Työpaja mahdollisuutena? työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa

Tämän sosiaalityön pro gradu – tutkielman tavoitteena on ollut selvittää nuorten näkökulmasta, mikä merkitys työpajakoulutuksella on ollut heidän elämässään. Työpajat ovat vuosikymmenien aikana vakiinnuttaneet asemansa yhteiskunnan palvelujärjestelmän täydentäjänä ja paikkaajana. Yhteiskunnassamme o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jerohin, Minna
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37300
_version_ 1826225744516218880
author Jerohin, Minna
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jerohin, Minna Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jerohin, Minna Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jerohin, Minna
datasource_str_mv jyx
description Tämän sosiaalityön pro gradu – tutkielman tavoitteena on ollut selvittää nuorten näkökulmasta, mikä merkitys työpajakoulutuksella on ollut heidän elämässään. Työpajat ovat vuosikymmenien aikana vakiinnuttaneet asemansa yhteiskunnan palvelujärjestelmän täydentäjänä ja paikkaajana. Yhteiskunnassamme on kymmeniä tuhansia nuoria, jotka ovat työmarkkinoiden ja koulutuksen ulkopuolella. Työpajakoulutuksen kehittämisestä onkin haettu uutta toimintamallia koulutuksellisen syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Kiinnostukseni kohdistuu myös siihen, onko työpajakoulutus järjestelmän luukku, jota käytetään, kun muutkaan keinot eivät auta vai onko sillä jotain todellista merkitystä nuorten elämässä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Syrjäytymistä ja huono-osaisuutta koskevat teoriat muodostavat tämän tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Tutkimusaineisto koostuu kuudesta narratiivisesta haastattelusta sekä kerronnan tukena piirretystä, elämänkulkua kuvaavasta elämänviivasta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Syrjäytymistä koskevien teorioiden tarkastelun perusteella voidaan todeta, että tähän tutkimukseen osallistuneiden nuorten elämässä todentuvat kaikki syrjäytymisen riskitekijät maahanmuuttajataustaa ja asunnottomuutta lukuun ottamatta. Työpajakoulutukseen osallistuneiden nuorten tilanteet ovat olleet lähtökohtaisesti hyvin haastavia. Motivaation puut-teen ja koulunkäyntikyvyttömyyden taustalla vaikuttaa mm. vaikeudet perhesuhteissa ja sosiaalisissa suhteissa, päihteidenkäyttö, traumaattiset kokemukset sekä mielenterveyden ongelmat. Työpajakoulutus on ollut lähtökohtaisesti mahdottomalta tuntuvan haasteen edessä. Tutkimuksen ydintuloksena on, että haastavista lähtökohdista huolimatta työpaja-koulutus on tutkimukseen osallistuneiden nuorten osalta saavuttanut sille asetetut tavoitteet. Nuorista neljä valmistui ammattiin ja kaksi vaihtoi alaa, mutta jatkoi opiskelua. Opinnoissa eteneminen mahdollistui, nuorten ongelmien työstämisen seurauksena. Työpajakoulutuksessa onnistuttiin siis siinä, mihin oppilaitos opiskelijahuoltoineen ei ole kyennyt. Johtopäätöksenä esitänkin, että hyväksyvä yhteisöllisyys sekä nuorten ongelmiin yksilöllisesti paneutuva työskentely ovat tekijöitä, jonka avulla työpajakoulutus kykenee tukemaan nuorten selviytymistä ja elämänhallintaa Nuorten ongelmien työstäminen edellyttää hyvää luottamussuhdetta ja nuoren kokonaisvaltaista kohtaamista.
