Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka neljä kokenutta kielitaidon arvioijaa arvioi suomenkielisen yläasteopiskelijan kirjoittaman ruotsinkielisen kirjoitelman käyttäen apunaan Opetushallituksen kielitaidon tasojen kuvausasteikkoa. Tavoitteena on selvittää, missä määrin arvioijat tukeutuvat t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juutilainen, Miia
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37379
_version_ 1826225813120352256
author Juutilainen, Miia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juutilainen, Miia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juutilainen, Miia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juutilainen, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka neljä kokenutta kielitaidon arvioijaa arvioi suomenkielisen yläasteopiskelijan kirjoittaman ruotsinkielisen kirjoitelman käyttäen apunaan Opetushallituksen kielitaidon tasojen kuvausasteikkoa. Tavoitteena on selvittää, missä määrin arvioijat tukeutuvat taitotasoasteikkoon arvioidessaan kirjoitelmaa, millä asteikkoon kuuluvilla tai kuulumattomilla kriteereillä he useimmin perustelevat valintansa sekä miksi arvioijat arvioivat kirjoitelman eri tavoin. Analysoitavaksi kirjoitelmaksi valittiin sellainen, jolle arvioijat määräsivät eri tasoja: kaksi päätyi A2.1:een, yksi A1.3:een ja yksi A2.2:een. Tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä haastatteluaineiston kvalitatiivista analyysia. Tulokseksi saatiin, että kaikki arvioijat perustelivat tasovalintansa sekä sellaisilla kriteereillä, jotka kuuluivat tasokuvauksiin että sellaisilla perusteilla, jotka eivät suoranaisesti liittyneet taitotasoasteikkoon. Suuria eroja siinä, missä määrin arvioijat tukeutuivat tai eivät tukeutuneet taitotasoasteikkoon, ei ollut. Eroavaisuuksia syntyi lähinnä siinä, kuinka ratkaisevia asteikon ulkopuoliset kriteerit tietyn taitotason valinnalle olivat. Arvioijat perustivat tasovalintansa useimmin aikamuoto- ja verbintaivutusseikkoihin, ymmärrettävyyteen, virheisiin, sanastollisiin tekijöihin, alisteisten ja rinnasteisten lausetyyppien hallitsemiseen sekä muiden kielten siirtovaikutukseen. Huomattavaa on, etteivät sisällölliset tai kieliopilliset seikat hallinneet arvioijien perusteluja. Yleisimmin asteikon ulkopuolisista kriteereistä viitattiin siirtovaikutukseen, vaihtelevien lauserakenteiden käyttämiseen sekä ymmärrettävyyteen, joista jälkimmäiseen kaikki neljä arvioijaa tukeutuivat. Eroavaisuudet taitotason määrittämisessä selittyvät sillä, että arvioijat tulkitsivat taitotasokuvauksia eri tavoin. Arvioijat myös painottivat vaihtelevassa määrin joko kirjoitelman vahvuuksia tai heikkouksia siten, että vahvuuksia painottavat arvioijat määräsivät kirjoitelmalle paremman taitotason kuin heikkouksia painottava. Mahdollista myös on, että yksi arvioijista jätti huomiotta sellaisen myönnytyksen taitotasokuvauksissa, joka oli ratkaiseva kolmen muun arvioijan ratkaisulle. Tutkielman pääasiallinen päätelmä on, että vaikka arvioijat arvioivat kirjoitelman vaihtelevin taitotasoin, perustelivat he valintansa suhteellisen yhdenmukaisesti. Pienet erot tasokuvauksien tulkinnassa sekä vahvuuksien tai heikkouksien painottamisessa aiheuttivat kuitenkin sen, etteivät arvioijat olleet yhdenmukaisia annetun tason suhteen.
