Användning av lekar och spel i svenskundervisning

Tutkielmani aiheena ovat pelit ja leikit ruotsinopetuksessa. Tarkoituksenani oli tulevana ruotsin opettajana selvittää käyttävätkö opettajat pelejä ja leikkejä osana opetustaan. Tämän lisäksi halusin myös saada selville millaisia pelejä ja leikkejä tunneilla käytetään, sekä milloin ja miksi pelaami...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rönkkö, Veera
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37381
_version_ 1826225810874302464
author Rönkkö, Veera
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rönkkö, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rönkkö, Veera Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rönkkö, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani aiheena ovat pelit ja leikit ruotsinopetuksessa. Tarkoituksenani oli tulevana ruotsin opettajana selvittää käyttävätkö opettajat pelejä ja leikkejä osana opetustaan. Tämän lisäksi halusin myös saada selville millaisia pelejä ja leikkejä tunneilla käytetään, sekä milloin ja miksi pelaamista ja leikkimistä kannattaa hyödyntää ruotsinopetuksessa. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja keräsin tutkimusaineiston teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui neljä ruotsinopettajaa, joista kolme toimii opettajina Normaalikoulussa ja yksi Rudolf Steiner -koulussa. Haastattelussa opettajilta kysyttiin avoimia kysymyksiä pelien ja leikkien käytöstä heidän opetuksessaan. Kaikki tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajat käyttivät pelejä ja leikkejä opetuksen osana. Tyypillisiä pelejä ja leikkejä olivat mm. erilaiset lauta- ja roolipelit sekä laululeikit. Pelaamalla ja leikkimällä opettajat harjoituttavat erityisesti suullista viestintää, mutta myös muiden kielen osa-alueiden taitoja, kuten kielioppia ja sanastoa. Kieltä opiskellaan pelaten ja leikkien enimmäkseen ala- ja yläkoulussa, kun taas lukiossa pelaamiselle ja leikkimiselle ei tahdo olla tarpeeksi aikaa. Tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajat ovat huomanneet pelien ja leikkien käytön lisäävän oppilaiden motivaatiota kielenopiskelua kohtaan, ja pelaamalla saadaan pidettyä koko luokka aktiivisena. Opettajien mukaan erityisesti suullinen viestintä paranee pelien ja leikkien avulla. Myös erilaiset oppijatyypit voidaan huomioida hyvin, sillä leikkien ja pelien käyttö tukee sekä visuaalisia, auditiivisia että kinesteettisiä oppijatyyppejä. Opettajat totesivat, että kaikkien oppilaiden kanssa pelit ja leikit eivät kuitenkaan toimi tehokkaana opiskelumuotona, ja ujoille oppilaille pelaaminen ja leikkiminen voi olla epämiellyttävää. Tutkimustuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että erilaiset kielenoppimispelit ja -leikit ovat sopivassa määrin käytettyinä yksi hyödyllinen osa ruotsin kielen opetusta.
