Äidinkielen oppituntien tekstimaailma opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sitä, vastaako luokkahuoneen tekstimaailma opetussuunnitelman asettamaan tavoitteeseen laajasta tekstitaitokäsityksestä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tekstejä luokassa on, ja mitä niistä puhutaan. Tarkoituksena on verrata opettajan käsityksiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liljamo, Laura
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37308
_version_ 1826225748698988544
author Liljamo, Laura
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Liljamo, Laura Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Liljamo, Laura Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Liljamo, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sitä, vastaako luokkahuoneen tekstimaailma opetussuunnitelman asettamaan tavoitteeseen laajasta tekstitaitokäsityksestä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tekstejä luokassa on, ja mitä niistä puhutaan. Tarkoituksena on verrata opettajan käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta siihen, kuin-ka tekstitaitoja luokassa käytännössä opiskellaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu tekstitaitoteorioista ja aikaisempien tutkimusten pohjalta sekä luok-kahuoneen vuorovaikutuksen malleista. Näistä tämän tutkimuksen kannalta keskeisimpiä ovat Mary Hamiltonin (2000) määrittelemät tekstitilanteen elementit sekä Hugh Mehanin (1979) luokkahuoneen vuorovaikutuksen jaotte-lu. Myös Sinclairin ja Coulthardin (1975) määrittelemä opetussyklin perusrakenne, IRE-rakenne, on keskeinen tässä tutkimuksessa. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostuu kahdesta äidinkielen oppitunnista ja siellä käytetyistä teksteistä sekä äidinkielen opettajan teemahaastattelusta. Oppituntiaineistosta analysoin tekstitilanteiden vuorovaikutusta, ja hyödynsin siinä Sinclairin ja Coulthardin (1975) IRE-rakennetta sekä Linda Kucanin (2007) määrittelemää kysymysten luokittelua. Opettajan teemahaastattelussa käytin laadullista sisällönanalyysiä. Haastattelemani opettaja näki äidinkielen oppiaineen taitoaineena, jota voi oppia vain harjoittelemalla. Opettaja korosti tekemällä oppimista. Hän toivoi luokkaansa spontaania arkielämää vastaavaa keskustelua, joka valmistelisi oppilaita myöhempiä vuorovaikutustilanteita varten. Tekstitilanteiden vuorovaikutus on hyvin pitkälti kysymys–vastaus–palaute -rakenteen mukaista. Opettaja esittää kysymyksen, johon oppilaat vastaavat. Opettajan palaute riippuu siitä, oliko oppilaan vastaus odotuksen mukainen vai ei. Oppilaiden omat aloitteet olivat aineistossa hyvin vähäisiä. Opettajan esittämät kysymykset ohjaavat oppilai-ta useimmin joko havainnoimaan tai päättelemään. Analyysista kävi ilmi, että opettajan ajatukset omasta opetuksestaan ei aina kohtaa käytäntöä. Esimerkiksi opettajan toivomaa spontaania keskustelua ei aineiston oppitunneilla ole havaittavissa. Tekstitilanteet ovat hyvin opettajajoh-toisia, mitkä opettaja aloittaa ja lopettaa. Oppilaat ovat enemmän vastaajan roolissa kuin kysyjän. Tekstejä käsitel-tiin kuitenkin monipuolisesti, ja oppilailta tekstien käsittely vaati monenlaisia tekstitaitoja, joten ainakin nämä oppitunnit vastasivat myös opetussuunnitelman asettamaan haasteeseen laajasta tekstitaitokäsityksestä.
