Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa

Tämän pro gradu-työn tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoilla työssä oppimista tapahtuu puhelinasiakaspalvelussa, ja mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen. Lisäksi tässä tutkimuksessa haluttiin tutkia, miten esimies voi vaikuttaa alaistensa työssä oppimiseen. Tutkimuksessa keskitytään informaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juvonen, Taina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2011
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37169
_version_ 1826225726340202496
author Juvonen, Taina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juvonen, Taina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juvonen, Taina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juvonen, Taina
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu-työn tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoilla työssä oppimista tapahtuu puhelinasiakaspalvelussa, ja mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen. Lisäksi tässä tutkimuksessa haluttiin tutkia, miten esimies voi vaikuttaa alaistensa työssä oppimiseen. Tutkimuksessa keskitytään informaaliin oppimiseen eli oppimiseen, jota tapahtuu jokapäiväisessä työssä eikä niinkään järjestetyissä koulutuksissa. Työssä oppimista tarkastellaan tässä tutkimuksessa työntekijöiden näkökulmasta. Perusjoukkona tutkimuksessa olivat puhelinasiakaspalvelutyössä työskentelevät. Tutkimusaineisto kerättiin useasta suomalaisesta yrityksestä eri puolilta Suomea, joissa tehdään puhelinasiakaspalvelutyötä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, koska tällä tavalla saatiin selvitettyä isomman joukon ajatuksia ja mielipiteitä. Tutkimuksen vastausprosentti oli 27 ja käytettäviä vastauksia saatiin 130. Aineisto analysoitiin käyttämällä sekä tilastollisia että laadullisia menetelmiä. Tilastollisista menetelmistä käytettiin pääkomponenttianalyysia, Cronbachin alfa-kertoimia, t-testiä, yksisuuntaista varianssianalyysia sekä ristiintaulukointia ja khin neliö testiä. Tutkimuksessa saatiin selville, että puhelinasiakaspalvelussa informaali oppiminen on avainasemassa ja oppimista tapahtuukin jos ei päivittäin niin viikoittain. Puhelinasiakaspalvelussa tapahtuva työssä oppiminen perustuu pitkälti vuorovaikutukseen sekä itse työn tekemiseen ja siinä vastaan tuleviin tilanteisiin. Toki ei tule unohtaa muitakaan oppimisen tapoja, joita tutkimuksessa on tullut esille, esimerkiksi virheistä oppimista. Sekä työ- että oppimismotivaatiolla on tämän tutkimuksen mukaan merkityksellinen rooli työssä oppimisessa, ja tämä tulisi ottaa huomioon myös yrityksen johdossa. Tässä tutkimuksessa selvisi myös, että työpaikan mielekkyys tukee työntekijän työssä oppimista merkittävällä tavalla. Työpaikan mielekkyyteen sisältyy mm. työntekijän motivointi ja sitouttaminen työyhteisöön. Esimiehen vaikutuksesta työssä oppimiseen havaittiin, että esimiehen tulisi tukea ja helpottaa työntekijöiden työssä oppimista.
