville mahdollisia syitä, miksi idiomien hallinta on pintapuolista. Tutkimukseeni osallistui yhteensä 35 ensimmäisen vuoden yliopisto- opiskelijaa. Heistä 21 opiskelee ruotsia pääaineenaan ja loput 14 ovat ruotsin sivuaineopiskelijoita. Ensisijaisena materiaalina käytin idiomi kyselylomakkeita. Lomake koostui taustatiedoista sekä idiomi osiosta, jossa informantit käänsivät 10 idiomia ruotsiksi ja 10 suomeksi. Tulosten analysointiin käytin tutkielmassani sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää; taulukoiden avulla sain selville kuinka moni informanteista vastasi tietyllä tavalla ja näin ollen pystyi pohtimaan syitä. Lisämateriaalina tutkin lukion uusimman ruotsin oppikirjasarjan, Galleri 1-7 kirjoja sekä ruotsin kielen opintosuunnitelmaa (Varkauden lukion opetussuunnitelma, 1.8.2005) vahvistaakseni omia epäilyksiäni idiomien esiintymisen vähyydestä. Analyysini osoittautui pääosin oikeaksi. Opiskelijat hallitsivat hyvin ne vähäiset idiomit, jotka olivat käännettävissä sananmukaisesti. Sen sijaan idiomit, jotka täytyi kääntää idiomilla, hallittiin yleisesti huonosti. Yleisesti ottaen ruotsin pääaineopiskelijat hallitsivat idiomeja paremmin kuin sivuaineopiskelijat, mikä selittyy sillä, että pääaineopiskelijat ovat enemmän tekemisissä ruotsin kielen kanssa ja heillä on enemmän motivaatiota kieltä kohtaan. Tutkimustulosteni perusteella idiomien opetusta ruotsin kielessä tulisi kehittää. Ehdotukseni olisi että opettajat voisivat käyttää idiomeja enemmän oppitunneilla. Oppikirjoihin voisi myös lisätä idiomeja tuomaan väriä ja kulttuurintuntemusta kielenopetukseen. Toisaalta kielten opetuksen resursseja leikataan aika ajoin, mikä voi vaikeuttaa keskittymistä kielitieteen pienimpiin osiin, joita idiomitkin edustavat.
first_indexed 2012-12-06T00:03:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Holopainen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-16T13:20:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-16T13:20:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37387", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4 kuinka hyvin yliopiston ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijat hallitsevat idiomeja ruotsin kieless\u00e4. Koska hypoteesini oli, ett\u00e4 opiskelijat eiv\u00e4t hallitse idiomeja tarpeeksi hyvin, otin my\u00f6s selville mahdollisia syit\u00e4, miksi idiomien hallinta on pintapuolista.\r\nTutkimukseeni osallistui yhteens\u00e4 35 ensimm\u00e4isen vuoden yliopisto- opiskelijaa. Heist\u00e4 21 opiskelee ruotsia p\u00e4\u00e4aineenaan ja loput 14 ovat ruotsin sivuaineopiskelijoita. Ensisijaisena materiaalina k\u00e4ytin idiomi kyselylomakkeita. Lomake koostui taustatiedoista sek\u00e4 idiomi osiosta, jossa informantit k\u00e4\u00e4nsiv\u00e4t 10 idiomia ruotsiksi ja 10 suomeksi. Tulosten analysointiin k\u00e4ytin tutkielmassani sek\u00e4 kvalitatiivista ett\u00e4 kvantitatiivista menetelm\u00e4\u00e4; taulukoiden avulla sain selville kuinka moni informanteista vastasi tietyll\u00e4 tavalla ja n\u00e4in ollen pystyi pohtimaan syit\u00e4. Lis\u00e4materiaalina tutkin lukion uusimman ruotsin oppikirjasarjan, Galleri 1-7 kirjoja sek\u00e4 ruotsin kielen opintosuunnitelmaa (Varkauden lukion opetussuunnitelma, 1.8.2005) vahvistaakseni omia ep\u00e4ilyksi\u00e4ni idiomien esiintymisen v\u00e4hyydest\u00e4.\r\nAnalyysini osoittautui p\u00e4\u00e4osin oikeaksi. Opiskelijat hallitsivat hyvin ne v\u00e4h\u00e4iset idiomit, jotka olivat k\u00e4\u00e4nnett\u00e4viss\u00e4 sananmukaisesti. Sen sijaan idiomit, jotka t\u00e4ytyi k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 idiomilla, hallittiin yleisesti huonosti. Yleisesti ottaen ruotsin p\u00e4\u00e4aineopiskelijat hallitsivat idiomeja paremmin kuin sivuaineopiskelijat, mik\u00e4 selittyy sill\u00e4, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4aineopiskelijat ovat enemm\u00e4n tekemisiss\u00e4 ruotsin kielen kanssa ja heill\u00e4 on enemm\u00e4n motivaatiota kielt\u00e4 kohtaan.\r\nTutkimustulosteni perusteella idiomien opetusta ruotsin kieless\u00e4 tulisi kehitt\u00e4\u00e4. Ehdotukseni olisi ett\u00e4 opettajat voisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 idiomeja enemm\u00e4n oppitunneilla. Oppikirjoihin voisi my\u00f6s lis\u00e4t\u00e4 idiomeja tuomaan v\u00e4ri\u00e4 ja kulttuurintuntemusta kielenopetukseen. Toisaalta kielten opetuksen resursseja leikataan aika ajoin, mik\u00e4 voi vaikeuttaa keskittymist\u00e4 kielitieteen pienimpiin osiin, joita idiomitkin edustavat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Sinikka Lahtinen (silahti@jyu.fi) on 2012-02-16T13:20:36Z\nNo. of bitstreams: 1\nkandidatavhandling_Niina Holopainen.pdf: 384113 bytes, checksum: 5aa9199adda865b5a889d5b937a0fe7f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-16T13:20:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nkandidatavhandling_Niina Holopainen.pdf: 384113 bytes, checksum: 5aa9199adda865b5a889d5b937a0fe7f (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "idiom", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00f6vers\u00e4ttning", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hur beh\u00e4rskar f\u00f6rsta \u00e5rs universitets studerande idiom?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202161195", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37387
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/54295084-3821-47fc-a3b4-f699618b2619\/download","text":"kandidatavhandling_Niina Holopainen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holopainen, Niina Hur behärskar första års universitets studerande idiom? svenska språket idiom översättning Swedish Ruotsin kieli
title Hur behärskar första års universitets studerande idiom?
title_full Hur behärskar första års universitets studerande idiom?
title_fullStr Hur behärskar första års universitets studerande idiom? Hur behärskar första års universitets studerande idiom?
title_full_unstemmed Hur behärskar första års universitets studerande idiom? Hur behärskar första års universitets studerande idiom?
title_short Hur behärskar första års universitets studerande idiom?
title_sort hur behärskar första års universitets studerande idiom
title_txtP Hur behärskar första års universitets studerande idiom?
topic svenska språket idiom översättning Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish idiom svenska språket översättning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37387 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202161195
work_keys_str_mv AT holopainenniina hurbehärskarförstaårsuniversitetsstuderandeidiom