Sanaluokkaprojekti sanomalehteä hyödyntäen tutkimme, pohdimme ja keskustelemme

Pro gradu –tutkielmani tavoitteena on ollut luoda mielekästä ja motivoivaa sanaluokkia käsittelevää tehtävämateriaalia yläkoulun seitsemännen luokan äidinkielen opetukseen, koska sanaluokkien kertaaminen vuodesta ja oppikirjasta toiseen tuntuu oppilaista turhauttavalta toistolta. Tutkimuksen ja teht...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vesikko, Liisi
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2012
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37372
Kuvaus
Yhteenveto:Pro gradu –tutkielmani tavoitteena on ollut luoda mielekästä ja motivoivaa sanaluokkia käsittelevää tehtävämateriaalia yläkoulun seitsemännen luokan äidinkielen opetukseen, koska sanaluokkien kertaaminen vuodesta ja oppikirjasta toiseen tuntuu oppilaista turhauttavalta toistolta. Tutkimuksen ja tehtävämateriaalin pohjana olen käyttänyt niin kutsuttua pedagogista kielioppia. Pedagogisen kieliopin ytimessä on ajatus siitä, että oppilaiden omat intuitiot kielestä ovat äidinkieltä opiskeltaessa periaatteessa oikeita, joten opetuksen tulisi olla keskustelun omaista ja pohjautua autenttisiin teksteihin. Pedagogisen kieliopin onnistumisen edellytyksenä on oppilaiden motivointi opetettavaan asiaan. Kandidaatin tutkielmaani (Laakso 2006) pohjautuen olen tehnyt pro gradu -tutkielmassani lähtöoletuksen, jonka mukaan sanomalehti tarjoaa autenttisen tekstilajikokoelman lisäksi myös oppimisympäristön, joka motivoi oppilaita tarttuman kielitiedon tarkasteluun. Sanaluokat sanomalehdessä – tehtäväprojektin tavoitteena on sanaluokkatietämyksen syventämisen lisäksi, Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden (2004) ja pedagogisen kieliopin tavoitteiden mukaisesti innostaa oppilaat tutkimaan kieltä ja sen käyttöä, sekä kehittää tutkivaa ja pohtivaa otetta oppimiseen.