Summary: | Turunen, Tanja
Freemium-hinnoittelustrategia: mahdollisuudet ja haasteet pilvisovellusten tar-joajan näkökulmasta
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 28 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Ojala, Arto
Pilvisovellusten (SaaS) läpimurto on johtanut ohjelmistoalan perinteisten hin-noittelustrategioiden väistymiseen ja pilvisovellusten tarjoajien tarpeeseen muuttaa vakiintuneita liiketoimintamallejaan. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma esittelee freemium-hinnoittelustrategian pääpiirteet sekä käsittelee kyseistä hinnoittelustrategian luomia mahdollisuuksia ja haasteita pilvisovelluspalvelun tarjoajan näkökulmasta.
Tutkimustuloksina todetaan, että freemium-hinnoittelustrategia on pilvisovel-luspalvelujen tarjoajalle erittäin tehokas ja hintakilpailulle immuuni markki-noinnin väline, ja sen avulla on mahdollista herättää huomiota sekä saavuttaa huomattava markkinaosuus. Niin ikään freemium-hinnoittelulla on mahdollista nopeuttaa tuotteen diffuusiota markkinoille sekä hyötyä digitaalisille hyödyk-keille ominaisista verkostovaikutuksista. Freemium-hinnoittelumallin keskeisi-nä haasteina nähdään tuotteen ilmaisuuteen perustuva epäluulo, tuotteen ar-vostuksen laskeminen sekä merkittävän markkinaosuuden saavuttamisen vai-keus. Lisäksi korostetaan versioinnin onnistumisen sekä asiakkaiden ja käyttäji-en välisen konversiosuhteen merkitystä freemium-hinnoittelustrategian onnis-tumisen edellytyksinä. Tutkimuksessa todetaan myös freemium-hinnoittelun haasteita käsittelevän tutkimuskirjallisuuden vähyys suhteessa sen etuja tutki-vaan kirjallisuuteen.
|