first_indexed 2012-12-06T00:03:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00f6nkk\u00f6, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-16T12:08:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-16T12:08:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37381", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani aiheena ovat pelit ja leikit ruotsinopetuksessa. Tarkoituksenani oli tulevana ruotsin opettajana selvitt\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 opettajat pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4 osana opetustaan. T\u00e4m\u00e4n\r\nlis\u00e4ksi halusin my\u00f6s saada selville millaisia pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4 tunneilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, sek\u00e4 milloin ja miksi pelaamista ja leikkimist\u00e4 kannattaa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ruotsinopetuksessa.\r\nTutkimukseni on kvalitatiivinen ja ker\u00e4sin tutkimusaineiston teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui nelj\u00e4 ruotsinopettajaa, joista kolme toimii opettajina Normaalikoulussa ja yksi Rudolf Steiner -koulussa. Haastattelussa opettajilta kysyttiin\r\navoimia kysymyksi\u00e4 pelien ja leikkien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 heid\u00e4n opetuksessaan.\r\nKaikki tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajat k\u00e4yttiv\u00e4t pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4 opetuksen osana. Tyypillisi\u00e4 pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4 olivat mm. erilaiset lauta- ja roolipelit sek\u00e4 laululeikit.\r\nPelaamalla ja leikkim\u00e4ll\u00e4 opettajat harjoituttavat erityisesti suullista viestint\u00e4\u00e4, mutta my\u00f6s muiden kielen osa-alueiden taitoja, kuten kielioppia ja sanastoa. Kielt\u00e4 opiskellaan pelaten ja\r\nleikkien enimm\u00e4kseen ala- ja yl\u00e4koulussa, kun taas lukiossa pelaamiselle ja leikkimiselle ei tahdo olla tarpeeksi aikaa.\r\nTutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajat ovat huomanneet pelien ja leikkien k\u00e4yt\u00f6n lis\u00e4\u00e4v\u00e4n oppilaiden motivaatiota kielenopiskelua kohtaan, ja pelaamalla saadaan pidetty\u00e4 koko luokka aktiivisena. Opettajien mukaan erityisesti suullinen viestint\u00e4 paranee pelien ja\r\nleikkien avulla. My\u00f6s erilaiset oppijatyypit voidaan huomioida hyvin, sill\u00e4 leikkien ja pelien k\u00e4ytt\u00f6 tukee sek\u00e4 visuaalisia, auditiivisia ett\u00e4 kinesteettisi\u00e4 oppijatyyppej\u00e4.\r\nOpettajat totesivat, ett\u00e4 kaikkien oppilaiden kanssa pelit ja leikit eiv\u00e4t kuitenkaan toimi tehokkaana opiskelumuotona, ja ujoille oppilaille pelaaminen ja leikkiminen voi olla ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4\u00e4. Tutkimustuloksista voidaan kuitenkin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 erilaiset\r\nkielenoppimispelit ja -leikit ovat sopivassa m\u00e4\u00e4rin k\u00e4ytettyin\u00e4 yksi hy\u00f6dyllinen osa ruotsin kielen opetusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Sinikka Lahtinen (silahti@jyu.fi) on 2012-02-16T12:08:50Z\r\nNo. of bitstreams: 1\r\nkandidatavhandling_Veera R\u00f6nkk\u00f6.pdf: 186098 bytes, checksum: b67bd5bb88cf602c4320b3939ac40737 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-16T12:08:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1\r\nkandidatavhandling_Veera R\u00f6nkk\u00f6.pdf: 186098 bytes, checksum: b67bd5bb88cf602c4320b3939ac40737 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lekar och spel i spr\u00e5kundervisning", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inl\u00e4rningstyper", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lekar och spel i spr\u00e5kets olika delomr\u00e5den", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Anv\u00e4ndning av lekar och spel i svenskundervisning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202161189", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37381
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:44Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ff6af7b0-619d-4a29-bb3f-f0cf7ed5844f\/download","text":"kandidatavhandling_Veera R\u00f6nkk\u00f6.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rönkkö, Veera Användning av lekar och spel i svenskundervisning Lekar och spel i språkundervisning motivation inlärningstyper lekar och spel i språkets olika delområden Swedish Ruotsin kieli
title Användning av lekar och spel i svenskundervisning
title_full Användning av lekar och spel i svenskundervisning
title_fullStr Användning av lekar och spel i svenskundervisning Användning av lekar och spel i svenskundervisning
title_full_unstemmed Användning av lekar och spel i svenskundervisning Användning av lekar och spel i svenskundervisning
title_short Användning av lekar och spel i svenskundervisning
title_sort användning av lekar och spel i svenskundervisning
title_txtP Användning av lekar och spel i svenskundervisning
topic Lekar och spel i språkundervisning motivation inlärningstyper lekar och spel i språkets olika delområden Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Lekar och spel i språkundervisning Ruotsin kieli Swedish inlärningstyper lekar och spel i språkets olika delområden motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37381 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202161189
work_keys_str_mv AT rönkköveera användningavlekarochspelisvenskundervisning