Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet käytännössä oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden soveltaminen musiikin perusteiden opetukseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat käytännössä sitä opetuksessaan soveltaneet. Tutkimuksella pyrin löytämään laad...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Meriranta, Kirsi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Musiikin laitos, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2011
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37375
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka musiikin perusteiden opettajat ovat käsittäneet Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden 2002 vaikuttavan opetukseen ja miten he ovat käytännössä sitä opetuksessaan soveltaneet. Tutkimuksella pyrin löytämään laadullisia tapoja käsittää ja toteuttaa opetussuunnitelman perusteita. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla viideltä musiikin perusteiden opettajalta kesä-syyskuussa 2010. Analyysi oli teoriaohjaavaa ja se toteutettiin teemoittain sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan opettajien käsityksissä ja opetuksessa näkyivät monet opetussuunnitelman perusteiden piirteet, kun opetussuunnitelman toteutusta tarkasteltiin konstruktivistisen oppimiskäsityksen ja yleisten tavoitteiden kautta. Yleiset tavoitteet ovat konkretisoituneet kaikkein näkyvimmin ammattikoulutuksen vaatimusten huomiointina ja sosiaalisten tavoitteiden kautta. Myös hetkellinen päätöksenteko opetuksessa voi perustua yleisiin tavoitteisiin. Konstruktivistinen oppimiskäsitys näyttää olleen onnistunut keino ratkaista musiikin perusteiden opetuksen ongelmia, joita ovat olleet behavioristisen perinteen jäljiltä mm. opetuksen irrallisuus käytännöstä, suorituskeskeisyys ja asioiden ulkoa opettelu. Nyt tilalle ovat tulleet ymmärtämiseen ja käytännölliseen tekemiseen perustuva oppiminen ja niitä palvelevat tavoitteet, opetusmenetelmät, oppimateriaalit ja arviointi.