Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa

Tutkimuksessa selvitetään lukustrategioiden opettamista äidinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yläkoulussa seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien tällä hetkellä yläkoulussa käytössä olevat äidinkielen ja kirjallisuuden oppik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mononen, Susanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37181
_version_ 1826225731583082496
author Mononen, Susanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mononen, Susanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mononen, Susanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mononen, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitetään lukustrategioiden opettamista äidinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yläkoulussa seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien tällä hetkellä yläkoulussa käytössä olevat äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat: Aktiivi, Aleksis, Lentävä lause, Uusi Loitsu, Sisu, Taito, Voima&Taju sekä Tekstitaituri. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Opetetaanko äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa lukustrategioita? Onko niissä tehtäviä, joissa oppilas tulee käyttäneeksi luku-strategiaa? Vai ovatko tehtävät sellaisia, ettei lukustrategioita tehtävän tekemiseen tarvitse hyö-dyntää? Jääkö lukustrategioiden opetus kokonaan yksittäisen opettajan vastuulle? Saavatko kaikki nuoret samanlaiset eväät lukutaitoon oppikirjasarjasta huolimatta? PISAn tutkimusten mukaan lukustrategioiden hallinnalla on merkittävä vaikutus lukutai-toon. Taitavilla lukijoilla on käytössään erilaisia lukustrategioita, joista he osaavat valita parhai-ten kulloiseenkin tilanteeseen sopivan. Lukustrategiat ovat osa kansallisen Perusopetuksen ope-tussuunnitelman perusteita. Siirtyvätkö ne myös käytäntöön? Ovatko ne osa oppikirjoja? Muut-tuvat teksti- ja mediamaisemat -tutkimushankkeen mukaan oppikirja näyttelee merkittävää osaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tutkimustulosten mukaan yläkoululaiset nuoret saavat melko erilaiset eväät lukutaitoon, jos lukustrategioiden opetus perustuu suurimmaksi osaksi oppikirjaan. Oppikirjojen erot olivat merkittävät. Aleksis-, Lentävä lause ja Sisu-oppikirjoissa ei opeteta yhtään lukustrategiaa. Ak-tiivi-, Uusi Loitsu ja Tekstitaituri-oppikirjoissa opetetaan yksi ainoa lukustrategia. Taito, Voi-ma&Taju -oppikirjasarjassa taas jokaisena lukuvuotena tulee yksi lukustrategia ja lukustrategioita harjoiteltiin läpi oppikirjasarjan. Paljon jää siis muita oppikirjasarjoja käyttävän opettajan vastuulle lukustrategioiden opettamisesta. Miten käy tasa-arvoisen lukutaidon?
first_indexed 2024-09-11T08:51:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mononen, Susanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-01-10T09:12:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-01-10T09:12:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1192098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37181", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n lukustrategioiden opettamista \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yl\u00e4koulussa seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta yhdeks\u00e4nnelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 yl\u00e4koulussa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevat \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat: Aktiivi, Aleksis, Lent\u00e4v\u00e4 lause, Uusi Loitsu, Sisu, Taito, Voima&Taju sek\u00e4 Tekstitaituri. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Opetetaanko \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa lukustrategioita? Onko niiss\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, joissa oppilas tulee k\u00e4ytt\u00e4neeksi luku-strategiaa? Vai ovatko teht\u00e4v\u00e4t sellaisia, ettei lukustrategioita teht\u00e4v\u00e4n tekemiseen tarvitse hy\u00f6-dynt\u00e4\u00e4? J\u00e4\u00e4k\u00f6 lukustrategioiden opetus kokonaan yksitt\u00e4isen opettajan vastuulle? Saavatko kaikki nuoret samanlaiset ev\u00e4\u00e4t lukutaitoon oppikirjasarjasta huolimatta?\r\nPISAn tutkimusten mukaan lukustrategioiden hallinnalla on merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus lukutai-toon. Taitavilla lukijoilla on k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n erilaisia lukustrategioita, joista he osaavat valita parhai-ten kulloiseenkin tilanteeseen sopivan. Lukustrategiat ovat osa kansallisen Perusopetuksen ope-tussuunnitelman perusteita. Siirtyv\u00e4tk\u00f6 ne my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n? Ovatko ne osa oppikirjoja? Muut-tuvat teksti- ja mediamaisemat -tutkimushankkeen mukaan oppikirja n\u00e4yttelee merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 osaa \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. \r\nTutkimustulosten mukaan yl\u00e4koululaiset nuoret saavat melko erilaiset ev\u00e4\u00e4t lukutaitoon, jos lukustrategioiden opetus perustuu suurimmaksi osaksi oppikirjaan. Oppikirjojen erot olivat merkitt\u00e4v\u00e4t. Aleksis-, Lent\u00e4v\u00e4 lause ja Sisu-oppikirjoissa ei opeteta yht\u00e4\u00e4n lukustrategiaa. Ak-tiivi-, Uusi Loitsu ja Tekstitaituri-oppikirjoissa opetetaan yksi ainoa lukustrategia. Taito, Voi-ma&Taju -oppikirjasarjassa taas jokaisena lukuvuotena tulee yksi lukustrategia ja lukustrategioita harjoiteltiin l\u00e4pi oppikirjasarjan. Paljon j\u00e4\u00e4 siis muita oppikirjasarjoja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n opettajan vastuulle lukustrategioiden opettamisesta. Miten k\u00e4y tasa-arvoisen lukutaidon?", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Susanna Mononen (sukivi) on 2012-01-10 09:12:41.051932. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-01-10T09:12:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201101017.pdf: 541914 bytes, checksum: a8f8d6416d1b27520b82660dd1053903 (MD5)\r\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: b2f8cedcddb0021643064c5ff2cd6c8a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-01-10T09:12:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201101017.pdf: 541914 bytes, checksum: a8f8d6416d1b27520b82660dd1053903 (MD5)\r\nlicense.html: 5054 bytes, checksum: b2f8cedcddb0021643064c5ff2cd6c8a (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukustrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luetaan, mutta ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4nk\u00f6 lukemaamme : lukustrategiat yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lukustrategiat yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201201101017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-01-10T09:12:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37181
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:43Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7e4fa85e-d626-4a09-8d46-8ef2db7e33ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201201101017.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mononen, Susanna Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa lukustrategiat lukeminen lukutaito oppikirjat äidinkieli Suomen kieli Finnish 309 yläkoulu
title Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_alt Lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_full Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_fullStr Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_full_unstemmed Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_short Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme
title_sort luetaan mutta ymmärretäänkö lukemaamme lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_sub lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
title_txtP Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme : lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa
topic lukustrategiat lukeminen lukutaito oppikirjat äidinkieli Suomen kieli Finnish 309 yläkoulu
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli lukeminen lukustrategiat lukutaito oppikirjat yläkoulu äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37181 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201201101017
work_keys_str_mv AT mononensusanna luetaanmuttaymmärretäänkölukemaammelukustrategiatyläkoulunäidinkielenjakirjallisu