Taking it a tad further comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation

Tämän tutkimuksen aiheena on prosodian ja aksenttivariaatioiden esiintyminen lukion englannin ja ruotsin oppikirjamateriaaleissa. Ääntämisen opetusta ja osaamista on koulutuksen piirissä ensisijaisesti tutkittu segmentaalien näkökulmaa painottaen, vaikka nimenomaisesti prosodisten ainesten on tod...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salenius, Anni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37172
_version_ 1826225740293603328
author Salenius, Anni
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salenius, Anni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salenius, Anni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salenius, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen aiheena on prosodian ja aksenttivariaatioiden esiintyminen lukion englannin ja ruotsin oppikirjamateriaaleissa. Ääntämisen opetusta ja osaamista on koulutuksen piirissä ensisijaisesti tutkittu segmentaalien näkökulmaa painottaen, vaikka nimenomaisesti prosodisten ainesten on todettu vaikuttavan puheen ymmärrettävyyteen segmentaalitarkkuutta enemmän. Aksenttivariaatiot ovat niin ikään vaikuttava tekijä puheen suurien linjojen piirissä, ja niiden eroihin vaikuttaa segmentaalimuutosten lisäksi prosodinen vaihtelu. Prosodian käsite itsessään sisältää yksittäisten äänteiden yliset ilmiöt, jotka voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: äänteiden kvantiteettiin (paino ja pituus), kvaliteettiin (sävel ja intonaatio) sekä näiden yhdistämiseen puheeksi (reduktio ja rytmi). Kaikilla näillä kolmella on vahva suhde aksenttivariaatioiden syntyyn; toisin sanoen aksenttivariaatiot ovat seuraamuksia prosodisesta vaihtelusta segmentaalierojen lisäksi. Näin ollen ne kuuluvat läheisesti tutkittavaan aihealueeseen. Tutkimuksessa käytetty data koostui 22:sta lukion pakollisten kurssien oppikirjasta, joista englannin kielen osuus oli 12 ja ruotsin 10. Kirjasarjoja oli yhteensä neljä, ja ne olivat mahdollisimman tuoreita julkaisuja. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin sarjoihin liittyviä audio- ja verkkomateriaalia. Aineisto rajattiin koskemaan sitä materiaalia, jota opiskelija voi käyttää itsenäisesti ilman opettajaa. Data käsiteltiin teorialähtöisesti laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen sekä hyödyntäen määrällisen tutkimuksen keinoja tulosten selkiyttämiseksi. Tulokset paljastavat, että prosodiaa ja aksenttivariaatioita käsitellään rajatusti ja vaihtelevasti ko. materiaaleissa. Helposti esitettävään muotoon asetettavat osa-alueet ja perinteiset standardivariaatiot ovat erityisen hallitsevassa asemassa, mikä antaa opiskelijalle rajalliset valmiudet hahmottaa ääntämistä kokonaisuutena ja tuottaa omaa, yhtenäistä puhetta. Sarjojen väliset eroavaisuudet myös aiheuttavat epätasa-arvoisuutta käyttäjäryhmien kesken. Vastaisuudessa olisi syytä tutkia mm. materiaalin toteutettavuutta käytännössä sekä opettajien valmiuksia opettaa prosodiaa ja aksenttivariaatioita.