first_indexed 2012-12-06T00:03:21Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Juutilainen, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-16T11:46:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-16T11:46:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka nelj\u00e4 kokenutta kielitaidon arvioijaa arvioi suomenkielisen yl\u00e4asteopiskelijan kirjoittaman ruotsinkielisen kirjoitelman k\u00e4ytt\u00e4en apunaan Opetushallituksen kielitaidon tasojen kuvausasteikkoa. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin arvioijat tukeutuvat taitotasoasteikkoon arvioidessaan kirjoitelmaa, mill\u00e4 asteikkoon kuuluvilla tai kuulumattomilla kriteereill\u00e4 he useimmin perustelevat valintansa sek\u00e4 miksi arvioijat arvioivat kirjoitelman eri tavoin.\r\nAnalysoitavaksi kirjoitelmaksi valittiin sellainen, jolle arvioijat m\u00e4\u00e4r\u00e4siv\u00e4t eri tasoja: kaksi p\u00e4\u00e4tyi A2.1:een, yksi A1.3:een ja yksi A2.2:een. Tutkimusmetodina k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sek\u00e4 haastatteluaineiston kvalitatiivista analyysia.\r\nTulokseksi saatiin, ett\u00e4 kaikki arvioijat perustelivat tasovalintansa sek\u00e4 sellaisilla kriteereill\u00e4, jotka kuuluivat tasokuvauksiin ett\u00e4 sellaisilla perusteilla, jotka eiv\u00e4t suoranaisesti liittyneet taitotasoasteikkoon. Suuria eroja siin\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin arvioijat tukeutuivat tai eiv\u00e4t tukeutuneet taitotasoasteikkoon, ei ollut. Eroavaisuuksia syntyi l\u00e4hinn\u00e4 siin\u00e4, kuinka ratkaisevia asteikon ulkopuoliset kriteerit tietyn taitotason valinnalle olivat. Arvioijat perustivat tasovalintansa useimmin aikamuoto- ja verbintaivutusseikkoihin, ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen, virheisiin, sanastollisiin tekij\u00f6ihin, alisteisten ja rinnasteisten lausetyyppien hallitsemiseen sek\u00e4 muiden kielten siirtovaikutukseen. Huomattavaa on, etteiv\u00e4t sis\u00e4ll\u00f6lliset tai kieliopilliset seikat hallinneet arvioijien perusteluja. Yleisimmin asteikon ulkopuolisista kriteereist\u00e4 viitattiin siirtovaikutukseen, vaihtelevien lauserakenteiden k\u00e4ytt\u00e4miseen sek\u00e4 ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen, joista j\u00e4lkimm\u00e4iseen kaikki nelj\u00e4 arvioijaa tukeutuivat.\r\nEroavaisuudet taitotason m\u00e4\u00e4ritt\u00e4misess\u00e4 selittyv\u00e4t sill\u00e4, ett\u00e4 arvioijat tulkitsivat taitotasokuvauksia eri tavoin. Arvioijat my\u00f6s painottivat vaihtelevassa m\u00e4\u00e4rin joko kirjoitelman vahvuuksia tai heikkouksia siten, ett\u00e4 vahvuuksia painottavat arvioijat m\u00e4\u00e4r\u00e4siv\u00e4t kirjoitelmalle paremman taitotason kuin heikkouksia painottava. Mahdollista my\u00f6s on, ett\u00e4 yksi arvioijista j\u00e4tti huomiotta sellaisen my\u00f6nnytyksen taitotasokuvauksissa, joka oli ratkaiseva kolmen muun arvioijan ratkaisulle.\r\nTutkielman p\u00e4\u00e4asiallinen p\u00e4\u00e4telm\u00e4 on, ett\u00e4 vaikka arvioijat arvioivat kirjoitelman vaihtelevin taitotasoin, perustelivat he valintansa suhteellisen yhdenmukaisesti. Pienet erot tasokuvauksien tulkinnassa sek\u00e4 vahvuuksien tai heikkouksien painottamisessa aiheuttivat kuitenkin sen, etteiv\u00e4t arvioijat olleet yhdenmukaisia annetun tason suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Sinikka Lahtinen (silahti@jyu.fi) on 2012-02-16T11:46:45Z\nNo. of bitstreams: 1\nKandidatavhandling_Miia Juutilainen.pdf: 747029 bytes, checksum: 4a1c41123c079093f2492fa35b6437bd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-16T11:46:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1\nKandidatavhandling_Miia Juutilainen.pdf: 747029 bytes, checksum: 4a1c41123c079093f2492fa35b6437bd (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "bed\u00f6mning", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elevbed\u00f6mning", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "evaluering", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skrivf\u00e4rdighet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kprov", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uppsatsskrivning", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "till\u00e4mpad spr\u00e5kvetenskap", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "utv\u00e4rdering", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Att bed\u00f6ma skriftliga f\u00e4rdigheter i svenska med hj\u00e4lp av en niv\u00e5skala: hur skillnader mellan bed\u00f6mare uppst\u00e5r", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202161187", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37379
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6f30fbc3-b045-4fa4-9b3f-0692195f994d\/download","text":"Kandidatavhandling_Miia Juutilainen.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juutilainen, Miia Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår bedömning elevbedömning evaluering skrivfärdighet språkprov uppsatsskrivning tillämpad språkvetenskap utvärdering Swedish Ruotsin kieli
title Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår
title_full Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår
title_fullStr Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår
title_full_unstemmed Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår
title_short Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår
title_sort att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala hur skillnader mellan bedömare uppstår
title_txtP Att bedöma skriftliga färdigheter i svenska med hjälp av en nivåskala: hur skillnader mellan bedömare uppstår
topic bedömning elevbedömning evaluering skrivfärdighet språkprov uppsatsskrivning tillämpad språkvetenskap utvärdering Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish bedömning elevbedömning evaluering skrivfärdighet språkprov tillämpad språkvetenskap uppsatsskrivning utvärdering
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202161187
work_keys_str_mv AT juutilainenmiia attbedömaskriftligafärdigheterisvenskamedhjälpavennivåskalahurskillnadermellanbe