first_indexed 2024-09-11T08:50:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jerohin, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-02T07:47:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-02T07:47:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1193180", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37300", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n sosiaality\u00f6n pro gradu \u2013 tutkielman tavoitteena on ollut selvitt\u00e4\u00e4 nuorten n\u00e4k\u00f6kulmasta, mik\u00e4 merkitys ty\u00f6pajakoulutuksella on ollut heid\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Ty\u00f6pajat ovat vuosikymmenien aikana vakiinnuttaneet asemansa yhteiskunnan palveluj\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4ydent\u00e4j\u00e4n\u00e4 ja paikkaajana. Yhteiskunnassamme on kymmeni\u00e4 tuhansia nuoria, jotka ovat ty\u00f6markkinoiden ja koulutuksen ulkopuolella. Ty\u00f6pajakoulutuksen kehitt\u00e4misest\u00e4 onkin haettu uutta toimintamallia koulutuksellisen syrj\u00e4ytymisen ennaltaehk\u00e4isemiseksi. Kiinnostukseni kohdistuu my\u00f6s siihen, onko ty\u00f6pajakoulutus j\u00e4rjestelm\u00e4n luukku, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, kun muutkaan keinot eiv\u00e4t auta vai onko sill\u00e4 jotain todellista merkityst\u00e4 nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.\r\nTutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Syrj\u00e4ytymist\u00e4 ja huono-osaisuutta koskevat teoriat muodostavat t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Tutkimusaineisto koostuu kuudesta narratiivisesta haastattelusta sek\u00e4 kerronnan tukena piirretyst\u00e4, el\u00e4m\u00e4nkulkua kuvaavasta el\u00e4m\u00e4nviivasta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\r\nSyrj\u00e4ytymist\u00e4 koskevien teorioiden tarkastelun perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 t\u00e4h\u00e4n tutkimukseen osallistuneiden nuorten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 todentuvat kaikki syrj\u00e4ytymisen riskitekij\u00e4t maahanmuuttajataustaa ja asunnottomuutta lukuun ottamatta. Ty\u00f6pajakoulutukseen osallistuneiden nuorten tilanteet ovat olleet l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti hyvin haastavia. Motivaation puut-teen ja koulunk\u00e4yntikyvytt\u00f6myyden taustalla vaikuttaa mm. vaikeudet perhesuhteissa ja sosiaalisissa suhteissa, p\u00e4ihteidenk\u00e4ytt\u00f6, traumaattiset kokemukset sek\u00e4 mielenterveyden ongelmat. Ty\u00f6pajakoulutus on ollut l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti mahdottomalta tuntuvan haasteen edess\u00e4. Tutkimuksen ydintuloksena on, ett\u00e4 haastavista l\u00e4ht\u00f6kohdista huolimatta ty\u00f6paja-koulutus on tutkimukseen osallistuneiden nuorten osalta saavuttanut sille asetetut tavoitteet. Nuorista nelj\u00e4 valmistui ammattiin ja kaksi vaihtoi alaa, mutta jatkoi opiskelua. Opinnoissa eteneminen mahdollistui, nuorten ongelmien ty\u00f6st\u00e4misen seurauksena. Ty\u00f6pajakoulutuksessa onnistuttiin siis siin\u00e4, mihin oppilaitos opiskelijahuoltoineen ei ole kyennyt. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 esit\u00e4nkin, ett\u00e4 hyv\u00e4ksyv\u00e4 yhteis\u00f6llisyys sek\u00e4 nuorten ongelmiin yksil\u00f6llisesti paneutuva ty\u00f6skentely ovat tekij\u00f6it\u00e4, jonka avulla ty\u00f6pajakoulutus kykenee tukemaan nuorten selviytymist\u00e4 ja el\u00e4m\u00e4nhallintaa Nuorten ongelmien ty\u00f6st\u00e4minen edellytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4\u00e4 luottamussuhdetta ja nuoren kokonaisvaltaista kohtaamista.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2012-02-02 07:47:38.952676. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-02-02T07:47:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202021115.pdf: 920019 bytes, checksum: 473855daadb224c7a2dc7dfcb6a9cd79 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-02T07:47:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202021115.pdf: 920019 bytes, checksum: 473855daadb224c7a2dc7dfcb6a9cd79 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "117 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksellinen syrj\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syrj\u00e4ytymisen ehk\u00e4ise-minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6pajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4nviiva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivinen haastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6paja mahdollisuutena? : ty\u00f6pajakoulutuksen merkitys nuorten el\u00e4m\u00e4nkulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Ty\u00f6pajakoulutuksen merkitys nuorten el\u00e4m\u00e4nkulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202021115", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-02-02T07:47:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6pajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37300
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:30Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2628af6f-bd89-41b5-b841-0ef93d479ba8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201202021115.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jerohin, Minna Työpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa ammatillinen koulutus koulutuksellinen syrjäytyminen syrjäytymisen ehkäise-minen työpajakoulutus elämänviiva narratiivinen haastattelu Sosiaalityö Social Work 210 syrjäytyminen työpajat koulutus nuoret
title Työpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
title_alt Työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
title_full Työpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
title_fullStr Työpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa Työpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
title_full_unstemmed Työpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa Työpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
title_short Työpaja mahdollisuutena?
title_sort työpaja mahdollisuutena työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
title_sub työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
title_txtP Työpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
topic ammatillinen koulutus koulutuksellinen syrjäytyminen syrjäytymisen ehkäise-minen työpajakoulutus elämänviiva narratiivinen haastattelu Sosiaalityö Social Work 210 syrjäytyminen työpajat koulutus nuoret
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö ammatillinen koulutus elämänviiva koulutuksellinen syrjäytyminen koulutus narratiivinen haastattelu nuoret syrjäytyminen syrjäytymisen ehkäise-minen työpajakoulutus työpajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37300 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202021115
work_keys_str_mv AT jerohinminna työpajamahdollisuutenatyöpajakoulutuksenmerkitysnuortenelämänkulussa