first_indexed 2023-03-22T09:59:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salenius, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-01-09T10:00:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-01-09T10:00:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1191660", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37172", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena on prosodian ja aksenttivariaatioiden esiintyminen lukion englannin ja ruotsin oppikirjamateriaaleissa.\r\n\r\n\u00c4\u00e4nt\u00e4misen opetusta ja osaamista on koulutuksen piiriss\u00e4 ensisijaisesti tutkittu segmentaalien n\u00e4k\u00f6kulmaa painottaen, vaikka nimenomaisesti prosodisten ainesten on todettu vaikuttavan puheen ymm\u00e4rrett\u00e4vyyteen segmentaalitarkkuutta enemm\u00e4n. Aksenttivariaatiot ovat niin ik\u00e4\u00e4n vaikuttava tekij\u00e4 puheen suurien linjojen piiriss\u00e4, ja niiden eroihin vaikuttaa segmentaalimuutosten lis\u00e4ksi prosodinen vaihtelu.\r\n\r\nProsodian k\u00e4site itsess\u00e4\u00e4n sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 yksitt\u00e4isten \u00e4\u00e4nteiden yliset ilmi\u00f6t, jotka voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen: \u00e4\u00e4nteiden kvantiteettiin (paino ja pituus), kvaliteettiin (s\u00e4vel ja intonaatio) sek\u00e4 n\u00e4iden yhdist\u00e4miseen puheeksi (reduktio ja rytmi). Kaikilla n\u00e4ill\u00e4 kolmella on vahva suhde aksenttivariaatioiden syntyyn; toisin sanoen aksenttivariaatiot ovat seuraamuksia prosodisesta vaihtelusta segmentaalierojen lis\u00e4ksi. N\u00e4in ollen ne kuuluvat l\u00e4heisesti tutkittavaan aihealueeseen.\r\n\r\nTutkimuksessa k\u00e4ytetty data koostui 22:sta lukion pakollisten kurssien oppikirjasta, joista englannin kielen osuus oli 12 ja ruotsin 10. Kirjasarjoja oli yhteens\u00e4 nelj\u00e4, ja ne olivat mahdollisimman tuoreita julkaisuja. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa k\u00e4ytettiin sarjoihin liittyvi\u00e4 audio- ja verkkomateriaalia. Aineisto rajattiin koskemaan sit\u00e4 materiaalia, jota opiskelija voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 itsen\u00e4isesti ilman opettajaa. Data k\u00e4siteltiin teorial\u00e4ht\u00f6isesti laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattaen sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen keinoja tulosten selkiytt\u00e4miseksi.\r\n\r\nTulokset paljastavat, ett\u00e4 prosodiaa ja aksenttivariaatioita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n rajatusti ja vaihtelevasti ko. materiaaleissa. Helposti esitett\u00e4v\u00e4\u00e4n muotoon asetettavat osa-alueet ja perinteiset standardivariaatiot ovat erityisen hallitsevassa asemassa, mik\u00e4 antaa opiskelijalle rajalliset valmiudet hahmottaa \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 kokonaisuutena ja tuottaa omaa, yhten\u00e4ist\u00e4 puhetta. Sarjojen v\u00e4liset eroavaisuudet my\u00f6s aiheuttavat ep\u00e4tasa-arvoisuutta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ryhmien kesken.\r\n\r\nVastaisuudessa olisi syyt\u00e4 tutkia mm. materiaalin toteutettavuutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 opettajien valmiuksia opettaa prosodiaa ja aksenttivariaatioita.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anni Salenius (anlysale) on 2012-01-09 10:00:28.179179. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-01-09T10:00:28Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201091014.pdf: 1116726 bytes, checksum: a00f594ea14257bb8635a5d14c336319 (MD5)\r\nlicense.html: 5058 bytes, checksum: c21742c2cf0b36deea57bc03f8f10b57 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-01-09T10:00:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201201091014.pdf: 1116726 bytes, checksum: a00f594ea14257bb8635a5d14c336319 (MD5)\r\nlicense.html: 5058 bytes, checksum: c21742c2cf0b36deea57bc03f8f10b57 (MD5)\r\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "129 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prosody", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "accent variation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201201091014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-01-09T10:00:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "prosodiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37172
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d3a396d9-e2a8-478b-bc4f-7e42b34c84c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201201091014.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salenius, Anni Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation pronunciation prosody accent variation textbooks upper secondary school Englannin kieli English 301 ääntäminen prosodiikka oppikirjat lukio
title Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
title_full Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
title_fullStr Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
title_full_unstemmed Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
title_short Taking it a tad further
title_sort taking it a tad further comparing english and swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
title_sub comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
title_txtP Taking it a tad further : comparing English and Swedish course materials in terms of presenting prosody and accent variation
topic pronunciation prosody accent variation textbooks upper secondary school Englannin kieli English 301 ääntäminen prosodiikka oppikirjat lukio
topic_facet 301 Englannin kieli English accent variation lukio oppikirjat pronunciation prosodiikka prosody textbooks upper secondary school ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37172 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201201091014
work_keys_str_mv AT saleniusanni takingitatadfurthercomparingenglishandswedishcoursematerialsintermsofpresentingpros