Summary: | Tässä työssä tehdään katsaus tulevaisuuden koulun näkymiin opettajan näkökulmasta. Työn tarkoituksena on kuvata systeemistä kokonaisuutta, jonka nykyopettaja sekä tulevaisuuden opettaja kohtaavat työssään: opettajuutta luokkahuone- ja koko koulun tasolta sekä kansallisesta näkökulmasta. Painopisteenä ovat opettajan tekemät käytänteet, jotka tuottavat tulevaisuuden kansalaisuuden kannalta hyödyllistä oppimista. Tämä tutkielma on dokumenttipohjaisesti tehty katsaus innovatiivisten käytänteiden taustoihin koulun eri tasoilla. Työtä varten on tarkasteltu ja luokiteltu suuri joukko kansallista sekä kansainvälistä tutkimusta ja kirjallisuutta. Työn viitekehyksenä on kansainvälinen Innovatiivinen oppiminen ja opetus (Innovative Teaching and Learning, ITL) -tutkimushanke, jonka Suomen tutkimusosuutta olen Jyväskylän yliopiston Agora Centerin tutkijana toteuttanut vuosina 2009–2011. Tästä työstä ilmenee, että opettajuus on erittäin vaativa ja monitahoinen ammatti, joka edellyttää asiantuntemusta opettajuudesta koulujärjestelmän eri tasoilla. Nykyopettaja ei voi enää toimia pelkästään perinteisenä tiedon jakajana vaan osana ammatillista toimintakulttuuria sekä oppilaiden oppimisen ohjaajana. Opettaja on yhtä lailla luotettava käytännön toimija luokkahuoneen arjessa kuin yhteiskunnallinen toimija laajassa kansallisessa mittakaavassa.
|