Freemium-hinnoittelustrategia: mahdollisuudet ja haasteet pilvisovellusten tarjoajan näkökulmasta

Turunen, Tanja Freemium-hinnoittelustrategia: mahdollisuudet ja haasteet pilvisovellusten tar-joajan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 28 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Ojala, Arto Pilvisovellusten (SaaS) läpimurto on johtanut ohjelmistoalan perinteist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turunen, Tanja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37244
Description
Summary:Turunen, Tanja Freemium-hinnoittelustrategia: mahdollisuudet ja haasteet pilvisovellusten tar-joajan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 28 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Ojala, Arto Pilvisovellusten (SaaS) läpimurto on johtanut ohjelmistoalan perinteisten hin-noittelustrategioiden väistymiseen ja pilvisovellusten tarjoajien tarpeeseen muuttaa vakiintuneita liiketoimintamallejaan. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma esittelee freemium-hinnoittelustrategian pääpiirteet sekä käsittelee kyseistä hinnoittelustrategian luomia mahdollisuuksia ja haasteita pilvisovelluspalvelun tarjoajan näkökulmasta. Tutkimustuloksina todetaan, että freemium-hinnoittelustrategia on pilvisovel-luspalvelujen tarjoajalle erittäin tehokas ja hintakilpailulle immuuni markki-noinnin väline, ja sen avulla on mahdollista herättää huomiota sekä saavuttaa huomattava markkinaosuus. Niin ikään freemium-hinnoittelulla on mahdollista nopeuttaa tuotteen diffuusiota markkinoille sekä hyötyä digitaalisille hyödyk-keille ominaisista verkostovaikutuksista. Freemium-hinnoittelumallin keskeisi-nä haasteina nähdään tuotteen ilmaisuuteen perustuva epäluulo, tuotteen ar-vostuksen laskeminen sekä merkittävän markkinaosuuden saavuttamisen vai-keus. Lisäksi korostetaan versioinnin onnistumisen sekä asiakkaiden ja käyttäji-en välisen konversiosuhteen merkitystä freemium-hinnoittelustrategian onnis-tumisen edellytyksinä. Tutkimuksessa todetaan myös freemium-hinnoittelun haasteita käsittelevän tutkimuskirjallisuuden vähyys suhteessa sen etuja tutki-vaan kirjallisuuteen.