Luetaan, mutta ymmärretäänkö lukemaamme lukustrategiat yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa

Tutkimuksessa selvitetään lukustrategioiden opettamista äidinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yläkoulussa seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien tällä hetkellä yläkoulussa käytössä olevat äidinkielen ja kirjallisuuden oppik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mononen, Susanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37181
Description
Summary:Tutkimuksessa selvitetään lukustrategioiden opettamista äidinkielen ja kirjallisuuden op-pikirjoissa yläkoulussa seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle. Aineistona tutkimuksessa ovat kaikkien oppikirjakustantajien tällä hetkellä yläkoulussa käytössä olevat äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjat: Aktiivi, Aleksis, Lentävä lause, Uusi Loitsu, Sisu, Taito, Voima&Taju sekä Tekstitaituri. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Opetetaanko äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjoissa lukustrategioita? Onko niissä tehtäviä, joissa oppilas tulee käyttäneeksi luku-strategiaa? Vai ovatko tehtävät sellaisia, ettei lukustrategioita tehtävän tekemiseen tarvitse hyö-dyntää? Jääkö lukustrategioiden opetus kokonaan yksittäisen opettajan vastuulle? Saavatko kaikki nuoret samanlaiset eväät lukutaitoon oppikirjasarjasta huolimatta? PISAn tutkimusten mukaan lukustrategioiden hallinnalla on merkittävä vaikutus lukutai-toon. Taitavilla lukijoilla on käytössään erilaisia lukustrategioita, joista he osaavat valita parhai-ten kulloiseenkin tilanteeseen sopivan. Lukustrategiat ovat osa kansallisen Perusopetuksen ope-tussuunnitelman perusteita. Siirtyvätkö ne myös käytäntöön? Ovatko ne osa oppikirjoja? Muut-tuvat teksti- ja mediamaisemat -tutkimushankkeen mukaan oppikirja näyttelee merkittävää osaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tutkimustulosten mukaan yläkoululaiset nuoret saavat melko erilaiset eväät lukutaitoon, jos lukustrategioiden opetus perustuu suurimmaksi osaksi oppikirjaan. Oppikirjojen erot olivat merkittävät. Aleksis-, Lentävä lause ja Sisu-oppikirjoissa ei opeteta yhtään lukustrategiaa. Ak-tiivi-, Uusi Loitsu ja Tekstitaituri-oppikirjoissa opetetaan yksi ainoa lukustrategia. Taito, Voi-ma&Taju -oppikirjasarjassa taas jokaisena lukuvuotena tulee yksi lukustrategia ja lukustrategioita harjoiteltiin läpi oppikirjasarjan. Paljon jää siis muita oppikirjasarjoja käyttävän opettajan vastuulle lukustrategioiden opettamisesta. Miten käy tasa-arvoisen lukutaidon?