first_indexed 2023-03-22T09:58:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Liljamo, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-03T06:48:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-03T06:48:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1193316", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37308", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sit\u00e4, vastaako luokkahuoneen tekstimaailma opetussuunnitelman asettamaan tavoitteeseen laajasta tekstitaitok\u00e4sityksest\u00e4. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tekstej\u00e4 luokassa on, ja mit\u00e4 niist\u00e4 puhutaan. Tarkoituksena on verrata opettajan k\u00e4sityksi\u00e4 tekstitaitojen opettamisesta siihen, kuin-ka tekstitaitoja luokassa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 opiskellaan. \r\n\r\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu tekstitaitoteorioista ja aikaisempien tutkimusten pohjalta sek\u00e4 luok-kahuoneen vuorovaikutuksen malleista. N\u00e4ist\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kannalta keskeisimpi\u00e4 ovat Mary Hamiltonin (2000) m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4t tekstitilanteen elementit sek\u00e4 Hugh Mehanin (1979) luokkahuoneen vuorovaikutuksen jaotte-lu. My\u00f6s Sinclairin ja Coulthardin (1975) m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4 opetussyklin perusrakenne, IRE-rakenne, on keskeinen t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa.\r\n\r\nTutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostuu kahdesta \u00e4idinkielen oppitunnista ja siell\u00e4 k\u00e4ytetyist\u00e4 teksteist\u00e4 sek\u00e4 \u00e4idinkielen opettajan teemahaastattelusta. Oppituntiaineistosta analysoin tekstitilanteiden vuorovaikutusta, ja hy\u00f6dynsin siin\u00e4 Sinclairin ja Coulthardin (1975) IRE-rakennetta sek\u00e4 Linda Kucanin (2007) m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4 kysymysten luokittelua. Opettajan teemahaastattelussa k\u00e4ytin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\r\n\r\nHaastattelemani opettaja n\u00e4ki \u00e4idinkielen oppiaineen taitoaineena, jota voi oppia vain harjoittelemalla. Opettaja korosti tekem\u00e4ll\u00e4 oppimista. H\u00e4n toivoi luokkaansa spontaania arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4 vastaavaa keskustelua, joka valmistelisi oppilaita my\u00f6hempi\u00e4 vuorovaikutustilanteita varten.\r\n\r\nTekstitilanteiden vuorovaikutus on hyvin pitk\u00e4lti kysymys\u2013vastaus\u2013palaute -rakenteen mukaista. Opettaja esitt\u00e4\u00e4 kysymyksen, johon oppilaat vastaavat. Opettajan palaute riippuu siit\u00e4, oliko oppilaan vastaus odotuksen mukainen vai ei. Oppilaiden omat aloitteet olivat aineistossa hyvin v\u00e4h\u00e4isi\u00e4. Opettajan esitt\u00e4m\u00e4t kysymykset ohjaavat oppilai-ta useimmin joko havainnoimaan tai p\u00e4\u00e4ttelem\u00e4\u00e4n. \r\n\r\nAnalyysista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opettajan ajatukset omasta opetuksestaan ei aina kohtaa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4. Esimerkiksi opettajan toivomaa spontaania keskustelua ei aineiston oppitunneilla ole havaittavissa. Tekstitilanteet ovat hyvin opettajajoh-toisia, mitk\u00e4 opettaja aloittaa ja lopettaa. Oppilaat ovat enemm\u00e4n vastaajan roolissa kuin kysyj\u00e4n. Tekstej\u00e4 k\u00e4sitel-tiin kuitenkin monipuolisesti, ja oppilailta tekstien k\u00e4sittely vaati monenlaisia tekstitaitoja, joten ainakin n\u00e4m\u00e4 oppitunnit vastasivat my\u00f6s opetussuunnitelman asettamaan haasteeseen laajasta tekstitaitok\u00e4sityksest\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Laura Liljamo (lamaholm) on 2012-02-03 06:48:14.100878. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-02-03T06:48:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202031121.pdf: 572467 bytes, checksum: 617df0ea3116b42fbe7fed465cabee48 (MD5)\r\nlicense.html: 5031 bytes, checksum: 390593c84c4cb8fbc33ca5b6ec769410 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-03T06:48:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202031121.pdf: 572467 bytes, checksum: 617df0ea3116b42fbe7fed465cabee48 (MD5)\r\nlicense.html: 5031 bytes, checksum: 390593c84c4cb8fbc33ca5b6ec769410 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekstitilanne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4idinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202031121", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-02-03T06:48:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekstitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37308
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1039a59d-06bb-40d8-906b-6f8cb416f4bf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201202031121.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liljamo, Laura Äidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa äidinkielen opetus luokkahuonevuorovaikutus tekstitaito tekstitilanne Suomen kieli Finnish 309 äidinkieli opetus luokkatyöskentely vuorovaikutus
title Äidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
title_alt Opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
title_full Äidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
title_fullStr Äidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa Äidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
title_full_unstemmed Äidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa Äidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
title_short Äidinkielen oppituntien tekstimaailma
title_sort äidinkielen oppituntien tekstimaailma opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
title_sub opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
title_txtP Äidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
topic äidinkielen opetus luokkahuonevuorovaikutus tekstitaito tekstitilanne Suomen kieli Finnish 309 äidinkieli opetus luokkatyöskentely vuorovaikutus
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli luokkahuonevuorovaikutus luokkatyöskentely opetus tekstitaito tekstitilanne vuorovaikutus äidinkielen opetus äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37308 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202031121
work_keys_str_mv AT liljamolaura äidinkielenoppituntientekstimaailmaopettajanjaoppilaidenvuorovaikutustatekstitilant