Runoja ja merkityksiä runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa

Tutkielma käsittelee runouden opetusta, lukemista ja tulkintaa lukion suomi toisena kielenä (eli S2) -kontekstissa. Työssäni tutkin lukion suomenopettajien opetuskäytänteitä eli tapoja opettaa runoutta kakkoskielisille opiskelijoille sekä käsitellä sitä heidän kanssaan. Pyrin esimerkiksi selvittämää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Smolander, Jenna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37298
_version_ 1826225731586228224
author Smolander, Jenna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Smolander, Jenna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Smolander, Jenna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Art and Cultural Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Smolander, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee runouden opetusta, lukemista ja tulkintaa lukion suomi toisena kielenä (eli S2) -kontekstissa. Työssäni tutkin lukion suomenopettajien opetuskäytänteitä eli tapoja opettaa runoutta kakkoskielisille opiskelijoille sekä käsitellä sitä heidän kanssaan. Pyrin esimerkiksi selvittämään, miten opettajat runoutta opetuskäyttöön valitsevat ja käyttävätkö he opetuksessaan lyriikan käsitteitä. Tutkimuksessani selvitän myös S2-opiskelijoiden tietämystä runoudesta tekstilajina sekä heidän lukutottumuksiaan ja suomenkielisen runouden vastaanottoa. Lisäksi tutkin, miten kakkoskieliset opiskelijat pystyvät ymmärtämään ja tulkitsemaan kahta suomenkielistä nykyrunoa, Juuli Niemen runoa ”Kuuntelin radiota” (2010) sekä Tomi Kontion runoa ”Sinusta ei koskaan tiedä” (2009). Tutkimukseni aineistona on viideltä lukion ja aikuislukion suomenopettajilta sekä viideltätoista Helsingin aikuislukion S2-opiskelijalta keräämiäni kyselylomakkeita. Runouden tulkintaa tutkin analysoimalla pienryhmäkeskusteluja, joissa tutkimukseeni osallistuneista opiskelijoista kaksitoista keskustelee kolmen hengen ryhmissä valitsemistani runoista. Teoreettisena taustana on tekstitaitotutkimus, toisella kielellä lukemisen tutkimus sekä kirjallisuuden vastaanoton tutkimus. Tutkimuksessa ilmeni, että suomenopettajat pitävät runouden opetusta lukion S2-opiskelijoille tärkeänä ja he pyrkivät käsittelemään sitä monipuolisesti. Lyriikan käsitteet ovat opetuksessa keskeisiä. S2-opiskelijoilden tietämys runouden lajipiirteistä oli melko kattava. Erilaisia runouden analyysikäsitteitä osattiin myös varsin paljon ja monialaisesti. Runoutta pidettiin kiinnostavana, joskin varsin vaikeasti ymmärrettävänä tekstilajina. Kohdekielisiä runoja osattiin tulkita ryhmäkeskustelutilanteessa melko hyvin. Keskustelua heräsi etenkin runojen tilanteesta sekä kielikuvallisuudesta. Runojen ymmärtämisen ja tulkinnan kannalta keskeisimpiä lukemiseen vaikuttavia tekijöitä olivat kielitaito, aiempi kokemus runouden lukemisesta sekä tieto runotekstien konventioista ja rakenteesta.