first_indexed 2023-03-22T10:00:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Juvonen, Taina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2012-01-07T11:51:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2012-01-07T11:51:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2011", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1191610", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37169", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu-ty\u00f6n tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 eri tavoilla ty\u00f6ss\u00e4 oppimista tapahtuu puhelinasiakaspalvelussa, ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat oppimiseen. Lis\u00e4ksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin tutkia, miten esimies voi vaikuttaa alaistensa ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n informaaliin oppimiseen eli oppimiseen, jota tapahtuu jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n j\u00e4rjestetyiss\u00e4 koulutuksissa. Ty\u00f6ss\u00e4 oppimista tarkastellaan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Perusjoukkona tutkimuksessa olivat puhelinasiakaspalveluty\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6skentelev\u00e4t. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin useasta suomalaisesta yrityksest\u00e4 eri puolilta Suomea, joissa tehd\u00e4\u00e4n puhelinasiakaspalveluty\u00f6t\u00e4. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, koska t\u00e4ll\u00e4 tavalla saatiin selvitetty\u00e4 isomman joukon ajatuksia ja mielipiteit\u00e4. Tutkimuksen vastausprosentti oli 27 ja k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 vastauksia saatiin 130. \n\nAineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 tilastollisia ett\u00e4 laadullisia menetelmi\u00e4. Tilastollisista menetelmist\u00e4 k\u00e4ytettiin p\u00e4\u00e4komponenttianalyysia, Cronbachin alfa-kertoimia, t-testi\u00e4, yksisuuntaista varianssianalyysia sek\u00e4 ristiintaulukointia ja khin neli\u00f6 testi\u00e4.\n\nTutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 puhelinasiakaspalvelussa informaali oppiminen on avainasemassa ja oppimista tapahtuukin jos ei p\u00e4ivitt\u00e4in niin viikoittain. Puhelinasiakaspalvelussa tapahtuva ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen perustuu pitk\u00e4lti vuorovaikutukseen sek\u00e4 itse ty\u00f6n tekemiseen ja siin\u00e4 vastaan tuleviin tilanteisiin. Toki ei tule unohtaa muitakaan oppimisen tapoja, joita tutkimuksessa on tullut esille, esimerkiksi virheist\u00e4 oppimista. Sek\u00e4 ty\u00f6- ett\u00e4 oppimismotivaatiolla on t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan merkityksellinen rooli ty\u00f6ss\u00e4 oppimisessa, ja t\u00e4m\u00e4 tulisi ottaa huomioon my\u00f6s yrityksen johdossa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 ty\u00f6paikan mielekkyys tukee ty\u00f6ntekij\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimista merkitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 tavalla. Ty\u00f6paikan mielekkyyteen sis\u00e4ltyy mm. ty\u00f6ntekij\u00e4n motivointi ja sitouttaminen ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n. Esimiehen vaikutuksesta ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen havaittiin, ett\u00e4 esimiehen tulisi tukea ja helpottaa ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6ss\u00e4 oppimista.", "language": null, "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Taina Juvonen (takajuvo) on 2012-01-07 11:51:00.359272. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2012-01-07T11:51:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201201071013.pdf: 338451 bytes, checksum: 76d3cd011c2e8bc315fcb6636ae1fe09 (MD5)\nlicense.html: 4977 bytes, checksum: 7af665605aaefba2fbed908c7a92b846 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2012-01-07T11:51:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201201071013.pdf: 338451 bytes, checksum: 76d3cd011c2e8bc315fcb6636ae1fe09 (MD5)\nlicense.html: 4977 bytes, checksum: 7af665605aaefba2fbed908c7a92b846 (MD5)\n Previous issue date: 2011", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puhelinasiakaspalvelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen puhelinasiakaspalvelussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201201071013", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2012-01-07T11:51:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "puhelinpalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaspalvelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiva organisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_37169
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2011-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2011
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/198d6c3b-91a1-4379-be53-7d27436814af\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201201071013.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2011
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juvonen, Taina Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelu vuorovaikutus motivaatio Adult Education Aikuiskasvatus 102 työssäoppiminen puhelinpalvelut asiakaspalvelu oppiva organisaatio
title Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa
title_full Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa
title_fullStr Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa
title_full_unstemmed Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa
title_short Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa
title_sort työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa
title_txtP Työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelussa
topic työssä oppiminen puhelinasiakaspalvelu vuorovaikutus motivaatio Adult Education Aikuiskasvatus 102 työssäoppiminen puhelinpalvelut asiakaspalvelu oppiva organisaatio
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus asiakaspalvelu motivaatio oppiva organisaatio puhelinasiakaspalvelu puhelinpalvelut työssä oppiminen työssäoppiminen vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37169 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201201071013
work_keys_str_mv AT juvonentaina työssäoppiminenpuhelinasiakaspalvelussa