Äidinkielen oppituntien tekstimaailma opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sitä, vastaako luokkahuoneen tekstimaailma opetussuunnitelman asettamaan tavoitteeseen laajasta tekstitaitokäsityksestä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tekstejä luokassa on, ja mitä niistä puhutaan. Tarkoituksena on verrata opettajan käsityksiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liljamo, Laura
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37308
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sitä, vastaako luokkahuoneen tekstimaailma opetussuunnitelman asettamaan tavoitteeseen laajasta tekstitaitokäsityksestä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tekstejä luokassa on, ja mitä niistä puhutaan. Tarkoituksena on verrata opettajan käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta siihen, kuin-ka tekstitaitoja luokassa käytännössä opiskellaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu tekstitaitoteorioista ja aikaisempien tutkimusten pohjalta sekä luok-kahuoneen vuorovaikutuksen malleista. Näistä tämän tutkimuksen kannalta keskeisimpiä ovat Mary Hamiltonin (2000) määrittelemät tekstitilanteen elementit sekä Hugh Mehanin (1979) luokkahuoneen vuorovaikutuksen jaotte-lu. Myös Sinclairin ja Coulthardin (1975) määrittelemä opetussyklin perusrakenne, IRE-rakenne, on keskeinen tässä tutkimuksessa. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostuu kahdesta äidinkielen oppitunnista ja siellä käytetyistä teksteistä sekä äidinkielen opettajan teemahaastattelusta. Oppituntiaineistosta analysoin tekstitilanteiden vuorovaikutusta, ja hyödynsin siinä Sinclairin ja Coulthardin (1975) IRE-rakennetta sekä Linda Kucanin (2007) määrittelemää kysymysten luokittelua. Opettajan teemahaastattelussa käytin laadullista sisällönanalyysiä. Haastattelemani opettaja näki äidinkielen oppiaineen taitoaineena, jota voi oppia vain harjoittelemalla. Opettaja korosti tekemällä oppimista. Hän toivoi luokkaansa spontaania arkielämää vastaavaa keskustelua, joka valmistelisi oppilaita myöhempiä vuorovaikutustilanteita varten. Tekstitilanteiden vuorovaikutus on hyvin pitkälti kysymys–vastaus–palaute -rakenteen mukaista. Opettaja esittää kysymyksen, johon oppilaat vastaavat. Opettajan palaute riippuu siitä, oliko oppilaan vastaus odotuksen mukainen vai ei. Oppilaiden omat aloitteet olivat aineistossa hyvin vähäisiä. Opettajan esittämät kysymykset ohjaavat oppilai-ta useimmin joko havainnoimaan tai päättelemään. Analyysista kävi ilmi, että opettajan ajatukset omasta opetuksestaan ei aina kohtaa käytäntöä. Esimerkiksi opettajan toivomaa spontaania keskustelua ei aineiston oppitunneilla ole havaittavissa. Tekstitilanteet ovat hyvin opettajajoh-toisia, mitkä opettaja aloittaa ja lopettaa. Oppilaat ovat enemmän vastaajan roolissa kuin kysyjän. Tekstejä käsitel-tiin kuitenkin monipuolisesti, ja oppilailta tekstien käsittely vaati monenlaisia tekstitaitoja, joten ainakin nämä oppitunnit vastasivat myös opetussuunnitelman asettamaan haasteeseen laajasta tekstitaitokäsityksestä.