first_indexed 2023-03-22T09:58:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Smolander, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-02-01T18:12:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-02-01T18:12:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1193253", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37298", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee runouden opetusta, lukemista ja tulkintaa lukion suomi toisena kielen\u00e4 (eli S2) -kontekstissa. Ty\u00f6ss\u00e4ni tutkin lukion suomenopettajien opetusk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 eli tapoja opettaa runoutta kakkoskielisille opiskelijoille sek\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4 sit\u00e4 heid\u00e4n kanssaan. Pyrin esimerkiksi selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten opettajat runoutta opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n valitsevat ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 he opetuksessaan lyriikan k\u00e4sitteit\u00e4. Tutkimuksessani selvit\u00e4n my\u00f6s S2-opiskelijoiden tiet\u00e4myst\u00e4 runoudesta tekstilajina sek\u00e4 heid\u00e4n lukutottumuksiaan ja suomenkielisen runouden vastaanottoa. Lis\u00e4ksi tutkin, miten kakkoskieliset opiskelijat pystyv\u00e4t ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan kahta suomenkielist\u00e4 nykyrunoa, Juuli Niemen runoa \u201dKuuntelin radiota\u201d (2010) sek\u00e4 Tomi Kontion runoa \u201dSinusta ei koskaan tied\u00e4\u201d (2009). \r\n\r\nTutkimukseni aineistona on viidelt\u00e4 lukion ja aikuislukion suomenopettajilta sek\u00e4 viidelt\u00e4toista Helsingin aikuislukion S2-opiskelijalta ker\u00e4\u00e4mi\u00e4ni kyselylomakkeita. Runouden tulkintaa tutkin analysoimalla pienryhm\u00e4keskusteluja, joissa tutkimukseeni osallistuneista opiskelijoista kaksitoista keskustelee kolmen hengen ryhmiss\u00e4 valitsemistani runoista. Teoreettisena taustana on tekstitaitotutkimus, toisella kielell\u00e4 lukemisen tutkimus sek\u00e4 kirjallisuuden vastaanoton tutkimus.\r\n\r\nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 suomenopettajat pit\u00e4v\u00e4t runouden opetusta lukion S2-opiskelijoille t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja he pyrkiv\u00e4t k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n sit\u00e4 monipuolisesti. Lyriikan k\u00e4sitteet ovat opetuksessa keskeisi\u00e4. S2-opiskelijoilden tiet\u00e4mys runouden lajipiirteist\u00e4 oli melko kattava. Erilaisia runouden analyysik\u00e4sitteit\u00e4 osattiin my\u00f6s varsin paljon ja monialaisesti. Runoutta pidettiin kiinnostavana, joskin varsin vaikeasti ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekstilajina. \r\n\r\nKohdekielisi\u00e4 runoja osattiin tulkita ryhm\u00e4keskustelutilanteessa melko hyvin. Keskustelua her\u00e4si etenkin runojen tilanteesta sek\u00e4 kielikuvallisuudesta. Runojen ymm\u00e4rt\u00e4misen ja tulkinnan kannalta keskeisimpi\u00e4 lukemiseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat kielitaito, aiempi kokemus runouden lukemisesta sek\u00e4 tieto runotekstien konventioista ja rakenteesta.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenna Smolander (jekransm) on 2012-02-01 18:12:49.880354. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-02-01T18:12:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202011111.pdf: 821383 bytes, checksum: e42beceb60f1afff4cdd1d2cedc5ca2b (MD5)\r\nlicense.html: 5013 bytes, checksum: c54ebdc6cfdcec53b0efe5ab4c4079c5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-02-01T18:12:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201202011111.pdf: 821383 bytes, checksum: e42beceb60f1afff4cdd1d2cedc5ca2b (MD5)\r\nlicense.html: 5013 bytes, checksum: c54ebdc6cfdcec53b0efe5ab4c4079c5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Runous", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuuden opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukiokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toinen kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastaanotto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulkinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Runoja ja merkityksi\u00e4 : runous lukion suomi toisena kielen\u00e4 -opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201202011111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Art and Cultural Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-02-01T18:12:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lyriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "runot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toinen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastaanotto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulkinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37298
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2a4bbdcb-5da9-442e-b705-28557378e426\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201202011111.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Smolander, Jenna Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa Runous kirjallisuuden opetus suomi toisena kielenä lukiokoulutus toinen kieli lukeminen vastaanotto tulkinta Kirjallisuus Literature 304 lyriikka runot kirjallisuus opetus suomen kieli lukio
title Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa
title_full Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa
title_fullStr Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa
title_full_unstemmed Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa
title_short Runoja ja merkityksiä
title_sort runoja ja merkityksiä runous lukion suomi toisena kielenä opetuksessa
title_sub runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa
title_txtP Runoja ja merkityksiä : runous lukion suomi toisena kielenä -opetuksessa
topic Runous kirjallisuuden opetus suomi toisena kielenä lukiokoulutus toinen kieli lukeminen vastaanotto tulkinta Kirjallisuus Literature 304 lyriikka runot kirjallisuus opetus suomen kieli lukio
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature Runous kirjallisuuden opetus kirjallisuus lukeminen lukio lukiokoulutus lyriikka opetus runot suomen kieli suomi toisena kielenä toinen kieli tulkinta vastaanotto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37298 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202011111
work_keys_str_mv AT smolanderjenna runojajamerkityksiärunouslukionsuomitoisenakielenäopetuksessa