Roddy Doyle Ha Ha Ha modernin kirjailijan suhde irlantilaisen kirjallisuuden traditioon

Käsittelen tutkielmassani Dublinissa 1958 syntyneen Roddy Doylen tuotantoa: kaikkia tähän mennessä (1998)julkaistua viittä romaania, Family tv-sarjan käsikirjoitusta sekä kolmea, Barrytown-trilogian pohjalta tehtyä, elokuvakäsikirjoitusta. Doylen kirjoittamia näytelmiä en käsittele tutkielmassa....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Teppo, Juha
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 1998
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37349
Description
Summary:Käsittelen tutkielmassani Dublinissa 1958 syntyneen Roddy Doylen tuotantoa: kaikkia tähän mennessä (1998)julkaistua viittä romaania, Family tv-sarjan käsikirjoitusta sekä kolmea, Barrytown-trilogian pohjalta tehtyä, elokuvakäsikirjoitusta. Doylen kirjoittamia näytelmiä en käsittele tutkielmassa. Roddy Doyle on suosittu kirjailija: häntä luetaan paljon, ja hän on mm. voittanut arvostetun Booker-palkinnon vuonna 1993. Häntä pidetään yleensä, esimerkiksi kirja-arvosteluissa, humoristisena, työväenluokkaisena ja populaarina. Silti – tai juuri sen vuoksi – hän ei ole kuitenkaan kirjallisuustutkijoiden suosiossa. Tutkielman pääpaino on Doylen tuotannon suhteessa vallitsevaan kirjallisuuden traditioon. Käsittelen aihetta tuomalla esiin Doylen tuotannosta sellaisia piirteitä, jotka kapinoivat vallitsevia konventioita vastaan; toisaalta käsittelen niitä piirteitä, jotka ovat kirjallisuuden tradition mukaisia. Keskeisimpiä tutkielman aihepiirejä ovat Doylen tyyli kuvat perinteistä luokkayhteiskuntaa, lähinnä sen ongelmia ja epäkohtia, sekä hänen kirjailijakuvansa, teemojensa tyylinsä ja henkilöhahmojensa muuttuminen. Oleellista on myös populaarikulttuurin osuus Doylen tuotannossa. Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että Doylen ensimmäiset romaanit on kirjoitettu traditiosta poikkeavalla tavalla. Vaikka Doyle kuvaa teoksissaan luokkayhteiskuntaa, hän pystyy ottamaan – erityisesti humoristisuutensa ansiosta – siihen tiettyä etäisyyttä. Uudemmissa teoksissaan Doyle ei pysty kirjoittamaan irrallaan traditiosta, vaan siirtyy teos teokselta lähemmäksi perinteistä suhtautumista yhteiskuntaan. Hänen tekstistään tulee poliittista, provosoivaa ja julistavaa.