Summary: | Tässä laadullisessa tutkimuksessa kuvataan ikäihmisten musiikkiterapiaryhmää ja tarkastellaan
ryhmäläisten kokemuksia ryhmän sekä musiikin merkityksistä musiikkiterapiaprosessin aikana.
Laadullisista tutkimusmenetelmistä tutkimukseni tarkoitukseen sopi parhaiten etnografia. Etnografia
on laadullisen tutkimuksen tiedonhankintastrategia, jonka tavoitteena on ymmärtää ja
analyyttisesti kuvata tutkittavaa ryhmää osallistuvan havainnoinnin keinoin. Aineisto koostuu
yhdestätoista nauhoitetusta ja dokumentoidusta kerran viikossa kokoontuneesta musiikkiterapiaistunnosta.
Aineistolähtöisessä analyysissa selvitettiin musiikin ja ryhmän vaikutusta ikäihmisten
mielialaan ja muistiin.
Tutkimuksen kohteena oli kymmenen ikäihmistä, joiden muisti- ja mielialatesteissä tuli esille
muistiongelmia, mielialan laskua sekä masentuneisuutta. Terapiaprosessin keskeisiä sisältöjä
olivat elämänkertaamisprosessi, muistot ja kokemusten jakaminen. Tutkimusten tulosten mukaan
musiikkiterapia soveltuu ryhmämuotoisena ikäihmisille hyvin ja musiikkiterapian keskeinen
merkitys on musiikin ja vertaistuen avulla auttaa ikäihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Musiikkiterapiaprosessin aikana voimavarojen lisääntyminen ilmeni mielialan kohentumisena
sekä muistiongelmien vähentymisenä.
Tutkimuksessa toteutunut musiikkiterapia voi toimia itsenäisenä kuntoutusmuotona tai osana
muuta hoitokokonaisuutta. Tutkimus auttoi ymmärtämään, että musiikkiterapia on siihen sitoutuneille
kokonaisvaltainen, elämänkontekstin huomioiva kuntoutus- ja hoitomuoto. Musiikkiterapian
erityisyys ilmenee sen monissa mahdollisuuksissa tuottaa elämyksiä merkittävien hetkien
muodossa.
|